کمپاین ضد تجاوز جنسی در هرات پایان یافت

- ۲۸ عقرب ۱۳۹۱

کمپاین محکومیت تجاوز جنسی که از یک هفته بدین‌سو از سوی رسانه‌های حوزۀ غرب راه‌اندازی شده بود، روز گذشته پایان یافت.
در این کمپاین رسانه‌های تصویری، صوتی و نوشتاری حوزۀ غرب، نهادهای حقوق بشر، جامعۀ مدنی و سایر نهادها اشتراک داشتند و هدف از راه‌اندازی این کمپاین محکومیت تجاوزهای جنسی و حمایت از کسانی که قربانی این رویدادها شده اند، خوانده شده است.
ولی احمد حدید مسوول راه‌اندازی این کمپاین گفت که در جریان این کمپاین  گزارش‌هایی از سوی رسانه‌ها در مورد تجاوز جنسی
نشر شد. ریاست حج و اوقاف موضوع خطبه‌های نماز جمعه را در تمام مساجد شهر و ولسوالی‌های هرات محو خشونت علیه زنان و کودکان اعلام نمودند و شعارها وعکس‌هایی در سطح شهر در رابطه به این موضوع نصب شد.
وی گفت که نظر به آمار طب عدلی از آغاز سال جاری ۷۶ مورد تجاوز جنسی در طب عدلی هرات به ثبت رسیده که دوسیه‌های سی مورد آن از سوی دادستانی تکمیل و ۲۱ مورد آن از سوی دادگاه ها فیصله گردیده است که این سبب نگرانی جامعۀ مدنی و رسانه‌ها در هرات شده است. در مراسم پایانی این کمپاین رسانه‌ها سید عبد القادر رحیمی رییس کمیسیون حقوق بشر در هرات گفت که وظیفۀ دولت است تا از حقوق کودکان حمایت نماید چون که افغانستان کنوانسیون حمایت از حقوق اطفال را امضا نموده است.
وی از افزایش تجاوز جنسی در افغانستان و در حوزۀ غرب خبر داده و گفت که کمیسیون حقوق بشر و نهادهای حمایت از کودکان از این موضوع نگران اند.
در این حال، محی الدین نوری سخنگوی والی هرات می‌گوید که در سال جاری ۲۵ قضیه از لواط و زنا در ادارات پولیس و دادستانی هرات به ثبت رسیده، اما تمام این موارد تجاوز جنسی نبوده، صرف ۹ قضیۀ تجاوز جنسی می‌باشد و در ۲۱ مورد این قضایا به دادگاه رسیده‌گی شده است. هفتۀ گذشته نیز یک نفر به اتهام تجاوز جنسی به اعدام محکوم شد.
همچنین رسانه‌ها در پایان این کمپاین قطعه نامه را صادر کردند که در این قطعنامه با توجه به بهبود امنیت از نهادهای امنیتی خواهان تأمین امنیت و مصونیت فردی همه مردم به خصوص قشر آسیب پذیر جامعه یعنی زنان و کودکان شدند و از نهادهای عدلی و قضایی خواستند تا در راستای مجازات عاملین تجاوز جنسی تنها به دساتیر الهی متوصل شوند.
ایشان در این قطعنامه از مردم خواستند تا در زمینۀ تحکیم قانون و جلوگیری از جرایم با نیروهای امنیتی همکاری نمایند و از رسانه ها و نهادهایی که در زمینۀ آگاهی دهی مردم کار می کنند نیز خواهان برنامه های بیشتر در راستای آگاهی دهی به مردم شدند.
گفتنی است که این کمپاین رسانه ها پس از یک هفته در حالی به پایان می‌رسد که روز گذشته یک کودک هشت ساله در ولسوالی انجیل مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است و چند روز قبل نیز کودک سیزده ساله‌یی در ناحیۀ پنجم شهر هرات پس از تجاوز جنسی به قتل رسیده بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.