کابینه معرفی می‌شود؟

گزارشگر:دو شنبه 22 جدی 1393 - ۲۱ جدی ۱۳۹۳

نزدیک به چهار ماه از آغاز به کارِ دولت وحدت ملی می‌گذرد و هنوز کابینۀ نو روی کار نیامده است. این در حالی‌ست که قرار بود ظرف ۴۵ روز کابینۀ جدید معرفی شود.
مسلماً تشکیل دولت وحدتِ ملی، از شکستِ پروسۀ انتخابات ناشی ‌شده و اساساً چنین دولتی باید آغازی نو را برای افغانستان رقم زند؛ اما متأسفانه کشمکش‌هایی که بر سر انتخابِ وزرا و تشکیل کابینه بین دو تیم اصلیِ تشکیل‌دهندۀ این دولت آشکار شده، بیشترِ امیدها را به یأس و سرخورده‌گی بدل کرده است.
ولی بر اساسِ برخی گزارش‌ها، فردا همه یا بخشی از کابینۀ دولتِ وحدتِ ملی معرفی می‌شود. این گزارش‌ها حکایت از این دارند که سرانجام رییس‌جمهوری و رییس اجرایی بر سرِ چه‌گونه‌گی تقسیم وزارت‌خانه‌ها به تفاهم رسیده‌اند.
عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس نماینده‌گان به رسانه‌ها خبر داده که در دیدار روز شنبۀ وی با رییس‌جمهور، آقای اشرف‌غنی به او اطمینان داده که روز دوشنبه نامزدوزیرانِ جدید معرفی می‌شوند.
به‌رغم این گزارش‌ها، هنوز هم این تردید در اذهانِ عامه وجود دارد که کابینه به این زودی‌ها معرفی نمی‌شود. دلیلِ این تردید نیز کاملاً مشخص است؛ بارها وعدۀ داده‌شده از سوی سران دولت وحدت ملی در پیوند به معرفی کابینه، خلاف ثابت شده و مردم باور خود را از دست داده‌اند.
اما امید می‌رود که این‌بار وعدۀ رهبران دولت وحدت ملی درست از آب برآید و امروز ما شاهد معرفی کابینۀ نو یا دست‌کم ارایۀ فهرستِ نهایی اعضای کابینۀ جدید باشیم؛ کابینه‌یی که در عینِ آن‌که همۀ جریان‌های سیاسی و مطرح در کشور را پوشش می‌دهد، کابینه‌یی نخبه‌محور و تخصص‌گرا باشد.
دولت وحدتِ ملی فراموش نباید کند که وعده‌های فراوانی به مردم افغانستان سپرده و از این رهگذر، مسوولیت‌های سنگینی نیز بر دوش دارد. اگر امروز کار معرفی کابینه تمام شود، انبوهی از کارهای دیگر در پیشِ روست که باید سران دولت وحدت ملی با تدبیرِ فراوان آن‌‌ها را سامان دهند و مدیریت کنند.
دولت وحدتِ ملی نیازمند است که از همین اکنون اولویت‌های کاریِ خود را به‌صورتِ دقیق مشخص کند و نگذارد که در میان حجمِ وسیعی از کارهای عقب‌مانده و یا فساد گسترده‌یی که از این پیش بر دستگاه حکومت حاکم بوده است، گم شود و نتواند وعده‌های خود به مردم را تحقق بخشد و کارکردی آن‌چنان که شایسته و بایسته‌اش است را از خود نشان دهد.
این روزها همه چیز بیش از دیروز، سردرگم و پیچیده به نظر می‌رسد و مردم منتظرند که حرکتی همگرایانه و متفاوت را از دولت وحدتِ ملی شاهد باشند. تأمین امنیتِ سراسری و محو فساد اداری در افغانستان، اصلی‌ترین وعدۀ سران دولت وحدت ملی به مردم و همچنین بزرگترین خواستۀ مردم از دولتِ جدید است. از این رو، نیاز است تا رییس اجرایی و رییس جمهور و همۀ کسانی که امروز خود را بخش تعیین‌کننده‌یی از دولتِ وحدت ملی می‌دانند، با درایت و بلندنظری به مدیریتِ اوضاع اقدام کنند و با تعریفِ اولویت‌ها و تلاش برای عملی شدن وعده‌ها، باورِ مغشوش‌شده به موفقیت و کامیابیِ دولت وحدتِ ملی را پُررنگ‌ بسازند و نگذارند که بیش از این، ملت باورِ خود را به کارآمدیِ این دولت از دست بدهد.
شاید معرفیِ کابینۀ جدید بتواند فرصتی ایجاد کنـد که هم مردم امیدهای مخدوش‌شدۀشان نسبت به وضعیت را بازیابند و هم مدیرانِ دولت وحدت ملی ظرفیت و شایسته‌گیِ زیر سوال رفتۀ‌شان را تجدید‌ کنند و نیرومندانه گام‌های عملی و موفقیت‌آمیزِ خود را در جهت نقطۀ پایان گذاشتن بر دور باطلِ ناکامی‌‌هایِ ما پی بگیرند و یک افغانستان متفاوت و پویا را بنیاد بگذارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.