معصوم ستانکزی: جـلو نفوذی‌هـا را نگیـریم پیـروز نمی‌شویـم!

گزارشگر:چهارشنبه 8 جدی 1395 - ۰۷ جدی ۱۳۹۵

از داخل نظام به رییس امنیت ملی می‌گوید که کسانی از داخل نظام به نفع دشمنان کار می‌کنند و حتا در برخی موارد برای آنان تسهیلات لازم و مکان بودباش تهیه می‌کنند.
مجلس سنا دیروز(۷ جدی) عبدالله حبیبی وزیر دفاع ملی، تاج محمد جاهد وزیر داخله و معصوم ستانکزی رییس عمومی امنیت ملی را در پیوند به mandegar-3نگرانی‌های امنیتی در نقاط مختلف کشور فرا خوانده بود.
معصوم ستانکزی رییس عمومی امنیت در این نشست گفت، کسانی از داخل نظام به نفع دشمن کار می‌کنند و کسانی هم در جنگ روانی دشمن را یاری می‌رسانند.
آقای ستانکزی تأکید ورزید تا زمانی‌که جلو نفوذ عوامل بیرونی را در نیروهای امنیتی نگیریم و از تبلیغات ناخواسته روانی به نفع دشمن خودداری نگردد، نمی‌شود بر دشمن پیروز شد. به همین دلیل بسیاری از کشورها ضرورت نمی‌بینند که در افغانستان جاسوس استخدام کنند زیرا ما خود در بسیاری موارد معلومات کافی در اختیار آنان قرار می‌دهیم.
او با اشاره به این‌که یک ذهنیت افراطی نسل جوان افغانستان را تهدید می‌کند، خاطر نشان کرد که علما، متنفذین و همه مردم افغانستان باید انگیزه جنگ را در کشور از بین ببرند و به نسل جوان بفهمانند که ادامه جنگ در کشور جهاد نیست؛ بلکه بر اساس منافع قدرت‌های جهانی و منطقه‌یی می باشد.
آقای ستانکزی با اشاره به حمله اخیر بالای خانه میرولی نماینده مردم هلمند در کابل گفت که پلان این عملیات از سوی یک گروه تروریستی در مدرسه‌یی در پاکستان ترتیب شده بود؛ تمام جزئیات در اختیار امنیت ملی کشور قرار داشت؛ اما در مسیر راه در نتیجه تسهیل امکانات از داخل کشور چگونگی ادامه این برنامه در یک مرحله گم شد که سبب موفقیت دشمن گردید.
او تأکید ورزید، افرادی هستند که برای تروریستان تسهیلات ایجاد می‌کنند و باید این تسهیل کننده‌ها جزای شدیدتر از تررویستان داشته باشند.
رییس امنیت ملی در بخشی از سخنان خود به استراتژی جنگ در کشور اشاره کرد و گفت، استراتیژی جامع جنگی در کشور در حال تنظیم شدن است که بر اساس آن و همکاری همه مردم افغانستان در تطبیق این استراتیژی می‌توان ثبات سیاسی را کشور تأمین کرد.
آقای ستانکزی بیان داشت که دموکراسی یک چیز است ولی منافع ملی چیزی دیگری که نباید به بهانه آزادی بیان منافع مردم افغانستان به خطر انداخته شود.
به گفته وی، در راستای تطبیق استراتیژی ختم جنگ در کشور بسیج ملی ضرورت است و همه سیاسیون باید از خوب و بد گفتن یکدیگر بپرهیزند و در راستای منافع ملی حرکت کنند.
او تصریح کرد که برای تقویت نهادها در کشور کار جریان دارد و اگر موفق شویم که در افغانستان سیستمی خوبی به وجود آوریم در آن صورت افراد ضعیف هم می‌تواند برای کشور کار درستی را انجام دهند.
افترا علیه ارتش
در این حال، وزیر دفاع ملی کشور می‌گوید که نیروهای امنیتی یک قدم از ولسوالی مارجه ولایت هلمند عقب نکشیده و گزارش‌ها در این مورد دروغ محض و یک افترا علیه ارتش است.
