وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث طبیعی: برای سیلاب‌های فصل بهار آماده‌گی لازم داریم

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ دو شنبه 2 حوت 1395 - ۰۱ حوت ۱۳۹۵

برف‌باری‌های سنگین در کشور ده‌ها خانه را کاملاً از بین برد و مسیرهای ارتباطی بسیاری از مناطق را در ولایات مختلف کشور بست. گذرگاه استراتژیک سالنگ که پایتخت را به ۹ ولایت شمالی وصل می‌کند، به دلیل سنگینی برف و سرازیرشدن برفکوچ، به روی رفت‌وآمد موترها بسته شده و جادۀ غزنی mandegar-3به قندهار هم برای مدتی بسته بود.
باریدن باران و برف، به مردم شماری از مناطق در کشور جان دوباره می‌دهد و نیز تأمین کنندۀ دوبارۀ ذخایر آب زیرزمینی می‌شود که سال آینده مردم احتمالاً با خشک‌شدن چاه‌های آب‌شان دچار نخواهند شد، اما عکس مسأله، برای شهروندان بعضی مناطق کشور برف و باران تباه‌کننده و خسارت‌آور است.
در عین حال، مسوولان در وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث طبیعی می‌گویند، در برف‌باری‌های سنگین اخیر، ۱۸۱ تن از شهروندان کشته و ۱۶۸ تن دیگرشان زخمی شدند که برای همۀشان امدادرسانی صورت گرفته است.
آنان با بیان این‌که وزارتِ دولت در امور رسیده‌گی به حوادث طبیعی پیش از رسیدن فصل سرما در آماده‌گی کامل برای رسیده‌گی به حوادث طبیعی قرار داشتند، گفتند امسال در اثر ریزش برف، در سراسر کشور ۳۴۹ خانه به صورت کلی و ۱۶۸ خانه به صورت قسمی تخریب شده است.
این مسوولان هم‌چنان اطمینان می‌دهند که برای سیلاب‌های ناشی از آب‌شدن برف‌ها در بهار آینده نیز با طرح و برنامه آماده‌اند و کارهای پیش‌گیرانه‌یی نیز در حال انجام‌شدن دارند.
عمر محمدی، سخنگوی وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث طبیعی در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث طبیعی در هماهنگی با نهادهای داخلی و بین‌المللی پیش از آمدن زمستان با آماده‌گی کامل به سر می‌برد تا در صورت وقع حادثه‌یی به آن رسیده‌گی کنند.
آقای محمدی افزود: در مسیرها و گذرگاه‌های ۲۲ ولایتی که امسال زیر پوشش برف‌باری‌ها قرار گرفته بود، هیچ تلفاتی وجود نداشت، تلفاتِ برف‌باری‌های امسال ناشی از فروریختن سقف‌های منازل و در شماری از مناطق هم برف‌کوچ‌ها مردم را غافل‌گیر کرد.
آقای محمدی با بیان این‌که امدادرسانی را در چندین مرحله انجام داده‌اند، تصریح کرد: مرحلۀ نخست ما عملیات جستجو و نجات بود، ما تلاش کردیم تا شهروندان گیرمانده را از زیر برف‌کوچ‌ها بیرون کنیم. در مرحلۀ بعدی، راه‌ها موصلاتی را باز کردیم که هردو عملیات موفقانه انجام شد.
او در ادامۀ سخنانش اظهار داشت: در مرحلۀ سوم در بسیاری از مناطق بسته‌های امدادی مانند مواد غذایی و غیر غذایی را رساندیم و به دنبال آن، به هر ورثۀ شهدا مبلغ ۵۰ هزار افغانی و به زخمیان ۲۰ هزار افغانی کمک نقدی کردیم.
به گفتۀ سخنگوی وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث طبیعی، آنان بربنیاد میزان آسیب‌پذیری هر ولایت، به مقامات آن از ۲ تا ۵ میلیون ارسال شده است تا در صورت بروز حادثه‌یی به آن رسیده‌گی صورت گیرد.
آقای محمدی می‌گوید، آماری که آنان از ۱۵ دلو تا به حال به دست دارند، نشان می‌دهد که در برف‌باری‌های اخیر، ۱۸۱ تن کشته، ۱۶۸ تن زخمی، ۳۴۹ خانه به صورت کلی تخریت و ۱۶۸ به صورت قسمی تخریت شده‌اند.
آقای محمدی در پاسخ به این پرسش که وزارت دولت در امور سیده‌گی به حوادث طبیعی چه برنامه‌یی برای سرازیرشدن سیلاب‌هایی که قرار است به دنبال آب‌شدن برف‌ها به وجود بیاید دارد، خاطرنشان ساخت: “همان‌گونه که برای برف‌باری‌های فصل سرما دارای برنامه بودیم، برای بهار سال ‌آینده نیز طرح‌ها و برنامه‌های مشخصی داریم، نقاظ آسیب‌پذیر را زیر نظر گرفته‌ایم، دیوارهای استناری ساخته‌ایم، پروژه‌های زیربنایی حفظ می‌گردد.”
او گفت که وزیر دولت در امور رسیده‌گی به حوادث طبیعی روز گذشته طی دستوری، طرح‌ها و برنامه‌های پیش‌گیرانۀ ناشی از حوادث طبیعی را به تمام ولایت‌ها فرستاده است تا آماده‌گی‌های لازم برای فصل بهار داشته باشند.
برف‌باری‌های اخیر در کشور به ویژه شهر کابل به حدی بود که حکومت مجبور شد به خاطر برف سنگین، تعطیل عمومی اعلام کند. به دنبال آن، ادارۀ هوانوردی هم اعلام کرد که به دلیل برف‌باری‌های سنگین و برف‌گیرشدن خط پرواز فرودگاه کابل، همه پروازهای داخلی و خارجی در این فرودگاه لغو شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.