“از نشست قلب آسیا نتیجه می‌خواهیم”

گزارشگر:شنبه 13 قوس 1395 - ۱۲ قوس ۱۳۹۵

کنفرانس قلب آسیا روز یک‌شنبه با شرکت نماینده‌گان بیش از ۳۰ کشور از جمله امریکا ، روسیه، ایران ، پاکستان، چین و افغانستان و ده نهاد بین‌المللی به مدت دو روز در هند برگزار می‌شود.
وزارت امور خارجه افغانستان می‌گوید، بررسی چالش‌ها، استراتیژی مشترک مبارزه با تروریزم و توسعه اقتصادی از جمله مسایل مورد بحث کنفرانس mandegar-3امسال قلب آسیا می‌باشد.
وزارت خارجه افغانستان می‌گوید که امسال بیشتر روی مسایل امنیتی کشورهای منطقه بحث و گفت‌وگو خواهد شد.
معاون سخنگوی وزارت خارجه گفت: “امسال موضوع اصلی و محوری ششمین نشست وزرای خارجه کشورهای عضو قلب آسیا، بررسی چالش‌ها و پیدا کردن راه حل‌ها برای این چالش‌ها می‌باشد. این نشست بیشتر مسایل مهم سیاسی و امنیتی منطقه‌یی را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.”
اعتمادسازی، مبارزه با تروریزم، تجارت و زیربناها، همکاری اقتصادی منطقه‌یی، مبارزه با حوادث، همکاری‌ها در ارتباط به آموزش و تحصیلات، تدابیر شش‌گانۀ روند قلب آسیا شمرده می‌شوند که به گفته آقای آزاد هر کشور عضو، مسوولیت یک بخش آن را دارد.
شیدا محمد ابدالی سفیر افغانستان در دهلی روز چهارشنبه در نشست مقدماتی برای آماده‌گی نشست قلب آسیا گفت، توقع می‌رود نشست قلب آسیا مسودۀ استراتیژی و یا میکانیزم مبارزه با تروریزم را که از سوی افغانستان ارایه می‎شود، تصویب کند.
وزارت خارجه هند گفته است که در ششمین کنفرانس وزرای خارجه کشورهای قلب آسیا میزبان وزرای خارجه بیش از چهل کشور و نهادهای بین‌المللی می‌باشد.
پروسه قلب آسیا به پیشنهاد افغانستان و ترکیه در سال ۲۰۱۱ بنا گذاشته شد و هر سال در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود.
تعداد کشورهای عضو پروسه قلب آسیا به ۱۴ کشور می‌رسد و شامل افغانستان، آذربایجان، چین، هند، ایران، قزاقستان، قرغزستان، پاکستان، روسیه، عربستان سعودی، تاجکستان، ترکیه، ترکمنستان و امارات متحده عربی می‌شود.
کشورهای عضو پروسه استانبول – قلب آسیا در حالی برای ثبات افغانستان تلاش می‌ورزند که به اساس آمار رسمی در سال‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته است و شمار قربانیان آن به گونه بی‌سابقه در حال افزایش بوده‌است.
سال گذشته، در پنجمین کنفرانس قلب آسیا در اسلام آباد پایتخت پاکستان کشورهای اشتراک کننده، تروریزم را تنها تهدید برای افغانستان نه، بلکه برای تمام کشورهای منطقه دانسته و فیصله بر این شد تا برای مبارزه با این پدیده استراتیژی مشترک ایجاد شود.
اما آگاهان معتقد هستند که این کنفرانس‌ها نتیجه‌یی برای امنیت و صلح و ثبات افغانستان نداشته است. به باور آنان، برخی از کشورهای منطقه در مبارزه با تروریسم صادق نیستند و حتا برخی از این کشورها خود تروریسم و دهشت‌افگنی را تقویت می‌نمایند.
آنان همچنان می‌گویند که اگر در برابر تروریسم مبارزه قاطع و صادقانه صورت نگیرد، هیچ کشوری در منطقه از شر آن آرام نخواهد بود.
به باور تحلیلگران، در کنفرانس کشورهای قلب آسیا باید روی همکاری در راستای تأمین صلح و ثبات در افغانستان تصمیم جدی و قاطع گرفته شود. پاکستان در نشست‌های پیشین وعده همکاری داده بود، اما این کشور تا کنون هیچ‌گونه همکاری‌یی در این زمینه نداشته است.
به باور آگاهان، اگر این نشست‌ها تشریفاتی و سمبولیک باشد و نتیجه‌یی در پی نداشته باشد، بهتر است برگزار نشود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.