فیفا: امسال انتخاباتی برگزار نمی‌شود

- ۱۹ حمل ۱۳۹۶

مسوولان در نهاد فیفا که مسوولیت نظارت از انتخابات افغانستان را به دوش دارند با نشر دریافت‌های‌شان از صد روز کار کمیسیون انتخابات می‌گویند که انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی امسال برگزار نخواهد شد.
مسوولان این نهاد می‌گویند که کمیسیون انتخابات تاکنون در عمل برنامه‌یی را برای برگزاری انتخابات روی دست نگرفته و ممکن است انتخابات پارلمانی در سال جاری mandegarبرگزار نشود.
مسوولان در ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی اما می‌گویند انتخابات در سال جاری قطعاً برگزاری می‌شود و حکومت نظام انتخاباتی را برای شفافیت انتخابات برقی می‌سازد.
محمد یوسف رشید رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و شفاف و عادلانه یا فیفا، به روز پنج‌شنبۀ هفتۀ گذشته، در نشستی گفت: تأخیر در فعالیت‌های کمیسیون انتخابات باعث می‌شود که انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی در سال جاری برگزار نشود.
آقای رشید گفت بر بنیاد قانون انتخابات باید ۶ ماه پیش فهرست رأی دهنده‌گان آماده شود که هنوز در این مورد کاری نشده و نیز کمیسیون انتخابات فهرست حوزه‌های انتخاباتی را اعلام  نکرده است.
رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد، شفاف و عادلانه گفت که بنابه این دلایل احتمال این وجود دارد که مراحل عملی روند برگزاری انتخابات به تأخیر بیافتد و انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی در سال جاری برگزار نشود.
آقای رشید می‌گوید: «نبود یک برنامه مدون یک مشکل اساسی است که ما دچار آن هستیم، این مساله باعث شده است که حرف‌ها یک چیز بوده و در عمل چیزی دیگری صورت بگیرد، در عمل کارهای که صورت می‌گیرد که در سال جاری اجندای برگزاری انتخابات را فارغ می‌سازد، ما مطمین بوده نمی‌توانیم که انتخابات امسال برگزار می‌شود، از لحاظ تخنیکی از لحاظ ساختاری و لوژستیکی به این نتیجه رسیدیم که انتخابات امسال ممکن نیست.»
رییس اجرایی نهاد فیفا گفت که در مورد استفاده از تکنالوژی در انتخابات آینده هنوز اجماع کُلی سیاسی در بیرون و خارج از حکومت شکل نگرفته و اگر سران حکومت در این مورد توافق داشته باشند در بیرون از حکومت گروه‌ها و احزاب سیاسی در این مورد توافق ندارند.
رییس اجرایی فیفا در ادامۀ سخنانش گفت که تاهنوز اعضای کمیسیون انتخابات کوچکترین کاری برای کسب اعتماد دوبارۀ مردم در پروسۀ انتخابات انجام نداده‌اند.
او می‌گوید که اعضای کمیسیون انتخابات درمدت سه ماه از آغاز کارشان در سه مورد قانون انتخابات را نقض کرده‌اند.
به گفتۀ آقای رشید: سیاسیون افغانستان در پروسۀ انتخابات به شکل افراطی آن دخالت دارند و به استقلالیت این کمیسیون احترام نمی‌گذارند.
بربنیاد گفته‌های مسوولان در نهاد فیفا، اعضای کمیسیون انتخابات تجربۀ لازم را برای برگزاری انتخابات نداشته و این کمیسیون با نهادهای ناظر برانتخابات و جامعۀ مدنی نیز مشورت نمی‌کند.
مسوولان فیفا می‌گویند که اعضای کمیسیون انتخابات هم‌آهنگی لازم را با نهادهای ناظر برانتخابات و جامعۀ مدنی نداشته و همواره از ارایه طلاعات به رسانه‌ها و مردم خودداری می‌کنند.
مسوولان در نهاد فیفا هم‌چنان می‌گویند که کمیسیون انتخابات خلاف قانون همواره جلسات خود را بدون حضور نهادهای ناظر برانتخابات واعضای جامعۀ مدنی با مقامات حکومت برگزار می کند.
این نهاد ناظر بر انتخابات افغانستان می‌گوید که آن‌طور که باید مردم به این کمیسیون اعتماد داشته باشند، ندارند چراکه تاکنون موضع صریح و شفافی از کمیسیون انتخابات دیده نشده است.
در این حال، مجیب‌الرحمن رحیمی سخنگوی ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی می‌گوید: دلیل تأخیر در برگزاری انتخابات، به وجود آمدن شفافیت و تکرار نشدن تجربۀ تلخ گذشته است.
آقای رحیمی که در نشست هفته‌وار ارایه کارکردهای ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی صحبت می‌کرد، گفت: حکومت وحدت ملی برای برگزاری انتخابات متعهد است و کمیته‌یی نیز متشکل از نماینده‌گان داخلی و خارجی برای مطالعه روی چه‌گونگی برگزاری انتخابات تشکیل شده است.
سخنگوی ریاست اجرایی تاکید کرد: گزینه و راهی غیر از برگزاری انتخابات وجود ندارد و مشکلی که وجود داشت روی زمان و نحوه برگزاری انتخابات بود که آیا با توجه به تجربه گذشته بار دیگر سراغ انتخابات برویم یا اصلاحات را اصل قرار دهیم.
آقای رحیمی دلیل تأخیر در برگزاری انتخابات را انجام بررسی‌ها برای آوردن شفافیت عنوان کرد و گفت: «امیدواریم با همکاری جامعه بین‌الملل به این هدف برسیم».
سخنگوی ریاست اجرایی خاطر نشان کرد که امنیت اگرچه یک چالش بزرگ برای افغانستان است اما به حدی نیست که نتوانیم انتخابات را برگزار کنیم.
همزمان بااین، امام‌محمد وریماچ، رییس دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات گفته است که انتخابات پارلمانی این کشور قرار است در پایان سال خورشیدی، برگزار شود.
رییس دبیر خانۀ کمیسیون انتخابات می‌گوید که هنوز هم تاریخ و ساعتی دقیق برای برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان تعیین نشده است.
امام‌محمد وریماچ گفت که یکی از راه حل‌ها می‌تواند معرفی سامانۀ رأی‌دهی برقی باشد، اما او در این زمینه جزییاتی ارایه نکرده است.
این نگرانی در حالی مطرح می‌شود که حکومت اعلام کرده است که شناس‌نامه‌های برقی را توزیع می‌کند و نیز سامانۀ انتخابات را برقی می‌سازد و انتخابات در سال جاری برگزار می‌شود.
قرار بود انتخابات پارلمانی و شورای‌های ولسوالی در سال گذشته برگزار شود، اما به علت تأخیر در تعیین اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی و آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی، به تأخیر افتاد.
اعضای کمیسیون انتخابات در نشست‌های مشترک با مسوولان حکومت وحدت ملی روی بسته‌های پیشنهادی برای برگزاری انتخابات گفت‌وگو کرده‌اند و تا هنوز از سرنوشت این جلسات خبری نیست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.