رهبر پیشین لیبرال دموکرات‌های بریتانیا: ناتو در جنگ افغانستان باخته است

- ۲۷ عقرب ۱۳۹۱

پدی اشداون، رهبر پیشین حزب لیبرال دموکرات بریتانیا گفته است که بریتانیا باید «فورا و به صورت آبرومندانه» نیروهای خود را از افغانستان خارج کند.
لرد اشداون در یک مقاله در روزنامه تایمز ارزیابی دلسردکننده‌‌یی از ۱۱ سال نبرد در افغانستان ارایه کرده و گفته کاملا روشن است که ناتو جنگ در افغانستان را باخته است.
پدی اشداون گفته که جامعه بین‌المللی در افغانستان «بی‌نظم و ناهماهنگ» عمل کرده است.
در حالی‌که دولت بریتانیا تعهد کرده که ۹ هزار نیروی خود را تا آخر ۲۰۱۴ از افغانستان بیرون کند، لرد اشداون تاکید کرده که کار معقول این است تا نیروهای بریتانیا همین اکنون از افغانستان خارج شوند.
آقای اشداون هشدار داده که تنها نتیجه ادامه حضور نیروها در افغانستان تلفات بیشتر است و در این مورد به حملات سربازان افغان به نیروهای خارجی اشاره کرده است.
بریتانیا تا کنون ۴۳۸ سرباز خود را در جنگ افغانستان از دست داده است.
رهبر پیشین لیبرال دموکرات‌های بریتانیا پذیرفته که ناتو تنها به یک هدف مهم در افغانستان دست یافته و آن بیرون راندن القاعده از این کشور است؛ اما افزوده که بیشتر اهداف دیگر به ویژه ایجاد یک دولت خودکفا در افغانستان تحقق نیافته است.
او گفته:» ما نمی‌توانیم وانمود کنیم که بازهم در افغانستان کار داریم. اولویت اصلی حالا خروج از این کشور است.»
این عضو مجلس اعیان بریتانیا گفته که شکست در افغانستان بیشتر سیاسی است تا نظامی.
او گفته:» جامعه بین المللی برای رسیدن به یک هدف واحد در افغانستان باید یک‌صدا عمل می‌کرد. در عوض، ما ناهماهنگ عمل کردیم. ما باید به جای جنگ در عراق، برای پیروزی در افغانستان تلاش می‌کردیم.»
او افزوده:» ما باید به جای قرار گرفتن در کنار یک دولت فاسد، مبارزه با فساد را در اولویت‌های خود قرار می‌دادیم.»
در سال ۲۰۱۰، پارلمان بریتانیا به ادامه حضور نیروهای این کشور در افغانستان رای داد.
اما از آن زمان تا کنون، شماری از اعضای پارلمان این کشور از احزاب مختلف خواهان خروج فوری نیروهای بریتانیایی از افغانستان شده اند.
لرد پدی اشداون، عضو مجلس اعیان بریتانیا، در فاصله سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ میلادی، به عنوان نماینده ارشد سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در بوسنی کار می کرد.
دولت افغانستان با نامزدی لرد اشداون به عنوان نماینده سازمان ملل به افغانستان در سال ۲۰۰۸ مخالفت کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.