مجلس نماینده‌گان: هیأتی برای بررسی حادثۀ اچین اعزام شود

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۲۷ حمل ۱۳۹۶

برخی از اعضای مجلس نماینده‌گان، خواهان اعزام هیأت برای بررسی تلفات ناشی از بم استفاده شده از طرف نظامیان امریکایی در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار شدند.
نظامیان امریکایی شب پنجشنبه هفتۀ گذشته، بزرگترین بم غیر هسته‌یی خود را در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار بالای پناه‌گاهای گروه داعش پرتاب کردند، به اساس گفته‌های مسوولان محلی ننگرهار یک مرکز بزرگ جنگ‌جویان داعش کاملا از بین رفته و ۹۴ فرد این گروه کشته شده‌اند.
MANDEGARدر همین حال دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا با استقبال از این اقدام آن را ماموریت موفقانه عنوان کرد و جنرال جان نیکلسون، فرماندۀ نیروهای امریکایی و حمایت قاطع در افغانستان نیز این حمله را یک اقدام ضروری خوانده گفت که در هم‌آهنگی حکومت افغانستان اجرا شده‌است.
عبدالروف ابراهیمی رییس مجلس نماینده‌گان در نشست عمومی روز شنبۀ مجلس گفت: دولت افغانستان باید به ولسوالی اچین ولایت ننگرهار هیأت مشترک از حکومت و شورای ملی اعزام کند تا ابعاد مختلف این حمله بمی را مورد بررسی قرار دهند.
آقای ابراهیمی می‌گوید که تا زمانی روشن شدن تلفات و خساراتی ناشی از بم پرتاب شده توسط نظامیان امریکایی بالای پناه‌گاهای گروه داعش، در ولایت ننگرهار پیش داوری صورت نگیرد.
رییس مجلس نماینده‌گان پیش داوری در مورد پرتاب بم در ولایت ننگرهار را به صلاح کشور ندانسته افزود که ملت افغانستان همه روزه قربانی تروریسم است، در کابل مرکز افغانستان در یک ماه به اثر حملات تروریستی شمار زیاد قربانی شدند و همه روزه در ولایات مردم قربانی می‌دهند.
او گفت: “نباید حرف‌هایی که باعث آب ریختن در آسیاب دشمن می‌شود، در مجلس نماینده‌گان گفته شود و ما از دشمنان افغانستان نماینده‌گی کنیم. سرکوب دشمنان افغانستان به هر عنوانی که باشد حق مردم و حکومت افغانستان است که باید مورد تقدیر قرار گیرد.”
درهمین حال، برخی از باشنده‌گان ولسوالی اچین ولایت ننگرهار نیز از این حمله بمی استقبال کرده، می‌گویند که پیش از این از طرف گروه داعش مورد اذیت و آزار قرار می‌گرفتند.
اسدالله سعادتی عضو مجلس نماینده‌گان با بیان این‌که اگر دنیا در تلاش حلاصی از شر تروریسم در افغانستان است، باید سنگرهای مقدم تروریسم را مورد هدف قرار دهد، گفت: متاسفانه بازیگران سیاسی افغانستان تعریف روشن از دشمن ندارند و بازیگر سیاسی خوب نیستند. گه‌گاهی ابراز نظرها و موضع‌گیرهای‌شان به شدت به منافع ملی صدمه وارد می‌کند.
آقای سعادتی گفت که تحلیل‌های برخی از بازی‌های سیاسی که ناشی از رقابت‌های سیاسی است، هیچ موثریت به منافع ملی کشور ندارد.
این عضو مجلس نماینده‌گان بیان داشت که سرکوبی داعش و سایر گروه‌های تروریستی بخش از منافع ملی افغانستان است، هم‌چنان، او گفت که در مورد بم که در ولایت ننگرهار از طرف نظامیان امریکایی بالای پناه‌گاه گروه داعش پرتاب شده است، هیأت مشترک حکومت و شورای ملی جهت بررسی آن اعزام شود.
به گفتۀ او، پیش از این برای از بین بردن گروه داعش در ساحۀ خاک افغان ولایت غزنی، نماینده‌گان مردم غزنی از دولت خواهان عملیات در این ساحه شدند، اما امروز که نظامیان امریکایی به رهبری ناتو در ولایت ننگرهار بالای گروه داعش حمله بمی کرده‌اند، از طرف برخی‌ها مورد انتقاد قرار می‌گیرند.
این عضو مجلس می‌گوید که برخی افراد بدون آگاهی از حمله و تلفات وارد شده ناخود آگاه برای دشمن تبلیغ می‌کند که خود آب ریختن به آسیاب دشمن است. در حالی که سیاست‌مداران باید با در نظرداشت منافع ملی و اطلاعات کامل موضع‌گیری کنند تا افغانستان به میدان رقابت‌های که در منطقه در حال شکل‌گیری است، تبدیل نشود.
هم‌چنان، سخی مشوانی عضو دیگر مجلس نمایندگان بیان داشت که هر فرد و گروهی که خلاف ارزش‌های ملی افغانستان عمل می‌کند، دشمن مردم افغانستان است و مبارزه در برابر آن از مکلفیت‌های شرکای بین‌المللی افغانستان است.
آقای مشوانی افزود که به‌خاطر روشن شدن تلفات و خساراتی بم استفاده شده در ولایت ننگرهار، باید یک هیأت را از مرکز اعزام شود.
او گفت که استعمال بم از طرف نظامیان امریکایی در افغانستان، شاید اهداف مختلف داشته باشد.
این در حالی است که عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ولایت ننگرهار گفته است که در حمله هوایی که ناوقت روز پنجشنبه از سوی نیروهای امریکا در ولسوالی اچین انجام شده است، یک مرکز بزرگ جنگجویان داعش کاملا از بین رفته و ۹۴ فرد وابسته با این گروه کشته شده‌اند.
آقای خوگیانی گفته که در این رویداد به شمول افراد مهم داعش، تاسیسات و جنگ افزار این گروه از بین رفته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.