رییس‌جمهور کرزی به سخنگویان حکومت: از اظهاراتِ ضـد پاکستانی خودداری ورزید

- ۰۷ قوس ۱۳۹۱

رییس‌جمهور کرزی به تمامی سخنگویان حکومت افغانستان دستور داده است که از اظهارات ضد پاکستانی خود داری ورزند.
یک منبع در حکومت افغانستان که نخواسته نامش فاش شود، روز گذشته به رادیوی آزادی گفته است که آقای کرزی این دستور را به صورت شفاهی به سخنگویان حکومت داده است.
این منبع گفته که هدف آقای کرزی این است که به تلاش‌های اخیر در زمینه مذاکرات صلح که به همکاری پاکستان صورت می‌گیرد، صدمه وارد نشود.
منبع همچنان گفته که در برخی موارد گفته شده که از اظهار نظر برضد ایران نیز خودداری صورت گیرد.
این دستور رییس‌جمهور کرزی با واکنش تند دیده‌بان رسانه‌ها یا نی روبرو شده است.
دیده‌بان رسانه‌ها گفته است که حکومت بر سخنگویان وزارت خانه‌ها محدودیت وضع کرده و به آن‌ها دستور داده است تا در کنفرانس‌های خبری خود از کشورهای «خاص» نام نبرند.
مجیب خلوتگر، رییس موسسه «نی، حمایت کننده رسانه‌های آزاد» روز دوشنبه  ابراز نگرانی کرد که وضع محدودیت بر سخنگویان حکومت در کابل و ولایت‌ها، دسترسی به اطلاعات دقیق را با دشواری مواجه می‌سازد.
او در یک کنفرانس خبری گفت: «باور ما این است که اگر گروه‌های تروریستی از سوی کشور و کشورهایی حمایت می‌شوند، سخنگویان حکومت باید به صورت واضح نام کشورها و نام گروه‌های تروریستی را بگیرند».
هرچند واضح نیست که دلیل این اقدام حکومت چیست، اما شورای عالی صلح و وزارت خارجه پاکستان هفته گذشته در یک اعلامیه مشترک گفتند که سخنگویان نهادهای حکومتی دو کشور، علیه همدیگر ابرازنظر نکنند و اظهارات خصمانه نداشته باشند.
آقای خلوتگر گفت دلیل محدودیت بر سخنگویان نیز همین موضوع است: «متاسفانه تمام مواردی که حکومت در مورد صلح در نظر گرفته، برای شهروندان روشن نیست و حتا برای برخی‌ها در داخل حکومت نیز روشن نیست. حکومت سیاست روشن در قبال صلح ندارد و این یکی از نمونه هایش است».
خلوتگر تاکید کرد در صورتی که از گرفتن نام کشورهای در خبرهای مربوطه خودداری شود، در کنار این که حق دسترسی به معلومات نقض می‌شود، «جفای کلانی بر شهروندان افغانستان صورت می‌گیرد».
موسسه نی نگران است که اگر چنین محدویت‌هایی افزایش یابند، آینده آزادی بیان و تعهداتی که حکومت افغانستان در قبال احترام به آزادی بیان دارد، با چالش‌های جدی رو به رو خواهد شد.
خواستیم در این مورد دیدگاه سخنگویان حکومت افغانستان را نیز داشته باشیم، اما تماس‌های مکرر ما با آن‌ها بی‌نتیجه ماند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.