کنگرۀ ملی: تنها نظام فدرالی پاسخگوست

گزارشگر:چهارشنبه 20 دلو 1395 - ۱۹ دلو ۱۳۹۵

mandegar-3رهبر حزب کنگرۀ ملی افغانستان، نظام سیاسی کنونی را در حالت بن‌بست می‌داند و می‌گوید، نظام ریاستی متمرکز و نظام صدارتی هرگز به سود کشور نیست. به گفتۀ رهبر این حزب، حکومت کنونی از نگاه سیاسی، اقتصادی، نظامی و ارایه خدمات در بن‌بست قرار دارد.
عبدالطیف پدرام، رهبر حزب کنگرۀ ملی روز گذشته در نشستی خبری در کابل، نظام کنونی و نظام صدارتی را پاسخ‌گوی نیازمندی‌های شهروندان کشور نمی‌داند و این نظام‌ها را ناکام می‌خواند.
آقای پدرام، ساختارها و نهادهای حکومتی را فاسد خوانده و دلیل نا کارایی نظام کنونی را انحصار قدرت و تمرکزگرایی نظام ریاستی می‌گوید.
رهبر حزب کنگرۀ ملی افغانستان می‌گوید، از ۱۵ سال به این‌سو تلاش‌ها برای فدرالی‌ساختن نظام سیاسی افغانستان در درون و بیرون این حزب انجام شده است تا خواست تغییر نظام سیاسی به یک گفتمان مسلط مبدل شود.
آقای پدرام، نظام کنونی را غیر دموکراتیک می‌خواند و می‌گوید: «اگر نظام و ساختار دموکراتیک نباشد مرکز فساد تکثر می‌کند و دو برابر می‌شود؛ یک مرکز فساد ریاست جمهوری و یک مرکز فساد آن جایی ‌که نامش صدارت است یا ریاست اجرایی.»
اما محمدعارف رحمانی، آگاه مسایل حقوقی و روابط بین‌الملل، نظام صدارتی را نسبت به نظام ریاستی متمرکز کنونی، سودمند می‌داند.
به گفتۀ آقای رحمانی، رییس جمهور خلاف صلاحیت‌های اصلی‌اش عمل می‌کند. او می‌گوید، ماده‌یی از قانون اساسی که اختیارات رییس جمهور را مشخص می‌کند، جعل شده و مادۀ جدید به او قدرتی داده که دقیقاً یک شاه مطلق‌العنان دارد.
به باورآگاهان سیاسی، به هر اندازه که قدرت و صلاحیت‌های رییس جمهور کمتر شود و صلاحیت‌های حکومت‌های محلی افزایش یابد، به همان اندازه پاسخ‌گویی برای شهروندان کشور بیشتر می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.