رییس شورای ولایتی بادغیس: از بی‌توجهی حکومت شصت پولیس به طالبان تسلیم شدند

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ یک شنبه 18 میزان 1395 - ۱۷ میزان ۱۳۹۵

شصت پولیس‌ سرحدی در ساحه موریچاق ولسوالی بالامرغاب ولایت بادغیس با تمام تجهیزات و اسلحه دست‌ داشته ‌شان به طالبان پیوسته‌اند.
رییس شورای ولایتی و یک نماینده مردم بادغیس در مجلس با بیان این‌ مطلب می‌گویند که طالبان در ساحه‌موریچاق ولایت بادغیس به پاسگاه پولیس سرحدی هجوم برده و در نتیجه ۶۰ پولیس سرحدی با تمام تجهیزات به آنان پیوسته‌اند.
mandegar-3محمد ناصر نظری رییس شورای ولایتی بادغیس در مصاحبه با روزنامه‌ماندگار می‌گوید: گروه طالبان در منطقۀ موریچاق ولسوالی بالامرغاب ولایت بادغیس بالای پاسگاه نیروهای پولیس سرحدی حمله کرده‌اند و در این درگیری ۶۰ پولیس‌ سرحدی با تمام تجهیزات به طالبان پیوسته‌اند.
آقای نظری تصریح می‌کند که تجهیزات این مرکز پولیس سرحدی که به دست طالبان افتیده است، عبارت از سه میل دهشکه، یک میل هاون ۸۲ ملی متری، هشت میل ماشین دار پیکا، یک عراده موتر رنجر، یک عراده انترنیشنل و بیشتر از ۵۰ هزار مهمات و اسلحه سبک بوده است.
آقای نظری علت تسلیمی شصت پولیس سرحدی را نرسیدن نیروهای کمکی عنوان کرده می‌افزاید که در این مورد کوتاهی نهادهای امنیتی بوده است.
به گفته‌او، بیشتر منسوبان پولیس بادغیس در ولایات فراه، غور به شکل خدمتی فرستاده ‌شده‌اند، در حالی که این ولایت به کمبود نیروی امنیتی مواجه است و طالبان در چند ولسوالی این ولایت مرکز دارند؛ اما هیچ عملیاتی در برابر آنان صورت نگرفته است.
رییس شورای ولایتی بادغیس می‌گوید که طالبان در ولسوالی‌های بالامرغاب، آب‌کمری و قادِس حضور دارند و در ولسوالی جوند نیز گه گاهی حمله ور می‌شوند.
آقای نظری می‌افزاید: ما پیشنهاد‌هایی برای راه‌اندازی عملیات پاکسازی این ولسوالی به مرکز داشتیم؛ اما دولت تاهنوز هیچ برنامه‌یی برای پاکسازی ولسوالی‌های ناامن این ولایت روی دست نگرفته است.
او گفت که در حال حاضر ۸ هزار نیروی امنیتی به شکل پراگنده در این ولایت حضور دارند که برای امنیت کافی نیستند.
این اولین بار نیست که نظامیان کشور با تجهیزات دست‌داشته‌شان به گروه طالبان ملحق می‌شوند. تا هنوز چندین مرتبه این اتفاق افتاده است.
پس از اتفاق پیوستن ۶۰ تن پولیس سرحدی به طالبان، درتازه ترین مورد یک فرمانده پولیس محلی در ولسوالی قوش تپه جوزجان به نام ابراهیم با ۳۰ فرد تحت امرش و تجهیزات نظامی شان به گروه طالبان پیوسته است.
همچنان، در ولایت هلمند چهار پاسگاه از تصرف نیروهای امنیتی خارج شده و به دست طالبان افتاده است
در همین حال، غلام سرور فایز نماینده مردم بادغیس در مجلس نماینده‌گان با تایید پیوستن ۶۰ پولیس سرحدی در ساحه موریچاق به طالبان می‌گوید که به علت دور بودن ساحه و نرسیدن کمک به این افراد آنان مجبور شده‌اند که به طالبان بپیوندند.
آقای فایز تصریح کرد که بی‌توجهی و نرسیدن کمک‌ها به موقع در پیوستن این مرکز پولیس از عوامل عمده محسوب می‌شود و از نهادهای امنیتی به‌ویژه زون مربوط انتقاد می‌کند؛ اما دوری راه که در مسیر آن دشمن جابجا است و نبود ارتش هوایی مجهز از علت دیگر آن محسوب می‌شود.
این نماینده مردم بادغیس زون پولیس مربوط این ولایت را مقصر می‌داند که در کمک رسانی به این افراد تعلل کرده‌اند.
به گفته‌او، امنیت ولایت بادغیس بهتر است و وطالبان توان شکست این ولایت ندارند؛ اما پیوستن منسوبان پولیس با تجهیزات به طالبان قابل نگرانی است.
او پیشنهاد می‌کند تا یک نهاد جداگانه‌استخباراتی در بیرون از تشکیل پولیس تشکیل شود که از توانایی‌ها بیشتر استخباراتی برخور دار باشند. او استخبارات داخلی چارچوب پولیس را پر از فساد دانست که توانایی کاری ندارند.
این در حال است که خالد صافی، سخنگوی والی بادغیس گفته است که از دو روز به این سو در منطقه موریچاق ولسوالی بالامرغاب میان افراد طالبان و سربازان پولیس مرزی جنگ جریان دارد روز گذشته یک مرکز پولیس سرحدی در این ولسوالی با تمام تجهیزات و اسلحه‌دست داشته‌شان با طالبان پیوسته اند.

بر اساس فیصله شورای نظامی آن ولایت ۲۱۰ سرباز امنیتی جهت کمک به ولسوالی بالامرغاب اعزام شده اند.
سخنگوی والی بادغیس تصریح کرده که پس از ورود سربازان تازه نفس به ساحه دو پاسگاه پولیس مرزی که پیش از این توسط افراد طالبان سقوط داده شده بود به اداره نیروهای امنیتی افتاده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.