یک منبع: وزیر مالیـه با بودجـه وزارت‌خـانه‌ها برخـورد سلیقه‌یی مـی‌کند “الگوبرداری از امریکا و کانادا منطقی نیست”

گزارشگر:ناجیه نوری / یک‌شنبه 9 عقرب 1395 - ۰۸ عقرب ۱۳۹۵

منابع می‌گویند که وزیر مالیه با بودجه وزارت‌خانه‌ها برخورد سلیقه‌یی می‌کند.
یک منبع که خواست نامش فاش نشود، به روزنامه ماندگار گفت که وزیر مالیه مانند یک دیکتاتور عمل می‌کند و بودجه وزرایی‌که خوش‌‌اش نمی‌آید را معطل ساخته و به زیردستانش دستور می‌دهد، کاری کنند که وزیر مذکور ناکام شود.
mandegar-3به گفته این منبع: وزیر مالیه زمانی‌که بخواهد یک وزیر را کنار بزند و یا ناتوان نشان دهد، برای دادن بودجه انکشافی برای او بهانه‌جویی می‌کند و یا برای اجرای پروژه‌های او وقت تلفی می‌کند.
با این حال شماری از اقتصادانان باانتقاد از رییس‌جمهور می‌گویند وزیر مالیه و ارگ بودجه انکشافی و تمامی منابع پولی را به گروگان گرفته‌اند؛ اما به بهانه این‌که می‌خواهند برای بهتر مصرف شدن بودجه انکشافی از امریکا و کانادا الگو بگیرند، در پی فریباندن افکار عمومی اند.
این واکنش‌ها درپی اظهارات اخیر رییس‌جمهور که گفته استرالیا، کانادا و امریکا در بخش مدیریت مالی عامه تجارب خوبی دارند و ما کوشش می‌کنیم که با استفاد از تجارب این کشورها مشکلات موجود در کشور را تشخیص و به طور اساسی حل نمایم، ابراز می‌شود.
رییس‌جمهور این سخنان را در جلسه مدیریت مالی‌عامه که هفته گذشته در ارگ ریاست‌جمهوری دایر گردیده بود، اظهار کرده است.
اما سیف‌الدین سیحون استاد دانشکده اقتصاد دانشگا کابل می‌گوید: تفاوت افغانستان با امریکا، کانادا و استرالیا زمین تا آسمان است؛ اما متاسفانه رییس‌جمهور که خود را عقل کل عنوان می‌کند، این مسأله را نمی‌داند.
به گفته استاد سیحون: وزیر مالیه و ارگ بودجه انکشافی و تمامی منابع پولی را به گروگان گرفته‌اند. آنها به بهانه این‌که می‌خواهند برای بهتر مصرف شدن بودجه انکشافی از امریکا و کانادا الگو بگیرند، در پی فریباندن افکار عمومی اند.
او تأکید کرد: بیش از ۹۰ درصد پروژه امسال پروژه‌های انتقالی، سال پار است و سال دیگر هم پروژه‌ها انتقالی خواهد بود؛ اما برای کتمان ناتوانایی‌های خود ادعا دارند که از “سیاره مریخ” تجربه کسب می‌کنند.
سیحون افزود: آیا وزیر مالیه و رییس‌جمهور نمی‌دانند که امریکا سالانه در حدود ۱۴ میلیارد دالر بودجه دارد و کشوری است که در آن امنیت حاکم است و کانادا هم بیش از ۶ هزار میلیارد پروژه تطبیقی برای توسعه اقتصادی خود دارد؛ پس بر اساس کدام منطق ما باید از امریکا و کانادا الگو بگیریم.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: دولت‌های ورشکسته و غارت‌گری مانند افغانستان برای فریباندن افکار عمومی دست به چنین اقداماتی می‌زنند، زیرا هیچ منطقی نمی‌پذیرد که کشوری فقیر مانند افغانستان برای تطبیق بودجه انکشافی از کشوری مانند امریکا و کانادا الگو بگیرد.
سیحون به این باور است که باید بودجه انکشافی از وزارت مالیه که یک وزارت ناتوان و ناکارا است به وزارت پلان( اقتصاد) انتقال پیدا کند و ارگ از انحصارگری‌های به منابع پولی دست کشیده و اجازه دهد که بودجه انکشاف به دست والی‌ها، ولسوالی‌ها انتقال پیدا کند.
بااین حال، عبدالقادر جیلانی آگاه مسایل اقتصادی می‌گوید: ما می‌توانیم از کشورهایی تقلید کنیم که مطابق شرایط کشور ما باشند که چگونه مشکلات و مسایل بودجه را بررسی و حل می‌کنند.
او تاکید کرد: اما مشکلات ما با مشکلات امریکا و کانادا بسیار متفاوت است، طور مثال در ۱۵ ولایت امنیت نداریم و نمی‌توانیم پروژه‌ها را در آن‌جا عملی کنیم و در مناطق که امنیت نیست، اجرایی پروژه‌ها خود به خود متوقف می‌شود و بودجه انکشافی به جای خود باقی می‌ماند.
جیلانی افزود: بعضی از وزارت‌خانه‌ها هستند که توانایی و ظرفیت مصرف بودجه را ندارند و نمی‌توانند پروژه‌های به اعلان داده شده را عملی سازند؛ بنابراین یک بخش برمی‌گردد به ناتوانایی وزا.
این آگاه اقتصادی همچنان گفت: مساله سوم اینکه فساد گسترده در ادارات دولتی یک چالش بزرگ در برابر تطبیق پروژه‎‌های انکشافی می‌باشد و مساله چهارم پروسه تداراکات ما بسیار طولانی است و این مساله خود به خود چالش ایجاد می‌کند.
به گفته جیلانی: مشکل دیگر اینکه وکلای پارلمان پروژه‌های انکشافی را به گروگان می‌گیرند و هر وکیل در ولایت خود پروژه دارد و هیچ کس نمی‌تواند پروژه او را بگیرد.
وی اضافه کرد: در حقیقت وکلا همواره در اجرایی پروژه‌های انکشافی دست‌اندازی و دخالت می‌کنند و در نهایت سبب می‌شوند که پروژه‌های انکشافی عملی نشود.
این حالی‌است که اخیراً وزیر مالیه اعلام کرده که کابینه توانسته تنها ۳۵ درصد بودجه انکشافی را به مصرف برسانند.
اکلیل‌حکیمی وزیر مالیه که روز شنبه ۱۱ میزان/مهر، در نشست فوق‌العاده مجلس صحبت می‌کرد، گفت: با تاسف این یک واقعیت است که ما نتوانستیم بودجه انکشافی خود را به مصرف برسانیم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.