خدمات شبکۀ فایبرنوری گسترش می‌یابد

- ۱۲ قوس ۱۳۹۱

وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان تفاهمنامه‌یی را در زمینۀ تمدید شبکۀ فایبر نوری به پنج ولایت مرکزی و شمال شرقی این کشور با سه شرکت خصوصی به امضاء رساند.
براساس معلومات وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، با تطبیق این پروژه باشنده‌های ۲۵ ولایت این کشور تحت پوشش خدمات فایبر نوری قرار خواهند گرفت.
تفاهمنامۀ تطبیق این پروژه با دو شرکت داخلی و یک شرکت چینایی به امضا رسید.
بریالی حسام معین وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی به هنگام امضای این تفاهمنامه در کابل به خبرنگاران گفت که این پروژه بیش از ۲۳ میلیون دالرهزینه بر می‌دارد که از سوی بانک جهانی پرداخته می‌شود.
او گفت: “شما شاهد قراردادی برای ولایت‌های مرکزی و شمال شرقی افغانستان خواهید بود که در نظر است تا پروژۀ فایبرنوری در این ولایات تمدید گردد و تحت پوشش خدمات مخابراتی ازاین طریق قرار گیرند. مجموع این قرارداد ها ۲۳٫۳ میلیون دالر است که از بودجۀ بانک جهانی تمویل می‌گردد.”
وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی تمدید فایبرنوری را در سال ۲۰۰۶ میلادی به همکاری یک شرکت چینایی آغاز کرد و پیش از این، پروژۀ فایبر نوری در ۲۰ ولایت افغانستان تطبیق شده است.
مسوولان در این وزارت می‌گویند، فایبر نوری سهولت‌های زیاد را برای مردم در استفاده از خدمات تلیفون، انترنت، رادیو و تلویزیون فراهم می‌سازد.
بریالی حسام معین وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی می‌گوید: به اساس تفاهمنامۀ تازه، شبکۀ فایبرنوری در ولایت‌های بامیان، دایکندی، تخار، بدخشان و غور تا دو سال دیگر گسترش داده خواهد شد.
اما درعین حال آقای حسام از مشکلات امنیتی در برابر تطبیق این پروژه نیز سخن می‌گوید: “فایبرنوری پروژۀ است که موازی با سرک‌ها تطبیق می‌گردد و حتماً برخی اوقات مشکلات امنیتی را به همراه داشته می‌باشد. کسانی که این پروژه را موازی با سرک‌ها تطبیق می‌کنند، حتماً با مشکلات امنیتی روبرو می‌گردند. این یک مشکل در برابر ما است، اما انشا الله می‌توانیم این پروژه را تطبیق کنیم.”
هم اکنون در کنار یک شرکت مخابراتی دولتی، چهار شرکت خصوصی مخابراتی در افغانستان فعالیت دارند.
به گفتۀ وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، با استفاده از خدمات این شرکت‌های مخابراتی، ۸۵ درصد مردم کشور از طریق تلیفون و انترنت باهم وصل شده اند.
اما در این حال، زمان شکایت‌های از پایین بودن کیفیت و بلند بودن نرخ استفاده از این خدمات وجود دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.