رییس‌جمهور غنی: «آب» آبـروی ملـی مـاست

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دوشنبه 16 حوت 1395 - ۱۵ حوت ۱۳۹۵

رییس‌جمهور غنی می‌گوید: کشورهای همسایه نباید از ساخت بندهای آب در افغانستان نگران باشند و باید در این زمینه همکاری کنند.
محمد اشرف غنی که در مراسم افتتاح چهارمین نشست ملی آب، تحت عنوان “آب و انکشاف پایدار افغانستان” دیروز یک شنبه (۱۵ حوت) صحبت mandegar-3می‌کرد، گفت: توقع ما از همسایه‌گان این است که از ایجاد بندها و شبکه‌های آبی ما نگران نباشند؛ بلکه باید در این عرصه ما را کمک کنند.
رییس جمهور محمد اشرف غنی افزود: با مدیریت درست آب، آب‌های زیر زمینی تقویت می‌شوند و این به نفع کشورهای همسایه نیز می‌باشد.
آقای غنی با اشاره به این‌که جنگ‌های چندین دهه در افغانستان به شدت منابع آبی را صدمه زده گفت که استفاده درست و علمی از منابع آبی می‌تواند، همکاری‌های منطقه‌یی را توسعه بخشیده به ثبات دایمی منجر شود.
او گفت که افغانستان از طریق ایجاد طرزالعمل‌ها، قوانین و معاهدات خواستار دریافت راه حل دوامدار با کشورهای همسایه است.
آقای غنی تصریح کرد که افغانستان نسبت موقعیت جغرافیایی، معادن و منابع آبی، چانس بزرگی برای رشد اقتصادی و رهایی از فقر دارد که باید این منابع درست استفاده و مدیریت شود.
او تاکید ورزید که استفادۀ نادرست از این منابع سبب به‌ وجود آمدن اختلاف و بی ثباتی در کشور شده در حالی‌که استفاده درست باعث ثبات دایمی در افغانستان و منطقه می‌گردد.
رییس جمهور غنی تاکید کرد: افغانستان باید با استفاده درست از منابع داخلی به پای خود ایستاد شود، به خاطریکه اتکای دوامدار به کمک بیرونی اشتباه است.
آقای غنی خاطر نشان کرد که آب اهمیت حیاتی دارد. او افزود: “خوب می‌دانیم آب آبروی ما است و حفظ آبرو هدف ملی ما است”.
او در بخشی از سخنان خود گفت که آب نقش کلیدی در زراعت دارد، به خصوص درکشوری‌که ۸۰ درصد زراعتی است؛ اما با این وجود افغانستان واردکننده محصولات زراعتی است و این شرم ملی ما است. افغانستان باید صادر کنندۀ محصولات زراعتی باشد، نه وارد کنندۀ آن.
به گفتۀاو، افغانستان با مدیریت درست منابع آبی از لحاظ تولید انرژی نیز نه تنها به خود کفایی برسد بلکه باید صادرکنندۀ انرژی باشد.
رییس جمهور به عدالت در توزیع آب نیز اشاره کرد و گفت، امروز یکی از موضوعات عمده عدم عدالت در توزیع آب است. نظام عنعنه‌یی ما که نهایت عادلانه بود با خطرات روبرو است و باید در این کنفرانس به تقسیم آب براساس شریعت تاکید گردد.
آقای غنی بیان داشت که کندن چاهای عمیق بدون در نظرداشت معیارهای علمی، آب‌های زیر زمینی را نابود می کند، در حالی که مردم افغانستان در گذشته از سیستم قنادها و کاریزها که استفاده پایدار بود، استفاده می‌کردند و این فرهنگ باید دوباره زنده‌شود.
به گفته او، با فرهنگ سازی در کشور باید ارزش آب از نو تعریف شود و در این راستا تنها دولت وظیفه ندارد بلکه علما و تمامی مردم افغانستان باید سهم بگیرند.
افغانستان منابع آبی زیادی دارد؛ اما نسبت عدم مدیریت، نا امنی‌ها و عدم ظرفیت دولت در احداث بندها،تنها می‌تواند نزدیک به ۳۰ درصد آب‌های خود استفاده کند و باقی‌مانده آب‌های شیرین آن به کشورهای همسایه سرازیر می‌شود.
گفته می‌شود که در بسیاری از موارد کشورهای همسایه با ناامن ساختن مناطق پروژه‌های مربوط به آب، نمی‌گذارند افغانستان از آب‌های خود استفاده موثر کند.
از سویی هم، علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب دراین نشست گفت که این نشست یکی از بزرگترین رویدادها پیرامون آب، سیاست گذاری و مدیریت منابع آبی در کشور است.
آقای عثمانی افزود: چهارمین نشست ملی آب زیر عنوان “آب و انکشاف پایدار افغانستان” در حالی برگزار می‌شود که وابسته گی‌ها به منابع آب در جهان و افغانستان افزایش می‌یابد.
آقای عثمانی هدف از برگزاری چهارمین نشست ملی آب را دست یابی به ۱۱ هدف تعیین شده در مورد استفاده بهتر از منابع آبی کشور به ویژه هدف ششم که رسیدن به انکشاف پایدار است، عنوان کرده افزود: در پایان این دوره اعضای کنگره ملی آب که قرار است پس از هر چهار نشست “ملی آب” در کشور برگزار شود؛ معرفی می شوند.
به گفته او، در ادامه این نشست‌ها، نشست ملی در راستای تامین برق در کشور در ماه ثور سال آینده خورشیدی نیز برگزار خواهد شد.
وزیر انرژی و آب گفت: منابع آبی سبب ایجاد تمدنها شده است و فقر آبی خطرناک‌ترین فقر و مصوونیت مهم ترین مصونیت جوامع می باشد، به همین دلیل تخریب منابع آبی به منزلۀ نابودی پایه‌های انکشافی دانسته می‌شود.
آقای عثمانی بیان کرد که با وجود تلاش‌ها در ۱۵ سال گذشته، افغانستان در زمینۀ مدیریت آبی در کشور به دستاوردهای چندانی دست نیافته است؛ زیرا ظرفیت‌ها محدود بوده و فساد گسترده وجود داشته است.
به گفته او، بهره برداری از بند سلما، نصب توربین در بند کجکی و بهره برداری از بند شاه و عروس در سال آینده خورشیدی در بُعد مدیریتی و تنظیم معاهده هلمند در بُعد سیاسی از دستاوردهایی است که تا هنوز به انجام رسیده است.
او درادامه گفت که پلان مدیریت آب کشور آماده شده است؛ در این پلان به استفاده از تکنالوژی‌های نوین در مدیریت آبی تمرکز شده است.
آقای عثمانی افزود که مدیریت و تطبیق پروژه‌های مناطقی که امنیت تأمین باشد، در آن بندهای آبی احداث می شود، دیزاین و اعمار بندها در این پلان مد نظر گرفته شده و نیز به ظرفیت سازی و نهاد سازی مدیریت آبی هم در پرتو اهداف پایدار انکشافی توجه شده است.
این درحالی است که مسوولان وزارت توسعه روستاها می‌گویند که در سال جاری این وزارت توانسته است ۲۰۰ پروژه آبرسانی را به هزینه ۱۷٫۵ میلیون دالر در ۱۱۹ روستای کشور در ۳۴ ولایت تطبیق کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.