عبدالله حبیبی وزیر دفاع کشور در پیوند به نگرانی‌ها در مورد خروج نیروهای امنیتی از ولسوالی مارجه هلمند و واگذاری این ولسوالی به گروه تروریستی طالبان گفت: “از ولسوالی مارجه هیچ نیرویی بیرون نشده است؛ رسانه‌ها در این مورد افترا می‌کنند و کسانی که بر ارتش افترا می‌بندند باید محاکمه شوند؛ آیا رسانه‌ها جاسوس بیرونی اند که این چنین گزارش‌های نادرستی را منتشر می‌کنند؟”.
آقای حبیبی با اشاره به این که واگذاری ولسوالی مارجه به گروه تروریستی طالبان یک دروغ محض است افزود، تخلیه مارجه جنگ روانی دشمن بر علیه ارتش است و نباید کسانی از داخل در برابر نیروهای امنیتی در این جنگ سهم گیرد و نیروهای امنیتی و دفاعی که تنها دست آورد ملی است، باید حفظ شود.
پیش از این، شایعاتی وجود داشت که گویا نیروهای امنیتی مستقر در ولسوالی مارجه هلمند از مرکز دستور گرفته اند که این ولسوالی را تخلیه کنند.
وزیر دفاع ملی در بخشی از سخنان خود، برنامه زمستانی ارتش را توضیح داد و افزود که در این برنامه، به راه اندازی عملیات‌ها در برخی نقاط کشور، حفظ نقاط در دست داشته و مختل سازی تمرکز دشمن، توجه بیشتر شده است.
به گفته وی، در فصل زمستان برای احیای دوباره ارتش، مبارزه با فساد، تقویت سیستم های استخباراتی و ارزیابی و رفع مشکلات مدیریتی برنامه ریزی شده تا در فصل جنگی با حفظ یک سایکل دورانی ارتش بتوانند ضربات کوبنده ای را بر دشمن وارد کنند.
آقای حبیبی تصریح کرد که وزارت دفاع ملی در نظر دارد طی یک برنامه چهار ساله بخشهای هوایی، قوای خاص و نیروهای زمینی ارتش را انسجام و تقویت بیشتر نماید.
او از مبارزه قاطع با فساد در ارتش سخن گفت و تأکید ورزید: “یک افغانی فساد نکرده‌ایم و به کسی هم اجازه فساد در قراردادها را نمی‌دهم؛ وقتی خودم فساد نکنم کسی دیگری هم نمی‌تواند فساد کند؛ اگر در یک مورد کسی را در برابر پول مقرر کرده باشم و اسناد داشته باشید حاضرم اعدامم کنید”.
اصلاحات در پولیس
تاج محمد جاهد وزیر داخله نیز برخی ضعف‌ها را در قدمه‌های پایین پولیس کشور می‌پذیرد، اما تاکید کرد که هیأت با صلاحیتی جهت اصلاح مشکلات در سراسر کشور توظیف شده است.
آقای جاهد یادآور شد که شماری از فرماندهانی را که به ضعف مدیریت، سهل‌انگاری و فساد متهم اند؛ برکنار، تبدیل و یا به سارنوالی معرفی کرده است.
جاهد در مورد تشکیلات پولیس ملی خاطر نشان کرد که سقف تشکیلات به هیچ وجه قابل تغییر نیست؛‌ اما کمبودی‌های پولیس ملی از طریق توسعه پولیس محلی که به گفته وی، نتیجه خوبی در پی داشته، مرفوع می شود.
او همچنان یاد آور شد که تأمین امنیت شاهراه و راه بین ولایات و ولسوالی ها از اولویت های پولیس ملی می باشد.
رسیده‌گی به مشکلات معلولان و خانواده‌های شهدای نیروهای امنیتی از دیگر موضوعاتی بودند که مقام‌های امنیتی به آن تأکید ورزیدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.