دبیرکل ناتو: به‌ حفظ دست‏‎آوردهای‌مان در افغانستان مصمم هستیم

گزارشگر:یک شنبه 12 دلو 1393 - ۱۱ دلو ۱۳۹۳

دبیرکل ناتو هنگام ارایۀ گزارش سالانۀ این سازمان، با تأکید بر ختم ماموریت جنگی ناتو در افغانستان در سال ۲۰۱۴ گفت که از تجارب‌شان در افغانستان آموخته‎اند که برخی کشورها و سازمان‎ها نیاز به همکاری دارند.
ستولتنبرگ دبیرکل ناتو گفت: « امروز امنیت افغانستان کاملاً در اختیار افغان‌ها قرار دارد. در حالی‌که هنوز هم آزمون‌ها باقی است، ما در حمایت از mnandegar-3افغانستان برای نگهداشت پیشرفت‌هایی‌‎که با مساعی و قربانی زیاد به دست آمده است، مصمم می‌باشیم. به همین علت ماموریت جدید حمایت قاطع را برای آموزش‌دهی، مشوره و کمک به نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغانستان آغاز کرده‌ایم.»
گزارش سالانۀ ناتو می‌گوید که بسیاری از چالش‌ها هنوز باقی است، اما در سال ۲۰۱۴، افغان‌ها آماده‌گی خود را برای تامین امنیت در سراسر کشور به اثبات رسانیدند. به عنوان مثال، در طول ماه‌های جون و جولای، نیروهای امنیتی افغانستان بیش از ۸۴ هزار عملیات را رهبری کردند. ابتکارات در جهت بهبود شرایط زنده‌گی و فرصت‌های شغلی در نیروهای اردو و پولیس افغانستان نتایج ملموس را نشان می‌دهد که از جمله مشارکت بیشتر زنان در نیروهای امنیتی این کشور است که در حال حاضر به بیش از ۲۸۰۰ زن می‌رسد.
در این گزارش آمده است: نیروی هوایی به منظور تامین امنیت در افغانستان که محاط به خشکه می‌باشد موثر و ضروری است. تلاش برای بازسازی نیروی هوایی افغانستان در سال ۲۰۰۷ آغاز و تا سال ۲۰۱۷ ادامه خواهد یافت. این گزارش می‌گوید که در سال ۲۰۱۴ نیروی هوایی افغانستان عملیات‌های نجات اضطراری، تخلیه تلفات، شناسایی هوا و حمل و نقل نیروهای نظامی را با حمایت محدود آیساف، انجام داده است. در ماه می در جریان فاجعه بشری در بدخشان، نیروهای هوایی افغانستان به زودترین فرصت بداد قربانیان رسید.
ماموریت حمایت قاطع شامل حدود ۱۲ هزار نفر از کشورهای متحد و شریک ناتو می‌باشد که در یک مرکز در کابل و چهار شاخه آن در مزار شریف، هرات، کندهار و لغمان فعالیت خواهند داشت. در هر یک از این شاخه‌ها یک کشور در آموزش، مشوره و کمک نقش یک هماهنگ را بازی خواهد کرد.
در گزارش آمده است، در حالی‌که عملیات قاطع یک ماموریت جنگی نیست؛ اما بدون خطر هم نخواهد بود. نیروهای افغانستان با شجاعت و حرفه‌یی، به آزمون‌های امنیتی پاسخ گو میباشند؛ اما به احتمال زیاد چالش‌های امنیتی در مناطق روستایی افغانستان باقی خواهد ماند. در این محیط مهم است که حمایت جامعه بین‌المللی از نیروهای داخی این کشور ادامه یابد.
ناتو با مقامات افغانستان روی بررسی ساختار و قابلیت‌ های نیروهای امنیتی افغانستان برای رسیدن به یک نیروی کافی و پایدار ادامه خواهد داد و بر اساس فیصله در اجلاس سران ناتو در شیکاگو در سال ۰۱۲ ۲، افغانستان باید مسوولیت کامل مالی نیروهای خود را بعد از سال ۲۰۲۴ متقبل شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.