اتمر معترضان بر کرزی را مزدوران خارجی خواند!

گزارشگر:سه شنبه 13 میزان 1395 - ۱۲ میزان ۱۳۹۵

حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور افغانستان به افرادی که به کرزی اهانت کرده‌اند هشدار داده است.
آقای اتمر با پخش اعلامیه‌یی گفته است: به حلقاتی‌که به خاطر دلخوشی کشورهای بیرونی در پی تخریب شخصیت‌های سیاسی هستند توصیه می‌کنم که دوام همچو فعالیت‌ها، پیامدهای خوب در قبال نخواهد داشت.
mandegar-3در مراسم یادبود از پنجمین سالروز ترور استاد ربانی رییس‌جمهور پیشین افغانستان، شماری از اشتراک‌کننده‌گان شعارهایی برضد کرزی سر دادند.
اما حنیف اتمر در این اعلامیۀ تند خویش گفته که “حامد کرزی از شخصیت‌های تاریخ‌ساز، تاثیرگذار و قابل احترام تاریخ معاصر کشور می‌باشد. وی نه تنها به عنوان رییس جمهوری اسلامی اسبق افغانستان، بل‌که به عنوان زعیم ملی نزد مردم، حکومت وحدت ملی و محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی فعلی افغانستان؛ از احترام خاص برخوردار است.”
او گفته است که احترام به بزرگان از جملۀ ارزش‌های اصیل فرهنگ افغانی‌ست که در مهد و آغوش خانواده‌های پرافتخار ما، به اولادهای وطن آموزش داده می‌شود. ولی متاسفانه این ارزش همیشگی و دایمی فرهنگ ما در مراسم یادبود شهادت استاد برهان الدین ربانی شهید صلح به روز جمعۀ گذشته (میزان-۹) از سوی حلقات مشخصی که مورد حمایت استخبارات خارجی قرار دارند، با بی‌احترامی با حامد کرزی رییس جمهوری اسلامی اسبق افغانستان که به عنوان مهمان به مراسم دعوت شده بودند، طی یک بازی مزورانه به گونه تاسف‌آور زیرپاشده و حامد کرزی، کلان و ریش سفید کشور به شکل غیر قابل تحمل مورد بی‌احترامی و توهین قرار گرفت. منتظمین و میزبانان مراسم مسوولیت داشتند که حیثیت و شخصیت همه مهمانان از جمله آقای کرزی را حفاظت کنند.
آقای اتمر گفته است: “به حلقاتی که با بی احترامی به شخصیت‌های ملی به شمول رییس جمهور فعلی و قبلی کشور، جهت خوش خدمتی به باداران خارجی خویش فعالیت به اصطلاح جایز سیاسی را ادامه می‌دهند، توصیه می‌کنم که دوام همچو فعالیت‌ها، پیامدهای خوب در قبال نخواهد داشت. این حلقات اجرتی و مزدخور استخبارات خارجی جهت ترور شخصیتی بزرگان و شخصیت‌های ملی ما، تلاش‌های زنجیره‌یی و سیع را آغاز نموده‌اند.
او ادامه داده است: ملت و دولت افغانستان به حلقات مزدور، افغانستان ستیز و بیگانه پرست اجازه نخواهند داد که با ادامۀ بی‌احترامی و توهین به شخصیت‌های ملی افغانستان، از باداران خارجی خود منفعت ناروای سیاسی را کسب و کمایی نمایند.
در پایان این اعلامیه که در صفحۀ فیسبوک دفتر مشاوریت امنیت ملی افغانستان پخش شده آمده است که هرچند آقای کرزی، با بصیرت، معقولیت، شرافت و بزرگی خود توانست که فضا و نظم مراسم یادشده را حفظ کند، ولی برخورد بی‌شرمانه و به دور از فرهنگ اصیل افغانی که با ایشان صورت گرفت، مایۀ تالم و تأسف برای همه ملت شده است.
حامد کرزی پس از آن‌که در مصاحبه با بی‌بی‌سی طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان را در یک صف قرار داد با انتقادهای سختی مواجه شد. او گفت که طالبان یک قوت افغانی هستند و می‌توانند هر جایی را بخواهند، بگیرند.
این اظهارات او با خشم همگانی روبرو شد. معترضان خواهان محاکمه کرزی شدند. آنها همچنان گفتند فرودگاه کابل که یک سال پیش به نام حامد کرزی تغییر یافت، باردیگر به همان نام اولی اش برگردانده شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.