احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





مواد غذایی آرام‌بخش

گزارشگر:فاطمه مهدی‌پور /یک شنبه 27 جدی 1394 - ۲۶ جدی ۱۳۹۴

mahndegar-3

بخش نخست/

دردهای جسمی و روحی‌تان را با این مواد غذایی فراموش کنید. اگر عادت دارید تا کمی سرتان درد می‌گیرد یا کمی بی‌حوصله می‌شوید، مشت‌مشت دارو و مسکن بخورید، دست نگه دارید! می‌خواهیم بگوییم که برخی از مواد غذایی افسرده‌گی را از شما دور می‌کنند، دردهای‌تان را تسکین می‌دهند و مانند آرام‌بخش عمل می‎‌کنند. مواد غذایی تأثیر زیادی روی سلامت و آرامشِ تک‌تکِ ما دارد. برای همین توصیه می‌کنیم از این به بعد، زمانی که یک درد ناگهانی به سراغ‌تان می‌آید، بی‌خیالِ مسکن و آرام‌بخش شوید و یک پیاله چای، یک عدد زردک یا یک دانه چاکلیت میل کنید. با ما باشید تا با چند مادۀ غذایی ضد درد و آرام‌بخش آشنای‌تان کنیم.
ماهی
اگر خدای‌نکرده افسرده‌اید یا دل و دماغ ندارید، بدانید که اسیدهای چربِ امگا ۳ که در ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد، ماکرو، ماهی تن و ماهی ساردین به وفور وجود دارند، اگر با مواد غذایی دیگر مصرف شوند، تأثیر خیلی زیادی در رفع افسرده‌گی دارند. متخصصان حوزۀ تغذیه توصیه دارند که افراد بزرگسال هر هفته دو مرتبه ماهی بخورند و افرادی که از مشکلاتِ روحی رنج می‌برند، روزانه حداقل ۱ گرم قرص امگا ۳ مصرف کنند.
شیر
آیا می‌دانید که کمبود ویتامین D خطر ابتلا به سرطان و اِم‌اس را بالا می‌برد؟ نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۰۸ به چاپ رسید، نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D می تواند به افسرده‌گی هم منجر شود. محققان هالندی روی ۱۲۸۲ سالمند بررسی‌هایی انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که میزان ویتامین D در افرادی که از افسرده‌گی رنج می‌برند، به میزان ۱۴ درصد کمتر از بقیه است. اگر مدام احساس می‌کنید که دل و دماغ ندارید، به فکر پُر کردنِ مخزنِ ویتامین D تان باشید. برای این کار به سراغ شیر، شیر سویا و مسکه بروید که حاوی ویتامین D می‌باشد. ماهی، جگر و زردۀ تخم مرغ نیز حاوی این ویتامین می‌باشد. توصیه می‌کنیم هر روز ۱۵ دقیقه آفتاب بگیرید. اگر تصور می‌کنید دچار کمبود این ویتامین شده‌اید، با نظر پزشک مکمل مصرف کنید.
قنـد
قند خاصیت مسکّنی دارد. به عقیدۀ متخصصان حوزۀ تغذیه، قنـد این قدرت را دارد که دردهای شدید را تسکین بدهد. البته این مادۀ غذایی تأثیری در تسکین دردهای مزمن ندارد. البته قند که می‌گوییم منظورمان الزاماً گلوکز یا کربوهیدرات‌های دیگر نیست، بلکه منظورمان همان طعم شیرین است. قند و کلاً طعم شیرین باعث تولید «آندورفین» همان مسکن و آرام‌بخش طبیعی بدن شده و احساس درد را در افراد مختلف کاهش می‌دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.