پولیس از چندین حمله بر مراسم عاشورا جلوگیری کرد

- ۰۵ قوس ۱۳۹۱

مقام‌های محلی در ولایت غزنی در مرکز کشور می‌گویند که ماموران امنیتی طرح یک حمله «کلان» طالبان به مراسم عاشورا را خنثی کردند.
جنرال زاهد فرمانده امنیه ولایت غزنی روز گذشته در یک نشست خبری گفت: «طالبان یک محموله بزرگ انفجاری را می‎خواستند در شهر غزنی انتقال دهند و در بین دسته‌های عزاداران انفجار دهند که این طرح خوشبختانه خنثی شد.»
آقای زاهد می‌گوید که یک هزار و چهار صد کیلوگرام مواد انفجاری در ۲۸ بوشکه جاسازی شده بود و قرار بود که از قریه موسوم به وزیر آباد از مربوطات شهر غزنی به مرکز شهر انتقال یابد.
زاهد از این محموله به عنوان بزرگترین طرح حمله طالبان یاد کرد که در صورت اجرایی شدن، تلفات و خسارات سنگینی را برای شهروندان غزنی ایجاد می‌کرد.
پیشتر، فرماندهی امنیه ولایت غزنی از کشته شدن مولوی عبدالوکیل جاگزین سردار حافظ از فرماندهان برجسته طالبان در غزنی خبر داد.
مولوی عبدالوکیل مسوول ترور رییس شورای ولایتی و رییس دادگاه استیناف ولایت غزنی خوانده شده است.
غزنی از ولایت‌های نسبتا ناآرام کشور است که در بخش‌های این ولایت حضور طالبان و افراد وابسته به حزب اسلامی گسترده خوانده شده است.
با این حال، جنرال زاهد می‌گوید که نیروهای ایتلاف روز گذشته در قریه موسوم به علم از مربوطات ولسوالی ده یک ولایت غزنی یک انبار جنگ افزار طالبان را خنثی و ازبین برده اند.
زاهد از این انبار به عنوان بزرگترین ذخیره گاه طالبان در ولسوالی ده یک یاد کرده است.

بازداشت دو حمله‌کننده انتحاری در کابل
در این حال، سخنگوی وزارت امور داخله اعلان کرد که روز جمعه دو فرد مظنون را که دستگیر کرده اند که احتمالاً قصد داشتند به مراسم عاشورا حمله کنند.
صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله گفت این افراد عضو گروهی هستند که مسوولیت تهیه واسکت ‌(جلیقه)های انتحاری و انتقال آن به داخل افغانستان را به عهده دارد.
او گفت: به همراه افراد بازداشت شده، چهار واسکت انتحاری نیز به‌دست آمده که خطرناک ترین مواد منفجره در این واسکت‌ها جاسازی شده است. به گفته سخنگوی وزارت داخله، این افراد مسوولیت برنامه‌ریزی بیش از ۸۰ در صد حملاتی را که در گذشته انجام شده به عهده داشته اند و به ویژه در ساختن واسکت‌های انتحاری مهارت داشتند.
آقای صدیقی افزود: «این دو فرد با واسکت های انتحاری می خواستند وارد شهر کابل شوند اما در ولسوالی سروبی بازداشت شدند. هر دو شهروند افغانستان هستند.»
مقام‎های امنیتی گفتند که افرادی که قصد حملات انتحاری دارند اکنون از شیوه‌های تازه‌یی استفاده می‌کنند و واسکت‌های مورد استفاده آنها نیز با ظرافت زیادی طراحی شده است.
سخنگوی وزارت داخله در این مورد گفت: « افراد انتحاری حالا از واسکت‌های نازک استفاده می‌کنند تا کسی متوجه نشود که واسکت پوشیده اند. آنها همچنین پتو می‌پوشند، یا در دست‌شان سیم دارند».
مقام‌های افغان می‌گویند تحقیقات آنها و اعتراف بازداشت شده‌گان نشان می‌دهد که آنها محله‌های مزدحم شهر کابل را برای انجام حمله انتحاری انتخاب کرده بودند.
آگاهان با توجه به حمله خونبار سال گذشته بر مراسم عاشورا در شهر کابل، از نیروهای امنیتی به خاطر جلوگیری از این حملات ستایش کرده‌اند.
سال گذشته حمله انتحاری بر مراسم عاشورا در زیارت ابوالفضل، ده‌ها کشته و زخمی برجا گذاشت.
آن حمله با محکومیت شدید داخلی و بین‌المللی مواجه شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.