جنگ در بیش از ده ولایت جریان دارد

گزارشگر:دو شنبه 19 میزان 1395 - ۱۸ میزان ۱۳۹۵

نطامیان افغانستان از چندی بدین‌سو در بیش از ده ولایت افغانستان برای از میان برداشتن گروه‌های تروریستی، شب و روز در نبرد هستند. ولایت‌های کندز، بغلان، هلمند، فراه، بادغیس، فاریاب، ارزگان، سرپل، جوزجان، ننگرهار و بخش‌هایی از شاهراه کابل-کندهار، بیشترین درگیری‌ها را شاهد بوده است.
mandegar-3در درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و طالبان طی بیست و چهار ساعت گذشته، نیروهای امنیتی افغانستان دست‌آوردهایی داشته‌اند. نظامیان افغانستان در این ولایت‌های با گروه طالبان و داعش در نبرد اند.
نهادها و نیروهای امنیتی افغانستان با فرستادن خبرنامه‌هایی، آخرین جزییات و تلفات این جنگ‌ها را در اختیار رسانه‌ها قرار داده‌اند.
گروه طالبان شب گذشته بر پوسته‌های امنیتی پولیس در حوزۀ دوم شهر لشکرگاه حمله کردند که با مقاومت نیروهای امنیتی مواجه شدند.
دفتر رسانه‌های ولایت هلمند با پخش خبرنامه‌یی گفته است که گروه طالبان شب گذشته بر پوسته‌های پولیس در حوزۀ دوم شهر لشکرگاه حمله کردند.
این دفتر می‌گوید که حملات گروه طالبان توسط نیروهای امنیتی عقب زده شدند. گروه طالبان بر منطقۀ «سور گودر» بر پوسته‌های امنیتی پولیس حمله کرده و پس از حمله، درگیری به وقوع پیوست که ۷ طلب به شمول یک فرمانده آن‌ها به‌نام «زرکی» که مربوط گروه جبار شجاع بود، کشته و ۹ طالب دیگر زخمی شدند.
هم‌چنان، وزارت دفاع کشور اعلام کرده است که در عملیات نیروهای امنیتی در مربوطات مرکز ولایت ارزگان ۱۳ طالب کشته شدند.
این وزارت در خبرنامه‌یی که منتشر کرده، نگاشته است که در این عملیات تصفیه‌یی ۲۳ طالب دیگر زخمی شدند.
به گزارش وزارت دفاع، عملیات نیروهای ارتش ملی در مرکز ولایت ارزگان طی ۲۴ ساعت گذشته صورت گرفته است.
هم‌چنان، وزارت دفاع کشور می‌گوید که در یک درگیری در مسیر شاهراه کندهار-ترینکوت ۳ طالب کشته و ۲ تن دیگر زخمی شدند.
هم‌زمان با این، مقام‌های محلی جوزجان می‌گویند که در درگیرها میان نیروهای امنیتی و هراس‌افگنان در ولسوالی‌های درزاب و قوش‌تیپۀ جوزجان، ۲۰ هراس‌افگن کشته شده و ۴۰ تن دیگرشان زخم برداشته‌اند.
محمدرضا غفوری، سخنگوی والی جوزجان گفته است که چهار سرباز پولیس نیز در این درگیری‌ها کشته شدند. این درگیری‌ها چهار روز پیش پس از آن آغاز شدند که ده‌ها جنگجوی طالب بر بخش‌های این ولسوالی حمله کردند.
به گفتۀ آقای غفوری: این درگیری‌ها تا هنوز ادامه دارد و نیروهای پولیس محلی از ولایت‌های سرپل و فاریاب به کمک نیروهای دولتی در جوزجان آمده‌اند.
با وجود این، دیروز در سقوط یک فروند چرخ‌بال نظامیان افغانستان در ولایت بغلان، هفت تن کشته شدند.
وزارت دفاع افغانستان می‌گوید: صبح زود دیروز، در ساحۀ قرغان تپه ولسوالی دندغوری ولایت بغلان، یک هلیکوپتر (M-17) نظامیان افغانستان سقوط کرد که در نتیجه، به شمول چهار عملۀ آن، هفت تن کشته شدند.
جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، این هلیکوپتر ساعت چهار صبح دیروز زمانی در ساحۀ قرغان تپه ولسوالی دندغوری ولایت بغلان سقوط کرد که به نیروهای مستقر در آن منطقه اکمالات می‌رساند.
سخنگوی وزارت دفاع گفته است، در این رویداد، چهار عملۀ این هلیکوپتر و سه سرباز ارتش ملی کشته شده‌اند. به گفتۀ جنرال وزیری، یک هلیکوپتر دیگر نیز با هلیکوپتری که سقوط کرد، شامل عملیات بود.
در این حال، مسوولان ولایت ننگرهار می‌گویند، در جریان عملیات نظامیان در ولسوالی هسکه‌مینۀ این ولایت، بیش از سی جنگ‌جوی داعش به هلاکت رسیده‌اند.
قول اردوی ۲۰۱ سیلات در زون شرق، در خبرنامه‌یی نوشته است، در جریان عملیات “شفق سیلاب” که به تازهگی آغاز شده است، در بیست و چهار ساعت گذشته و در منطقۀ هارون بابای ولسوالی هسکه‌مینه، سی‌ویک عضو گروه داعش کشته شده‌اند.
در اعلامیه هم‌چنان گفته شده است که در ولسوالی نازیان نیز در نتیجۀ عملیات‌های نیروهای امنیتی، سه داعشی از پا در آمده‌اند.
در عین حال، دفتر رسانه‌یی وزارت داخله، دیروز یکشنبه ۱۸ میزان، اعلام کرده است که در نتیجۀ عملیات کشفی و استخباراتی پولیس، مسوول جلب‌ و جذب گروه داعش در ولایت ننگرهار بازداشت شده است.
در خبرنامۀ وزارت داخله آمده است که این فرد اسماعیل نام دارد و باشندۀ اصلی ولسوالی هسکه‌میه ولایت ننگرهار می‌باشد.
براساس گزارش وزارت امور داخله، این فرد جوانان را در بدل ۵۰ هزار کلدار پاکستانی در صف جنگ‌جویان گروه داعش جذب می‌کرد.
در گزارش آمده است که این فرد برای اولین‌بار ۵ جوان ننگرهاری را در صف جنگ‌جویان گروه داعش جذب کرده است.
مسوول جلب و جذب گروه داعش درحالی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت می‌شود که از یک هفته به این‌سو، حملات هوایی و زمینی نیروهای امنیتی افغانستان و خارجی علیه این گروه در ولسوالی‌های اچین، هسکه‌مینه، نازیان و بتی‌کوت، دوباره شدت گرفته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.