کمیسیون انتخابات: کارت‌های رأی‌دهی باطل می‌شود

گزارشگر:هارون مجیدی/ دوشنبه 16 حوت 1395 - ۱۵ حوت ۱۳۹۵

از چند هفتۀ به این‌سو، نشست‌ها و جلسات فراوانی در پیوند به چه‌گونگی برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها برگزار می‌شود. در چندین نشستی که از چند هفته است در ارگ ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود، طرح استفاده از تکنالوژی در روند برگزاری انتخابات به بحث گرفته شده است.
mandegar-3رییس‌جمهور غنی در یکی از نشست‌هایی که در پیوند به آماده‌گی‌های حکومت برای برگزاری انتخابات با مسوولان کمیسیون انتخابات برگزار کرده بود، گفت: افغانستان برای استفاده از تکنالوژی جدید در انتخابات آینده پارلمانی و شوراهای ولسوالی آماده است.
ارگ ریاست‌جمهوری با نشر خبرنامه‌یی گفته است که در این نشست «مارک براون» مسوول شرکت تکنالوژی معلوماتی، در رابطه به چه‎گونگی و نحوۀ استفاده از تکنالوژی‌های جدید در در انتخابات و ثبت نام رأی‌دهنده‌گان معلومات داده و گفته است که این روش برای شفافیت، کاهش هزینه، اعتماد و اشتراک مردم در انتخابات موثر و مفید است.
آقای براون گفته است که سیستم استفاده از تکنالوزی معلوماتی شرکت مذکور، در پنج قارۀ جهان مورد آزمایش قرار گرفته است.
مارک براون گفته است که این روش می‌تواند در شفافیت و کاهش هزینۀ انتخابات افغانستان بیشتر کمک کند.
در اعلامیه آمده است که شرکت تکنالوژی معلوماتی مارک براون از سال ۱۹۸۱ به این‌سو، در بخش انتخابات فعالیت دارد و نتایج خوبی در تأمین شفافیت داشته است.
در خبرنامه آمده است که شرکت یادشده در فلیپین، امریکا لاتین و سایر کشورهای شبیه افغانستان فعالیت دارد.
نجیب‌الله احمدزی، رییس کمیسیون انتخابات گفته که این کمیسیون مطالعات و مشوره‌های خود را در زمینه استفاده از تکنالوژی معلوماتی انجام خواهد داد.
در این حال، مسوولان در کمیسیون انتخابات می‌گویند که بعد از به نتیجه رسیدن طرح استفاده از تکنالوژی در روند برگزاری انتخابات‌های افغانستان و انجام گفت‌وگوهای بیشتر در این زمینه، کارت‌های رأی‌دهی باطل خواهند شد.
اصلاح نظام انتخابات و نیز برگزاری یک انتخابات شفاف و همه‌پذیر یگانه گزینه‌یی دانسته می‌شود که می‌تواند اعتماد از دست‌رفتۀ مردم به مردم‌سالاری و انتخابات را بر گرداند.
مسوولان این کمیسیون گفته‌اند که بعد از تاییدی طرح استفاده از تکنالوژی در برگزاری انتخابات‌های افغانستان، کارت‌هایی که پیش از این در چندین دور انتخابات توزیع شده‌اند، باطل خواهد شد.
وسیمه بادغسی، معاون کمیسیون انتخابات می‌گوید که آنان در وقت معین و مطابق به قانون، طرح جامع انتخاباتی را به ریاست‌جمهوری فرستاده‌اند و بربنیاد این طرح، حوزه‌بندی‌های انتخاباتی مشخص خواهند شد و در این طرح هم‌چنان مباحثی در پیوند به شفاف برگزارشدنِ انتخابات نیز وجود دارد.
دکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی نیز در این نشست بر شفافیت انتخابات تأکید کرده و استفاده از تکنالوژی را در انتخابات کشور مهم دانسته است.
رییس‌جمهور هم گفته است که افغانستان برای استفادۀ این‌گونه تکنالوژی در انتخابات آماده است.
برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها یک آمون بزرگی برای حکومت وحدت ملی افغانستان به شمار می‌رود.
مسوولان حکومت وحدت ملی پیش از این اعلام کرده‌اند که در فصل تابستان سال جدید خورشیدی، این انتخابات برگزار خواهد شد، اما شهروندان و نهادهای ناظر بر انتخابات افغانستان برگزاری هر نوع انتخابات بدون آوردن اصلاحات را ناممکن و جفا در حق شهروندان می‌پندارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.