احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





ترس تاجیکستان از مرز افغانستان

گزارشگر:چهارشنبه 8 جدی 1395 - ۰۷ جدی ۱۳۹۵

mandegar-3رییس‌جمهور تاجیکستان خواستار توجه بیشتر کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی به مسأله تامین امنیت مرز این کشور با افغانستان شد.
امامعلی رحمان رییس جمهور تاجیکستان در نشست شورای امنیت سازمان پیمان امنیت جمعی در سن پترزبورگ روسیه خواستار افزایش بیشتر توجه کشورهای عضو این سازمان به مسأله تأمین امنیت در مرز این کشور با افغانستان شد.
بر اساس این گزارش، رییس جمهور تاجیکستان در سخنانی در این نشست خطاب به همتایان خود در سازمان پیمان امنیت جمعی با اشاره به مسایل مربوط به تغییر وضعیت سیاسی”نظامی در بسیاری از کشورهای منطقه و جهان، افزود: وضعیت فعلی، احساس مسئولیت بیشتر کشورهای عضو این سازمان جهت تقویت بیشتر روابط و اجرای اقدامات عملیاتی علیه هرگونه تهدید و چالش‌های منطقه‌یی و بین‌المللی را می‌طلبد.
رحمان همچنین از سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی جهت در اولویت قرار دادن مسئله حفاظت و تقویت مرز این کشور با افغانستان به عنوان یکی از معیارهای مهم مبارزه مشترک علیه تروریسم، افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر و سایر جرائم سازمان‌یافته فراملی دعوت به عمل آورد.
نشست سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی از جمله تاجیکستان، روسیه، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان در سن پترزبورگ روسیه برگزار شد.
سران کشورهای عضو این سازمان در این نشست در مورد مسائل مربوط به اوضاع کنونی منطقه و جهان، تهدیدات ناشی از گسترش تروریسم، افراط‌گرایی، وضعیت دشوار نظامی”سیاسی در افغانستان، تأمین امنیت و ثبات کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی و همچنین همکاری‌های بعدی در چارچوب این سازمان را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.
با ایخ حال، روسیه قصد دارد حضور نیروهای نظامی خود در کشور تاجیکستان را افزایش دهد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، سفیر مسکو در دوشنبه اعلام کرد دو کشور به دنبال ایجاد یک پایگاه هوایی مشترک در تاجیکستان هستند. روسیه هم اکنون یک پایگاه نظامی در نزدیکی دوشنبه و در پایگاه آینی دارد و ۷ هزار نیرو و نیز چند بالگرد در آن حضور دارند اما مسکو به دنبال گسترش حضور هواپیماهای جنگی خود در تاجیکستان است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.