مـلا رسـول کشته شـده است؟

گزارشگر:شنبه 16 دلو 1395 - ۱۵ دلو ۱۳۹۵

mandegar-3در حالی که برخی از کشته‌شدن ملارسول رهبر شاخه انشعابی طالبان در نخستین حمله هواپیمای بدون سرنشین امریکا خبر می‌دهند، افراد نزدیک به این گروه می‌گویند وی ماه‌ها قبل ناپدید و در زندانی در پاکستان کشته شده است.
صبح دیروز خبر نخستین حمله پهپادهای امریکایی در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان منتشر شد و برخی منابع از کشته شدن ۵ شبه‌نظامی در این حمله خبر دادند.
بلافاصله پس از انتشار این خبر، پایگاه خبری پاکستانی اکسپرس اعلام کرد که ملارسول سرکرده طالبان انشعابی به همراه دامادش در حمله هواپیمای بدون سرنشین امریکا کشته شده است.
با این حال، برخی از رسانه‌های دیگر پاکستانی مانند نوای وقت اعلام کردند که اختر رسول پسر برادر سرکرده طالبان انشعابی و تعدادی دیگر از اعضای ارشد این گروه در این حمله کشته شده‌اند.
اما انتشار این خبر در این برهه زمانی و ربط دادن آن به نخستین حمله پهپادی آمریکا در دولت ترامپ خود دارای نکات مهمی است که در زیر به آنها اشاره خواهد شد:
ماجرای انشعاب در طالبان پس از ملا عمر
پس از اعلام خبر مرگ ملا محمد عمر رهبر طالبان افغانستان، شورای علمای این گروه ملا اختر محمد منصور را به عنوان رهبر جدید این گروه برگزیدند با این حال فرماندهان مخالف ملا اختر منصور رهبر جدید طالبان، گروهی جدید تشکیل دادند و ملا محمد رسول را به عنوان رهبر خود معرفی کردند.
گروه جدید طالبان ناراضی خود را «شورای عالی امارت اسلامی افغانستان» نامیدند و ملا منصور دادالله و شیر محمد منصور را به عنوان معاونان رهبر جدید انتخاب کردند.
منصور دادالله یکی از فرماندهان ارشد طالبان بود. ملا دادالله آخوند برادر منصور دادالله فرمانده نظامی طالبان بود.
شیرمحمد منصور پسر مولوی نصرالله منصور یکی از رهبران جهادی سابق است.
همچنین این گروه عبدالمنان نیازی را به عنوان سخنگو منصوب کرد.
این گروه از زمان تشکیل هدف اصلی خود را مبارزه با طالبان به رهبری ملا اختر منصور اعلام کرد و تاکنون جنگ‌های متعددی میان این دو گروه در مناطق مختلف افغانستان به ویژه در ولایات فراه و هرات به وقوع پیوشته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.