خط آهن افغانستان – ترکمنستان افتتاح شد “افغانستان از وابستگی به بنادر پاکستان رهایی می‌یابد”

گزارشگر:هارون مجیدی/ سه شنبه 9 قوس 1395 - ۰۸ قوس ۱۳۹۵

خط آهن مسیر «عطا مراد ترکمنستان و بندر آقینه افغانستان» در منطقه امام‌نظر، دیروز (دوشنبه، ۸ قوس) از سوی محمد اشرف‌غنی رییس‌جمهور افغانستان و قربانقلی بردی محمدوف رییس‌جمهور ترکمنستان، افتتاح شد.
رییس‌جمهوران افغانستان و ترکمنستان حین امضای این مسیر تأکید کردند که راه آهن آقینه – امام نظر، روابط بازرگانی را گسترش داده و در رشد mandegar-3همکاری‌های افغانستان و ترکمنستان مفید خواهد بود.
مسوولان در حکومت افغانستان این مسیر خط آهن را برای افغانستان بسیار مهم دانسته و گفته‌اند که خط آهن مسیر «عطا مراد ترکمنستان و بندر آقینه افغانستان»، افغانستان را به کشورهای آسیایی و اروپایی وصل می‌کند و کشور دیگر به کدام مسیر مشخص چون تورخم یا راه دیگر محدود نخواهد ماند و این خط آهن در توسعۀ کارهای بازرگانی و ترانزیت افغانستان نقش ویژه و مهم دارد.
محمداشرف‌غنی رییس‌جمهور کشور در مراسم افتتاح این مسیر گفت: “ما برنامه داریم تا هر یک از ولایات سرحدی افغانستان یک پایگاه بزرگ اقتصادی در منطقه باشد.”
آقای غنی گفت که دولت افغانستان تصمیم دارد تمام ولایات سرحدی خود را به پایگاه بزرگ اقتصادی و حمل و نقل مبدل کند از همین رو، به‌زودی در مورد ولایت بادغیس تصمیم‎هایی گرفته خواهد شد.
رییسجمهور غنی افتتاح پروژۀ راه آهن افغانستان و ترکمنستان را یک رویداد تاریخی و مهم برای دو کشور خواند.
به گفتۀ آقای غنی: “امروز خط آهن افغانستان را به ترکمنستان وصل کرد، فردا ایران و در آینده هند و دیگر کشورها نیز در این مسیر سهیم خواهند شد.”
آقای غنی، از کشور ترکمنستان به عنوان یک همسایۀ نیک یاد کرد و افزود که مردم و دولت افغانستان هر پیروزی و دست‌آورد ترکمنستان را پیروزی خود می‌داند.
آقای غنی در سخنانش با اشاره به نقش ترکمنستان در منطقه گفت که ترکمنستان از شرکای بزرگ منطقه‌یی افغانستان است و افتتاح این خط ‌آهن، برای دو کشور مزایای گسترده دارد.
هم‌زمان با این، قربانقلی بردی محمدوف، رییس‌جمهور ترکمنستان حین افتتاح این خط گفت که راه آهن آقینه – امام نظر، روابط بازرگانی بین دو کشور را گسترش داده و در رشد همکاری‌های افغانستان و ترکمنستان مفید خواهد بود. به گفتۀ رییس‌جمهور ترکمنستان، در این راه از وسایل پیشرفته استفاده شده است.
رییس‌جمهور ترکمنستان یادآور شد که در کنار خط آهن، ترمینل بزرگ بازرگانی نیز در امام‌نظر ساخته شده که کالاهای بازرگانان را جابهجا خواهد کرد.
آقای بردی محمدوف گفت که این ترمینل در کنار خط آهن مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
گفته می‌شود که ترمینال این راه آهن ظرفیت بلند کردن ۵۰۰ تن بار را در یک وقت دارد.
این راه آهن، در داخل خاک افغانستان ‌۳.۵ کیلومتر است که از سوی ترکمنستان ساخته شده و از منطقه “عطا مراد” ترکمنستان تا بندر آقینه افغانستان ادامه دارد.
پیش از این مقامات افغانستان گفته بودند که این خط به طول ۳۵ کیلومتر تا شهر اندخوی ولایت فاریاب امتداد خواهد یافت که از سوی بانک انکشاف آسیایی تمویل می‌شود.
گفتنی است که پیش از این کالاهای افغانستان در مدت ده تا پانزده روز می‌رسید، اما با افتتاح این راه امکان دارد از هفت تا ده روز را با مصارف کمتر در بر گیرد.
این خط آهن ترکمنستان و افغانستان، در داخل خاک افغانستان ‌۳.۵ کیلو متر است که از سوی ترکمنستان ساخته شده و از منطقه “آته مراد” ترکمنستان تا بندر آقینه افغانستان ادامه دارد. قراراست در مراحل بعدى، ۸۵ کیلو متر از این راه آهن در ترکمنستان و بیش از ۳۰۰ کیلومتر آن در ولایت‎های شمالی افغانستان ساخته ‎شود.
گفته شده است که ساخت این راه آهن، حدود ۳۵۰ میلیون دالر هزینه دارد و بانک توسعه آسیایی آن را خواهد پرداخت.
گفتنی که محمداشرف‌غنی و هیأت همراهش در سفری سه روزه، به ترکمنستان رفته است.
آگاهان وصل‌شدن افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی و چین را بزرگترین دستآورد می‌دانند و معتقد هستند که افغانستان اندک اندک از چنگ پاکستان رهایی می‌یابد. افغانستان در پانزده سال اخیر از لحاظ تجاری به گونه مطلق به پاکستان وابسته بوده است.
آقای غنی، در این سفر افزون بر افتتاح راه لاجورد و خط آهن عطامراد و آقینه، با شماری از مقام‌های ترکمنستانی دیدار کرده و از طرف دانشگاه جهانی نفت و گاز ترکمنستان دکترای افتخاری نیز به‌دست آورده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.