احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





خشـم خود را خفه کنیـد!

گزارشگر:28 جوزا 1393 - ۲۷ جوزا ۱۳۹۳

بخش چهارم و پایانی

mnandegar-3کاملاً طبیعی است که وقتی شما اعتراض کنید، طرف مقابل حالت دفاعی به خود بگیرد. اما با او نجنگید. در عوض، به مفهوم کلماتی که بیان می‌کند فکر کنید. شاید همسر یا طرف مقابلِ شما احساس می‌کند شما دیگر دوستش ندارید و به همین دلیل اعتراض می‌کند. حتا بر فرض این‌که لحن بدی هم داشته باشد، باید با حوصله و بدون عصبانیت با او حرف بزنید و اجازه ندهید خشم بر شما چیره شود و کنترل همه چیز را از دست‌تان بگیرد.
تغییر محیط
گاهی خشم، یک مساله درونی و ذاتی است و مسایل جانبی و مشکلات زنده‌گی آن را تشدید می‌کنند و در دامی می‌افتید که بیرون آمدن از آن به هیچ‌وجه آسان نیست. به طور مثال، جنون ترافیک: اگر هنگام راننده‌گی دچار جنون و خشم بشوید، خود و دیگران را در خطر می‌اندازید. راننده عصبانی بسیار پرخاشگر است و کنترولی روی کارهای خود ندارد و امکان تصادم‌های خطرناک در آن‌ها بسیار بالا است. اگر راه‌بندی‌های صبح و عصر شما را بسیار عصبی و دچار جنون می‌کند، باید مسیر دیگری برای رسیدن به محل کار خود پیدا کنید. یا در صورت امکان از وسایل نقلیه عمومی و مسیرهای کم‌تردد استفاده کنید.
شاید راهکارهای زیر موجب فروکش کردن مشکلات شما بشوند:
ـ به خود استراحت بدهید: در طول روز چند دقیقه‌یی را به خود و استراحت خود اختصاص دهید. به طور مثال، ۱۵ دقیقه پس از ورود به خانه پس از کار، در سکوت و آرامش استراحت کنید. با همین استراحت کوتاه‌مدت، انرژی دوباره پیدا می‌کنید و می توانید روی عصبانیت های خود کنترول بیشتری داشته باشید.
ـ توجه به زمان: اگر بیشتر بحث و دعوای شما با همسرتان شب‌هنگام است، شاید دلیل آن این باشد که هر دو خسته و بی‌حوصله هستید و یا شاید حتا عادت کرده‌اید شب‌ها با هم دعوا کنید. به همین دلیل، زمان صحبت کردن در مورد مسایل مهم زنده‌گی را به ساعت دیگری از روز اختصاص دهید تا کمتر بحث و ناراحتی پیش بیاید.
ـ تا حد ممکن چشم خود را روی مسایل آزاردهنده ببندید: مثلاً اگر دیدن اتاق به هم ریخته فرزندتان باعث عصبانیت شما می‌شود، در را ببندید. مجبور نیستید به مسایلی نگاه کنید که باعث خشم شما می‌شوند. یا نباید اجبار ی داشته باشید که فرزندتان باید اتاقش را تمیز کند تا شما عصبانی نشوید! این طرز فکر چیزی را حل نمی‌کند. شما خودتان باید خون‌سرد باشید و روی خشم خود کنترول داشته باشید.

از روان‌شناس کمک بگیرید
اگر بیشتر مواقع عصبانی هستید و نمی‌توانید آن را کنترول کنید، بهتر است نزد روان‌شناس یا روان‌پزشک بروید. یک متخصص بهتر می‌تواند به شما کمک کند تا بر عصبانیتِ خود کنترول داشته باشید. روان‌شناس به شما کمک می‌کند تا ریشه عصبانیت‌های خود را بیابید و با برنامه‌ریزی و جلسه‌های متعدد، کمک می‌کند تا آن‌ها را از میان بردارید.
درمان روان‌شناسان بر مشاهدات و مسایلی استوار است که شما مطرح می‌کنید. پزشک و مشاوری را انتخاب کنید که شناخته شده است و مدرک بالایی دارد. این افراد تجربه و مهارتِ بیشتری دارند.

منــبع: برترین‌ها

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.