سازمان خط نو: شناسنامه‌های کتابچه‌یی مانع توزیع شناسنامه‌های برقی می شود

گزارشگر:سه شنبه 5 دلو 1395 - ۰۴ دلو ۱۳۹۵

سازمان خط نو می‌گوید که شناسنامه‌های کتابچه‌یی مانع آغاز روند توزیع شناسنامه‌های برقی می‌شود و مردم افغانستان از این طرح حمایت نمی‌کنند.
این سازمان که به عنوان یک نهاد مشاهد انتخاباتی در کشور فعالیت می‌کند، تاکید دارد که طرح تذکره‌های کتابچه‌یی روندهای دموکراسی (انتخابات) mandegar-3را به شدت ضربه می‌زند و دولت افغانستان باید هرچه زود تر روند توزیع شناسنامه های برقی را آغاز کند.
اداره ثبت و احوال نفوس کشور گفته است که طرح توزیع شناسنامه‌های کتابچه‌یی را برای جاگزین کردن شناسنامه های ورقی آماده کرده و به شورای وزیران فرستاده است.
این اداره گفته است که این طرح جاگزین شناسنامه های برقی نخواهد بود.
اما؛ فهیم صدیقی مسوول سازمان خط نو روز دو شنبه (۴ دلو) در یک نشست خبری در کابل گفت: “طرح توزیع شناسنامه های کتابچه‌یی در حقیقت بهانه‌‌یی می‌شود برای به تعویق انداختن روند توزیع شناسنامه‌های برقی، که هم از لحاظ امنیتی کیفیت بالا دارد و هم هزینه بردار نیست”.
آقای صدیقی افزود، طرح توزیع شناسنامه‌های کتابچه‌یی روندهای دموکراتیک را در کشور صدمه بزرگی می زند و کشور را در راستای اصلاحات اساسی به ویژه اصلاحات انتخاباتی یک گام به عقب می راند و این طرح مورد حمایت مردم افغانستان نیست.
صدیقی این طرح جدید اداره ثبت و احوال نفوس کشور را مانع جدید بر سر راه آغاز توزیع شناسنامه های برقی عنوان کرده تاکید دارد که حکومت باید هرچه زودتر به جای آن، توزیع شناسنامه های برقی را آغاز کند تا مردم افغانستان شاهد برگزاری انتخابات شفاف و عاری از تقلب باشند.
به گفته وی، با آنکه رییس جمهور غنی طرح توزیع شناسنامه های برقی(قانون ثبت و احوال نفوس) را توشیح کرده است؛ اما برخی از حلقات سیاسی در درون و بیرون از حکومت مانع این روند هستند.
نسرین رسا دیگر عضو این سازمان نیز یاد آور شد که طرح توزیع شناسنامه‌های کتابچه ای در حالی مطرح می‌شود که شناسنامه‌های برقی مزایای بیشتری دارد و در صورت توزیع شناسنامه های کتابچه ای، روند توزیع شناسنامه های برقی فراموش خواهد شد.
خانم رسا افزود که در طرح شناسنامه های کتابچه ای امکان جعل و تقلب وجود دارد و این طرح از سوی نهادهای مدنی و شهروندان کشور استقبال نمی شود.
از سوی هم، سازمان خط نو، نحوه کار اعضای کمیسیون های انتخاباتی را سوال برانگیز دانسته تاکید دارد که کمیسیون انتخابات تا هنوز هیچ گونه اصلاحاتی را برای برگزاری انتخابات شفاف انجام نداده و برگزاری انتخابات آینده با کارت های قبلی رای دهی به هیچ عنوان شفاف نخواهد بود.
به گفته این نهاد هم اکنون بیش از ۲۱ میلیون کارت رای دهی به شهروندان کشور توزیع شده است در حالی که واجدان شرایط شرکت در انتخابات بیش از ۱۰ میلیون نفر نیست.
کمیسیون انتخابات هفته گذشته اعلام کرد که انتخابات آینده پارلمانی و شوراهای ولسوالی را با کارتهای رای دهی موجود برگزار می کند. این مساله اما و اگرهای زیادی را در راستای برگزاری انتخابات به وجود آورده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.