وزارت تجارت: در تلاشِ به دست‌آوردن عضویتِ سازمان تجارت جهانی هستیم

- ۱۲ قوس ۱۳۹۱

اتاق‌های تجارت و صنایع: افغانستان هنوز توانایی و ظرفیت کسب عضویت این سازمان را ندارد
دولت افغانستان می‌خواهد عضویت سازمان تجارت جهانی را پیش از فرا رسیدن سال ۲۰۱۴ میلادی به دست آورد.
مسوولان وزارت تجارت و صنایع کشور، روز گذشته گفته‌اند که اگر دولت افغانستان عضویت این سازمان جهانی را به دست آورد، بسیاری از چالش‌های ترانزیتی کنونی حل می‌شود.
اما مسوولان اتاق‌های تجارت و صنایع می‌گویند که وضعیت تجارت ما در سطحی قرار ندارد که با استندردهای جهانی برابر باشد؛ بنابراین عضویت در این سازمان، پیش از وقت و غیرممکن است.
مزمل شینواری معین تجاری وزارت تجارت، روز گذشته در یک نشست خبری گفت: ما سخت در تلاش به دست‌آوردن عضویت سازمان تجارت جهانی قبل از فرا رسیدن سال ۲۰۱۴ استیم.
به گفتۀ او، اگر افغانستان بتواند عضویت سازمان تجارت جهانی را کسب نماید، بسیاری از مشکلات ترانزیتی و از جمله مشکلاتی که با پاکستان دارد، به راحتی حل خواهد شد.
او افزود، کسب عضویت در این سازمان، ضمن اینکه تولیدات صنعتی داخلی را افزایش خواهد داد، سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را نیز تشویق خواهد کرد تا در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.
شینواری اضافه کرد، اگر یک کشور به وسیله صادرات خود به افغانستان صدمه وارد کند، ما با داشتن عضویت در این سازمان، می‌توانیم جلو چنین صادراتی را بگیریم.
به باور او، ما در صورتی می‌توانیم عضویت این سازمان را کسب کنیم، که در بخش‌های زراعت، تجارت، صنعت و صحت قوانینی داشته باشیم.
وی تاکید کرد، ما روی قوانین کار می‌کنیم و در تلاش استیم که قبل از سال ۲۰۱۴ میلادی بتوانیم عضویت سازمان تجارت جهانی را کسب نماییم.
اما خان جان الکوزی معاون اتاق‌های تجارت و صنایع می‌گوید، افغانستان نمی‌تواند تا سال ۲۰۱۴ عضویت این سازمان را کسب کند.
به گفته او، تجارت ما در سطحی قرار ندارد که با استندردهای جهانی برابر باشد، بنابراین عضویت در این سازمان پیش از وقت و غیرممکن است.
به باور الکوزی، این اقدام وزارت تجارت تنها برای گرفتن پروژه و پول صورت گرفته است که آن‌هم در سفرهای خارجی و کنفرانس‌های بیهوده به مصرف می‌رسد.
الکوزی همچنان گفت، ضمن اینکه دولت ما ظرفیت ندارد، اکثریت تاجران ما نیز سواد ندارند و با سیستم‌های تجارت جهانی هیچ نوع آشنایی ندارند، بنابراین ما برای عضویت دراین سازمان، هنوز آماده نیستیم.
او تاکید کرد، مساله مهم دیگر اینکه یکی از مولفه‌های عضویت در این سازمان داشتن تعرفه‌های همگون است و اگر ایران و پاکستان نیز عضویت این سازمان را کسب نمایند، تعرفه ما و پاکستان یکی می‌شود و چون افغانستان یک کشور محاط به خشکه بوده و بیشترین واردات‌اش از طریق زمین صورت می‌گیرد، بنابراین در تعرفه‌های کمرگی مشکلاتی به وجود خواهد آمد.
به عقیده او، غیرممکن به نظر می‌رسد که افغانستان بتواند عضویت این سازمان را  تا سال ۲۰۱۴ کسب کند و حتا اگر این سازمان عضویت افغانستان را بپذیرد، یک اقدام ارزی خواهد بود و ما نمی‌توانیم از این عضویت به نفع خود سود ببریم؛ زیرا این توانایی و امکانات را نداریم.
الکوزی اضافه کرد: «عضویت در سازمان تجارت جهانی یک اقدام خوب است، اما کار خانه‌گی ما بسیار مشکل است؛ ما نمی‌توانیم کارخانه‌گی‌یی که این سازمان می‌دهد را انجام دهیم، پس نخست باید ظرفیت و توانایی‌های خود را بالا ببریم، بعد برای عضویت دراین سازمان تلاش کنیم.»
معاون اتاق‌های تجارت تصریح کرد، در قدم نخست ما باید از لحاظ تخنیکی، علمی و تجارتی آماده شویم، بعد برای عضویت دراین سازمان تلاش کنیم، چرا که عضویت سازمان تجارت جهانی بسیار مهم است و باید با آماده‌گی وارد این سازمان شویم.
سازمان تجارتی جهانی یا WTO  که ۱۵۷ عضو دارد، یک نهاد بین‌المللی است که برای بهبود تجارت آزاد و تشویق کشورها در راستای توقف تعرفه‌های وارداتی و سایر موانع کار می‌کند.
این سازمان قواعد تجارت بین‌الملل را نظارت، از موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد مراقبت و منازعات تجارتی بین دولت‌ها را حل و فصل می‌نماید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.