رییس مجلس: دولت استراتیژی جنگی ندارد

گزارشگر:هارون مجیدی/ سه شنبه 18 عقرب 1395 - ۱۷ عقرب ۱۳۹۵

رییس و اعضای مجلس نمایندهگان با ابراز نگرانی از ادامۀ اختلاف‌ها میان مسوولان حکومت وحدت ملی می‌گویند، وجود اختلافات و نبود استراتیژی برای جنگ، منافع ملی کشور را خدشه‌دار ساخته است.
اعضای مجلس که دیروز(دوشنبه، ۱۷ عقرب) در نشست عمومی خود صحبت می‌کردند، گفتند که نیروی‌های گروه داعش و طالبان در بخش‌های از mandegar-3افغانستان برای خود لانه‌های امن ایجاد کرده و هر روز از شهروندان قربانی می‌گیرند.
نگرانی‌ها اعضای مجلس درحالی مطرح می‌شود که پیش از این، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار گفته بود، نهادهای امنیتی برای سرکوب و از میان برداشتن گروه‌های تروریستی، عملیات «شفق دو» را روی دست گرفته‌اند و در فصل سرما عملی می‌کنند.
عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نماینده‌گان در نشست دیروزی این مجلس گفت: طالب و داعش هر روز در کشور افزایش می‌یابد و نگرانی‌های مردم را جدی‌تر ساخته است.
آقای ابراهیمی خاطر نشان کرد: “اما بار بار به حکومت گفته‌ایم که استراتژی پاسخگو برای دفاع از تمامیت ارضی و تأمین امنیت کشور ارائه کنند که متأسفانه تا هنوز در این مورد کوتاه آمده است.”
رییس مجلس نماینده‌گان در ادامۀ سخنانش گفت: در کنار افزایش حضور طالب و داعش در کشور، تنش و تقابل در سطح رهبری حکومت نیز به میزان افزایش جنگ در کشور افروده و منافع ملی را خدشه‌دار ساخته است.
به گفتۀ آقای ابراهیمی: مجلس نمایندهگان مکلفیت دارد نگرانی خود را به رهبری حکومت اعلام کند که بیشتر از این در مورد حل اختلافات خود بی‌تفاوت نباشند و مجلس در این زمینه جلسه اختصاصی برگزار کرده و موضع خود را رسماً اعلام خواهد کرد.
سمیع‌الله صمیم نمایندۀ مردم فراه در مجلس با اشاره به ناامنی‌های جاری در کشور و ادامۀ اختلافات میان مسوولان حکومت وحدت ملی، از همکارانش در مجلس خواست تا با برنامه‌ریزی خردمندانه، در کاهش اختلافات و حل چالش‌های کشور، رسالت خود را به‌جا آورند.
محمدعارف رحمانی، نمایندۀ مردم عزنی در مجلس ضمن هُشدار به حکومت و نهادهای امنیتی، گفت: “اطلاعات دقیق و بدون حدس و گمانی برایم رسیده است، کسانی که گلوی تبسم را بریده‌اند، دوباره در ولایت زابل جان گرفته‌اند.”
صالح‌محمد سلجوقی عضو دیگر مجلس نیز گفت: مسوولان حکومت وحدت ملی باید با زبان سخنگویان‌شان با مردم سخن نگویند، چون مردم واقعاً از وضعیت سیاسی کشور نگران هستند و نیاز است تا رییس‌جمهور و رییس اجرایی خودشان با رسانه‌ها در پیوند به اختلافات‌شان سخن بگویند.
از سویی هم، شماری از نمایندهگان مجلس از انتقال داعش به داخل افغانستان ابراز نگرانی کردند و مدعی شدند که امریکا برای ادامۀ جنگ در افغانستان و پیشبرد تنش‌های جهانی خود با روسیه، افراد گروه داعش را از عراق و سوریه به پاکستان و از آنجا به داخل افغانستان انتقال می‌دهد.
این نمایندهگان تأکید ورزیدند، درصورتی که امریکا در راستای تأمین امنیت افغانستان همکاری نکند، باید مجلس نمایندهگان توافق‌نامۀ امنیتی با این کشور را لغو کند.
عبیدالله بارکزی، عضو مجلس در نشست علنی امروز این مجلس گفت که کلید صلح افغانستان در دست امریکا است.
آقای بارکزی گفت: کسانی که به واسطۀ امریکا آمده‌اند، در فکر مردم نیستند؛ ما به اساس رأی مردم آمده‌ایم و باید در مورد حضور امریکا تصمیم بگیریم.
مولوی عبدالرحمان رحمانی، عضو دیگر مجلس با انتقاد تند از امریکا گفت که باید در مورد پیمان امنیتی افغانستان با امریکا تجدید نظر شود؛ زیرا به گفتۀ او، با امضای این پیمان، دامنۀ ناامنی گسترش یافته است.
آقای رحمانی افزود که پیمان امنیتی با امریکا هیچ درد مردم افغانستان را دوا نکرده است.
نماینده‌گان در مجلس می‌گویند که امریکا در توافق‌نامۀ امنیتی به افغانستان وعده داده است که در بهبود امنیت در افغانستان و بالابردن قدرت دفاعی نیروهای امنیتی افغانستان همکاری می‌کند و مردم افغانستان با امضای این توافق‌نامه، انتظار داشتند که در امنیت کشور بهبود آید نه این‌که ناامنی‌ها روزبهروز با دخالت امریکا بیشتر گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.