نشست سران جمعیت مبنی بر تغیر برنامۀ انتخاباتی

گزارشگر:چهارشنبه 10 اسد 1397 - ۰۹ اسد ۱۳۹۷

حزب جمعیت اسلامی افغاستان طی نشستی تأکید بر تغیر نظام انتخاباتی افغانستان کرد. این حزب شب دوشنبه (۸ اسد/ مرداد) نشستی را با اشتراک اعضای برجسته‌اش برگزار کرد که در آن روی چه‌گونه‍‌گی تغیر نظام انتخاباتی در کشور تاکید شد. صلاح‌الدین ربانی، سرپرست حزب جمعیت اسلامی و وزیر امور خارجۀ افغانستان غرض از این نشست را تغیر در برنامۀ انتخاباتی افغانستان خواند. او گفت: اعضای شورای حزب جمعیت اسلامی افغاستان، در مورد ضرورت تغییر نظام انتخابات و بایومتریک رای‌دهنده‌گان به جهت برگزاری انتخابات عادلانه و شفاف mandegar-3بحث صورت گرفت و بر اهمیت دنبال کردن آن با دیگر احزاب و جریان‌های سیاسی هم‌سو، تاکید گردید.
یکی از اشتراک‌کننده‌گان این نشست در گفت‌وگو با روزنامه ماندگار گفت: «جمعیت اسلامی افغانستان از آغاز فعالیتش تا اکنون در پی اعتمادسازی و خواستار تغیر مسالمت‌‌آمیز در ساختار حکومت افغانستان بوده است. با در نظر داشت انتخابات هزار ۱۳۹۳ خورشیدی که پر از تقلب بود و لکۀ ننگ را بر تاریخ معاصر افغانستان حک کرد. جمعیت اسلامی افغانستان بر آن شد تا نشستی را به هدف بهبود برنامۀ انتخاباتی برگزار کند. جمعیت اسلامی افغانستان خواستار تعیین سرنوشت سیاسی افغانستان مبتنی بر آرای شفاف شهروندان کشور است. یکی از پیش‌نهادهای که جمعیت برای بهبود انتخابات دارد، پروسه شفافیت انتقال آرا از ولایت‌های کشور می‌باشد که حکومت باید در این زمینه توجه جدی کند.»
در همن حال شماری از جریان‌ها و احزاب سیاسی فعال در افغانستان نیز خواستار تغیر برنامۀ انتخاباتی حکومت وحدت ملی افغانستان شده‌اند. این احزاب روی روند ثبت‌نام رای‌دهنده‌گان انگشت انتقاد گذاشته و گفته اند که پروسۀ ثبت‌نام رای‌دهی در کشور پر از تقلب است. احزاب منتقد انتخابات افغانستان، پیش‌نهاد داده اند که باید پروسۀ ثبت‌نام رادهی به شکل برقی انجام شود تا از تقلب و فساد در این کمیسیون جلوگیری گردد.
قابل یادکرد است که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرده که این کمیسیون فرصت زمانی برای تغیر نظام انتخاباتی ندارد. اما باوجود آن رییس حکومت وحدت ملی کشور کمسیونی را تنظیم کرده تا با احزاب در پیوند به خواست‌های‌ آنان گفت‌وگو صورت گیرد.
کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز سه شنبه (۹ اسد/ مرداد) زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد. این کمیسیون تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را ۳۱ حمل سال ۱۳۹۸ خورشیدی که مصادف است با ۲۰ آپریل ۲۰۱۹ میلادی اعلام کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.