وداع کـوبا با فیـدل کاستـرو

گزارشگر:دوشنبه 15 قوس 1395 - ۱۴ قوس ۱۳۹۵

mandegar-3کوبا از نُه روز به این سو برای فیدل کاسترو عزاداری می‌کند. حالا کاروان موترها، خاکستر جنازه او را برای خاکسپاری در شهر سانتیاگو دِکوبا انتقال دادند. هزاران نفر در این مراسم شرکت کرده‌اند تا از رهبر انقلاب وداع بگویند.
در شهر سانتیاگو دِکوبا که به عنوان گهواره انقلاب کوبا اعتبار دارد، تابوت حاوی خاکستر رهبر انقلاب، فیدل کاسترو دفن می‌شود که ۲۵ نوامبر در سن ۹۰ سالگی فوت کرد. با مراسم خاکسپاری در گورستان سانتا ایفیگنیا، عزار داری نُه روزه دولتی پایان می‌یابد.
ده هزار انسان در برابر موتر جیپ حامل تابوت فیدل کاسترو درود فرستادند که از روز چهارشنبه به این سو از میدان انقلاب در هاوانا پایتخت در مسیر ۹۰۰ کیلومتری شهر سانتایاگو روان بود. مردم در حالی که بیرق کوبا را به دست داشتند، فریاد می زدند: «فیدل، رفیق، مردم با توست.»
در مراسم خاکسپاری از جمله نیکلاس مادورو رییس جمهور ونزوئلا، اوو مورالس رییس جمهور بولیویا و نیز دیگو ماردونا فوتبالیست افسانه‌یی شرکت کردند.
کاروان موترهای عزا، شهرهای متعدد این دولت سوسیالستی را پشت سر گذاشت. ده‌ها هزار مردم برای وداع به سرک ها برآمدند. در این مدت زمان، استعمال الکهول ممنوع اعلام شد و همه کانسرت ها و مراسم ورزشی به تاخیر افتاد.
کاروان موترهای عزا از هاوانا به سوی شهر سانتیاگو، در مسیر مخالف راهی روان بود که توسط انقلابیون به نام “کاروان آزادی” مسما شد. در جنوری سال ۱۹۵۹، شورشیان به رهبری فیدل کاسترو، بعد از پیروزی علیه سربازان دیکتاتور باتیستا، با جشن پیروزی از شهر سانتیاگو به هاوانا پایتخت این کشور آمدند.
رسیدن به سانتیاگو دِ کوبا
کاسترو تا سال ۲۰۰۶ که قدرت را به برادرش رائول واگذار کرد، حدود ۴۷ سال بر کشور حاکم بود. رائول کاسترو بر خلاف برادرش که کوبا را در جهان خارج منزوی کرد، با احتیاط یک سیاست باز را اختیار کرد. گشایش روابط دپلوماتیک با دشمن دیرینه ایالات متحده امریکا از آن جمله است.
او مثلا به مردم اجازه فعالیت در چارچوب تصدی های خصوصی را داد و به این ترتیب کوبایی ها اجازه یافتند تا به رستورانت داری، توریسم و فعالیت های خصوصی اقدام کنند.
رد کردن کیش شخصیت
طوری که رائول برادر و جانشین اش در شهر سانتیاگو د کوبا اظهار کرد؛ در کوبا باید در آینده هیچ بنا برای یادبود رهبر انقلاب ایجاد نشود. فیدل کاسترو با تاکید دستور داده بود که برای او نه مجسمه پرپا کنند و نه سرک ها یا نهادها را با نام او نامگذاری کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.