زمستـانِ بـدخشان؛ فصـلِ مبـارزه میـان مـرگ و زنـده‌گی

گزارشگر:شفیق‌الله نظری/ سه شنبه 27 قوس 1397 - ۲۶ قوس ۱۳۹۷

mandegarبرخی از باشنده‌گان ولسوالی‌های دوردست بدخشان با انتقاد از حکومت می‌گویند که حکومت طرح و برنامۀ از پیش ریخته شده به مردم این ولسوالی‌ها ندارد.
آن‌ها در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گویند که به دلیل نبود سرک‌ها و دشوار بودن راه‌ها منتهی به مرکز ولایت، همه‌ساله در فصل سرما دچار مشکلات فراوانی می‌شوند.
همزمان با این، شماری از نماینده‌گان مرد بدخشان در شورای ولایتی این ولایت می‌گوید که مشکلات مردم ولسوالی‌های دوردست بدخشان در فصل سرما دوچندان می‌شود.
فرید امیری، یکی از باشنده‌گان ولسوالی اشکاشم می‌گوید که فقر و بیکاری جوانان و نان‌آوران خانواده‌ها سبب شده تا شماری از مردم به مواد اولیه خوراکی دسترسی نداشته باشند. آقای امیری می‌افزاید که بسته بودن راه‌های مواصلاتی به مرکز در بلند رفتن قیمت مواد خوراکی در روستاها و ولسوالی‌ها نیز اثر گذاشته است.
او همچنان از نبود تدابیر پیشگیرانه برای حوادث طبیعی در این ولایت شکایت می‌کند و از حکومت و نهادهای مسوول می‌خواهد پیش از فرارسیدن فصل زمستان و مسدود شدن راه‌های مواصلاتی، اقدامات لازم را روی دست گیرند.
این باشندۀ اشکاشم می‌گوید که در کنار بسته بودن راه‌ها، مشکلات امنیتی‌ نیز مانع رسیده‌گی فوری به حوادث است و دولت هم برای رفع این مشکلات کاری انجام نداده است.
در عین حال، برخی از بی‌جاشده‌گان بدخشانی می‌گویند که با فرا رسیدن فصل زمستان، مشکلات شان بیشتر شده است. آنان از مسوولان حکومتی و نهادهای امدادرسان می‌خواهند تا به مشکلات شان رسیده‌گی شود.
بی‌جاشده‌گان بدخشانی از حکومت همچنان می‌خواهند تا برای واپس‌گیری مناطق شان از دست طالبان اقدام جدی کند، زیرا به گفتۀ آنان: «زمینه‌های تحصیلی، بهداشت، آموزش و پرورش، اشتغال و سهولت‌های زنده‌گی از دست آنان می‌رود».
آنان می‌گویند که سرنوشت مبهم و دست‌رسی نداشتن به زمینه‌های کاری، مایۀ نگرانی‌های شان شده و با آمدن فصل زمستان، مشکلات زنده‌‌گی شان بدتر از روزهایی که پشت سر داشتند خواهد بود. باشنده‌گان ولایت بدخشان ضمن انتقاد از ادارۀ ملی مبارزه با حوادث طبیعی گفتند: ادارۀ ملی مبارزه با حوادث کاری چشم‌گیری در این زمینه انجام نداده و مردم مثل سال‌های گذشته در پی وقوع حوادث چندین روز منتظر کمک‌ها خواهند ماند.
در همین حال، خواستیم در این زمینه دیدگاه، همایون دهقان، رییس مبارزه با حوادث طبیعی ولایت بدخشان را نیز داشته باشیم، اما آقای دهقان گفت که تا زمانی که به دفترش در بدخشان حاضر نشویم، با ما گفت‌وگو نمی‌کند.
در همین حال، فرحناز پامیری، نمایندۀ مردم در شورای ولایتی بدخشان می‌گوید: در بدخشان نبود راه‌های مواصلاتی به ولسوالی‌ها و روستاهای دوردست، عامل اصلی مشکلات باشنده‌گان ولسوالی‌هایی مانند دروازها، راغ‌ها، اشکاشم و شغنان است. بانو پامیری می‌افزاید که مردم ولسوالی‌های دوردست همچنان با کمبود مواد خوراکی نیز روبه‌رو اند.
او می‌گوید: «راه‌های مواصلاتی ولسوالی‌های دروازها، راغستان، کوهستان، شغنان، واخان، زیباک و اشکاشم در اثر برف‌باری‌های زمستانی به روی عابرین بسته میشود و راه‌های تعداد از این ولسوالی‌ها تا شش ماه مسدود خواهد ماند که غیر از راه هوایی، از طریق زمین دسترسی به آن مناطق ممکن نخواهد بود».
بانو پامیری بیان می‌دارد که سطح پایین اقتصاد خانواده‌ها در این مناطق مانع آن می‌گردد تا مردم آذوقه فصل زمستان خویش را تهیه کنند و دولت هم متأسفانه با وجود تجارب سال‌های گذشته، در زمینه فقرزدایی در این مناطق کاری انجام نداده است.
این نمایندۀ مردم بدخشان از حکومت می‌خواهد تا با نهادهای امدادرسان برای بهبود بخشیدن وضعیت زنده‌گی بدخشانی‌ها به ویژه مهاجران، توجه جدی کرده و امکاناتی را جهت دست‌رسی مردم این ولایت به سهولت‌ها فراهم سازد.
از سوی دیگر، عبدالواحد طیبی، رییس مهاجرانِ ولایت بدخشان از سقوط کاملِ دو ولسوالی این ولایت به دست طالبان در سه سال گذشته خبر می‌دهد. آقای طیبی می‌افزاید که برخی از نقاط استراتژیک دیگر ولسوالی‌های بدخشان نیز گاه‌ناگاه به دست طالبان سقوط کرد و موجب بی‌جاشدن ده‌ها خانواده گردیده است.
او از نهادهای امدادرسان و نیز حکومت می‌خواهد تا در فصل زمستان، مهاجران این ولایت را در محور توجه شان قرار داده و برای بهبود بخشیدن زنده‌گی باشنده‌گان دوردست این ولایت همکاری همه‌جانبه کند.
این در حالی است که در زمستان سال گذشته، ولایت بدخشان گواه بیشترین حوادث طبیعی بود که دولت و موسسات امدادرسان در بسا موارد با تأخیر چندین روز به حوادث رسیده‌گی نسبی کردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.