وزارت مهاجرین: شرایط برای برگشت کننده‌گان مساعد نیست

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ چهار شنبه 10 قوس 1395 - ۰۹ قوس ۱۳۹۵

وزارت مهاجرین و برگشت کننده‌گان می‌گوید، با آن‌که سخت‌گیری‌ها در برابر پناهجویان در اروپا افزایش یافته است، اما شهروندان افغانستان هنوز هم در پی رفتن به اروپا و دریافت پناهنده‌گی در این کشورها هستند.
سید حسین عالمی بلخی، وزیر مهاجرین و برگشت کننده‌گان دیروز در دیدار با رییس دفتر سازمان بین‌المللی مهاجرت هم‌چنان گفته است، شرایط لازم mandegar-3برای برگشت کننده‌گان افغانستانی در کشور مساعد نیست.
وزارت مهاجرین هم‌چنان گفته است که تنها در چند ماه نخست سال‌جاری میلادی، حدود ۵۰ هزار و ۳۰۰ تن افغانستانی در کشورهای اروپایی درخواست پناهنده‌گی داده‌اند.
این وزارت در خبرنامه‌یی که به روزنامۀ ماندگار فرستاده، گفته است: “افزایش فعالیت‌های گروه‌های تروریستی، ناامنی‌ها و جنگ و نیز افزایش بیکاری، عوامل اصلی مهاجرت افغانستانی‌ها به کشورهای اروپایی و دیگر کشورها است.”
سید حسین عالمی بلخی، وزیر مهاجرین و برگشت کننده‌گان می‌گوید: تا هنوز جنگ و ناامنی در کشور به‌عنوان تهدید باقی بوده و زمینه‌های لازم برای برگشت مهاجرین از کشورهای اروپایی مساعد نیست.
آقای بلخی در دیدار با رییس دفتر سازمان بین‌المللی مهاجرت از مساعد نبودن شرایطِ لازم برای برگشت کننده‌گان در کشور ابراز نگرانی کرده است.
این درحالی است که مقامات آلمانی گفته بود، حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ پناهجوی افغانستان را به افغانستان بر می‌گرداند.
همزمان با این، برگشت مهاجرین افغانستانی از کشورهای پاکستان و ایران که در این اواخر روند آن شدت گرفته است نیز یک چالش جدی برای اسکان و خدمات عامۀ اجتماعی برای آن‌ها از سوی دولت وجود دارد.
این درحالی است که در سال گذشتۀ میلادی، حدود ۲۵۰ هزار شهروند افغانستان خود را به کشورهای اروپایی رساند‌ند که از این میان حدود ۱۵۰ هزار تن‌ آن‌ها وارد آلمان شده بودند.
در عین حال، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در دیدار با لورنت موشیل، مسوول امور مهاجرت اتحادیۀ اروپا و فرانز مایکل ملبن، نمایندۀ ویژۀ اتحادیۀ اروپا در افغانستان گفت: برای رسیده‌گی به امور مهاجرین و برگشت کننده‌گان، نیازمند تداوم همکاری جامعۀ بین‌‌المللی به‌ویژه اتحادیۀ اروپا هستیم تا نیازمندی‌‌های مهاجرین و برگشت کننده‌گان را در داخل افغانستان برآورده کند.
دکتر عبدالله عبدالله هم‌چنان از مسوولین اتحادیۀ اروپا خواست تا با مسوولین بخش مهاجرت حکومت افغانستان هماهنگی کرده و زمینه‌های رسانیدن کمک به مهاجرین را به صورت موثر بررسی کنند.
لورنت موشیل، مسوول امور مهاجرتِ اتحادیۀ اروپا در این دیدار گفت که اتحادیۀ اروپا آمادۀ است تا برای بهتر شدن وضعیت مهاجرین و برگشت کننده‌گان افغانستان با حکومت همکاری کند.
اخراج پناهجویان از کشورهای اروپایی
در سوی دیگر، به گفتۀ وزارت مهاجرین، از آغاز سال ۲۰۱۶ تا کنون ۱۰۹۴۸ تن از پناهجوی افغانستانی، داوطلبانه از کشورهای اروپایی به کشور برگشته‌اند.
وزارت مهاجرین و برگشت کننده‌گان می‌گوید، شمار زیادِ این برگشت کننده‌گان، از کشور آلمان برگشته‌اند که شمارشان به ۳۰۰۰ تن می‌رسد.
براساس گزارش وزارت امور مهاجرین، از میان پناهجویان افغانستان که از کشورهای اروپایی به کشور برگشته‌اند، ۳۰۰ نفر آن‌ها از جمع کسانی‌اند که به‌صورت اجباری به کشور برگردانده شده‌اند.
وزارت مهاجرین در خبرنامه نوشته است که براساس قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی مهاجرت، این ۳۰۰ نفر واجد شرایط پذیرش از سوی کشورهای اروپایی شناخته نشده و سر انجام، اخراج شده‌اند.
سال گذشتۀ میلادی، حدود ۱۵۰ هزار پناهجوی افغانستانی خود را به آلمان رسانده بودند.
درحالی که دولت آلمان در این اواخر اعلام کرده بود که ۱۲۵۰۰ تن پناهجوی افغانستانی را به کشورشان بر می‌گرداند، اما این طرح دولت آلمان با واکنش‌های سازمان‌های حقوق‌بشری و مهاجرین مواجه شده است.
اما دیروز وزیر داخلۀ آلمان در کنفرانس وزرای داخلۀ ایالات‌های این کشور تأکید کرد که می‌خواهد پناهجویان ردشده را به “بازگشت داوطلبانه” به کشورشان تشویق کند و در مرحلۀ بعدی استفاده از “ابزار اخراج اجباری” را افزایش دهد.
توماس دیمیزیر، وزیر امور داخلۀ آلمان گفت: “برایم مهم است که امکانات بازگشت داوطلبانۀ مهاجرین واجد شرایط ترک کشور را بهتر ساخته و در سال ۲۰۱۶ شمار بازگشت کنندگان را افزایش دهم.”
آقای دیمیزیر گفت که در نظر دارد تا شمار مهاجریانی را که داوطلبانه در سال جاری به کشورهای‌شان برگشت می‌کنند، افزایش یابد. به باور او، هرکسی که در آلمان شانس و چشم‌اندازی برای ماندن ندارد، باید این کشور را ترک کند.”
روزهای شنبه و یکشنبه در کشور آلمان بحث اخراج پناهجویان یک بار دیگر داغ گردید. روز شنبه توماس اشتروبل، وزیر داخلۀ ایالت «بادن وورتمبرگ» خواهان تشدید اخراج پناهجویان رد شده گردید.
بازداشتگاه مهاجرین اخراجی
روز یکشنبۀ همین هفته اشتفان اشتوت، وزیر داخلۀ ایالت «شلسویگ هولشتاین» اخراج مهاجرین افغانستان را غیرموجه و “دردناک” خواند و گفت: “آیا من می‌توانم این مسوولیت را به دوش بگیرم که به ادارت امور خارجی ایالتم بگویم، این‌کار را انجام دهید؟ در آنجا (افغانستان) جایگاهی امن وجود دارد؟”
به این ترتیب حالا برای پناهجویان پیشکش‌هایی برای شروع مجدد زنده‌گی در کشورهای‌شان داده می‌شود. آن عده مهاجرینی که شانس کمتری به ماندن در آلمان دارند، در سال پیش روی میلادی کمک مالی دریافت می‌کنند تا هرچه زودتر داوطلبانه به کشورشان برگردند. پارلمان فدرال آلمان برای پیشبرد این روند ۴۰ میلیون یورو را تصویب کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.