مجلس سنا: طالبان غیرنظامیان را سپر قرار می‌دهند

گزارشگر:دوشنبه 17 عقرب 1395 - ۱۶ عقرب ۱۳۹۵

مجلس سنا ضمن تأکید بر بررسی جدی حادثه قندوز می‌گوید که طالبان مسلح از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.
مجلس سنا ضمن محکومیت کشته‌شدن بیش از ۳۰ غیرنظامی در ولایت قندوز تأکید دارد که نیروهای امنیتی افغانستان و نیروهای حمایت قاطع باید در mandegar-3انجام حملات هوایی‌شان دقت بیشتر به خرج دهند و به هر شکل ممکن از غیرنظامیان حفاظت کنند.
شماری از سناتوران در مجلس سنا می‌گویند که طالبان در بسیاری موارد از غیر نظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند و نیز مساجد را سنگر جنگ با نیروهای امنیتی کشور می‌‌سازند.
محمد علم ایزدیار یک عضو مجلس سنا گفت: “تلفات افراد ملکی از گذشته‌های دور در کشور مورد بحث بوده است. هر فرد ملکی حتی اگر مربوط به خانواده های دشمن باشد نیز باید جانش حفظ گردد؛‌ اما تروریستان از غیر نظامیان به عنوان سپر دفاعی استفاده می کنند که تشخیص آن به توجه بیشتر نیاز است”.
آقای ایزدیار با ذکر آن که طالبان باید مردانه بجنگند، افزود، دشمن از خانه‌های مردم ملکی و حتی مساجد به عنوان سنگر استفاده کرده و بر نیروهای امنیتی کشور تیر اندازی می کنند که اگر توجه نشود، این مساله برای نیروهای امنیتی کشور خطرناک است.
عبدالله قرلق منشی مجلس سنا نیز به شرح حادثه شب پنجشنبه قندوز پرداخت و گفت: شب پنجشنبه هفته گذشته شماری زیادی از طالبان به شمول ۴ تا ۵ فرمانده مشهور آنان در قریه بز قنداری جمع شده بودند و برای یک حمله دیگر بر شهر قندوز برنامه ریزی می‌کردند.
آقای قرلق افزود، در ابتدا کوماندوها به همراه نیروهای حمایت قاطع، به این قریه پایین شده ولی طالبان آنان را محاصره کرده و در نتیجه شدت جنگ کوماندوها مجبور شده کمک هوایی بخواهند که در نتیجه حمله هوایی به شمول چند فرماندهان مشهور طالبان ۳۰ تن از افراد آنان نیز در حمله هوایی کشته شده اند؛ اما بدبختانه در این حمله هوایی افراد ملکی نیز کشته شده اند.
حسیب الله کلیمزی معاون دوم مجلس سنا هم تلفات غیرنظامیان در حادثه قندوز را غمناک خواند و گفت: “در حمله قندوز اگر نیروهای امنیتی بی‌احتیاطی کرده و یا طالبان از سپر انسانی کار گرفته اند، به هر شکل ممکن باید به حفظ جان غیر نظامیان توجه شود.
آقای کلیمزی افزود که عاملان این حادثه پس از پایان بررسی های هیات موظف، باید به صورت علنی محاکمه شوند.
زلمی زابلی هم گفت: “توافقنامه امنیتی با امریکا و ناتو، نیروهای این کشورها را به رعایت قوانین افغانستان موظف کرده؛‌ اما رعایت نمی‌کنند، دولت امریکا نسبت این اشتباه نیروهایش باید به قربانیان غیرنظامی حمله قندوز غرامت پرداخت کنند وگرنه توافقنامه امنیتی با امریکا لغو گردد اگر امریکایی‌ها در این مورد زورگویی کردند باید از آنان به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کند”.
حنیف حنفی نیز گفت: “اگر نیروهای امریکایی حملات هوایی‌شان را بر خانه‌های ما ادامه دهند، شورای ملی باید زمینه تجدید نظر توافقنامه امنیتی با امریکا و ناتو را فراهم سازد”.
وزارت دفاع افغانستان نیز در مورد تلفات غیر نظامیان در حمله هوایی اخیر در قندوز گفته است که این حمله بر اساس گزارش های موثق انجام شده و برخی از اعضای خانواده های فرماندهان طالبان نیز مشمول کشته شده ها هستند.
به گفته سخنگوی وزارت دفاع در این عملیات مشترک نیروهای داخلی و خارجی در قندوز به شمول چند فرمانده مشهور طالبان ۳۰ تن از افراد این گروه، ۴کوماندوی ارتش، ۲ سرباز امریکایی و بیش از ۳۰ غیر نظامی کشته شده اند.
ریاست جمهوری با توظیف هیاتی دستور بررسی این حادثه را داده است؛ اما سناتوران در مجلس سنا می گویند که نتایج بررسی هیات دولت باید اعلام شود؛ زیرا به گفته آنان هیات های که تا هنوز در مورد رخدادهای مختلف در کشور تشکیل شده نتایج تحقیقات اش به مردم اعلام نشده و اگر اعلام شده مورد توجه دولت قرار نگرفته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.