گسترش حضور بانوان در مساجد

- ۱۹ سرطان ۱۳۹۴

شنبه ۲۰ سرطان ۱۳۹۴

 

هارون مجیدی
با فرارسیدن ماه مبارک رمضان شماری از بانوان نمازهای تراویح را در بیرون از خانه در مساجد ادا می‌کنند.
وزارت حج و اوقاف افغانستان اعلام کرده که بیش از یک‌صد مسجد در شهر کابل وجود دارد که سالون جداگانه در آن‌ها برای ادای نماز و عبادت زنان فراهم شده است.
با آن که در سال‌های اخیر، زمینه‌های نسبی در برخی مساجد شهر کابل برای زنان نمازگذار فراهم شده، اما عده‌یی از زنان در شهر کابل می‌گویند که هنوز هم به‌خاطر محدویت‌های فرهنگی و مشکلات امنیتی نمی‌توانند به‌خاطر ادای نمازها و عبادات خود به مساجد بروند.
آگاهان دینی از نیز حضور زنان در مساجد استقال می‌کند و می‌گویند عبادت در مساجد در کنار آن که ثواب بیشتر دارد، در بلندبردن آگاهی زنان از تعلیمات اسلامی نیز نقش مثبت دارد.
داعی‌الحق عابد معین وزارت حج و اوقاف در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: فرهنگ مسجد رفتن در میان بانوان، اساس اسلامی دارد و نصوص اسلامی نیز نشان می‌دهد که خانم‌ها همواره در مساجد حضور گسترده داشته اند.
آقای عابد با بیان این‌که در گذشته، بانوان اجازۀ خرید در بازار را داشتند و اما از رفتن به مساجد برای عبادت محروم بودند، می‌افزاید: در چندسال پسین حضور زنان در مساجد بیشتر شده و آنان در روزهای جمعه، نماز تراویح و نمازهای عید برای ادای عبادت به مسجد می‌روند.mnandegar-3
معین وزارت حج و اوقاف می‌گوید: «قرار آماری‌که ما داریم بین ۱۲۰ الی ۱۵۰ مسجد در شهر کابل است که در آن خانم‌ها نماز تروایح می‌خوانند.»
آقای عابد تصریح می‌کند: در شهرهای بزرگ افغانستان مانند هرات و بلخ نیز شمار زیادی از خانم‌ها در مساجد به نماز خواندن می‌روند.
او می‌افزاید: «بنابر برمشکلات امنیتی این فرهنگ تا هنوز در دهات و قریه‌های افغانستان رواج نیافته و ما آرزو داریم که در آن‌جاها نیز توسعه پیدا کند.»
معین وزارت حج و اوقاف خاطر نشان می‌کند: مردم برای ترویج این فرهنگ نقش بارز داشته‌اند و چون فرهنگ مسجد رفتن خانم‌ها در ممالک عربی و کشورهای همسایۀ ما بیشتر وجود دارد و زمانی که هموطنان ما از مهاجرت برگشتن این فرهنگ را به افغانستان نیز آوردند.
اما، آقای عابد می‌افزاید: وزارت حج و اوقاف نیز برنامه‌های برای رشد این فرهنگ روی دست دارد که یکی از آن افزایش الحاقیه‌ها در مساجد است.
معین وزارت حج و اوقاف می‌گوید: ما در این نزدیکی‌ها یک باب مسجد برای زنان در دانشگاه شهید استاد ربانی می‌سازیم و تا هنوز به مساجدی در این زمینه فعال بوده اند، وسایل مورد نیاز را کمک کرده‌ایم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.