در محفل گرامی‌داشت از آغاز نهمین سال نشرات ماندگار مطرح شد: ماندگار فرهنگ عدالت‌خواهی را نهادینه کرده است

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۲۹ حمل ۱۳۹۶

از آغاز نهمین سال نشراتی روزنامۀ ماندگار گرامی‌داشت شد. در محفلی که دیروز دو شنبه، ۲۸ برگزار شده بود، شمار زیادی شخصیت‌های فرهنگی، جوانان و مسوولان رسانه‌ها، نهادهای حامی رسانه‌ها و خواننده‌گان روزنامۀ ماندگار اشتراک کرده بودند.
اشتراک کننده‌گان این محفل با بررسی ۸ سال کار روزنامۀ ماگار بیان کردند که فرهنگ گفتمان و عدالت‌خواهی را ماندگار در جامعه نهادینه کرده است.
mandegarاحمدولی‌ مسعود، صاحب امتیاز روزنامۀ ماندگار و طراح آجندای ملی در محفل گرامی‌داشت از آغاز نهمین سال نشرات روزنامۀ ماندگار گفت که بازتاب نظرات در رابطه به روزنامۀ ماندگار، در راستای پیدا کردن مسیر درست، اندیشه و تفکر ما تأثیر مثبت گذاشته است.
آقای مسعود با بیان این‌که تشویق و همکاری خواننده‌گان و همکاران ماندگار باعث شده تا ۹ سال روزنامۀ ماندگار ادامه داشته باشد، گفت: “وقتی نام روزنامۀ ماندگار را انتخاب می‌کردیم، برخی‌ها تردید داشتند که این روزنامه در نیمۀ راه توقف کند و از خط‌‌‌ مشی که به آن معتقد هستیم، عقب‌نشینی و یا معامله و سازش را در پیش گیریم.”
صاحب امتیاز روزنامۀ ماندگار در ادامۀ سخنانش گفت که این شک و تردیدها بر حق بود، چون پیش از این بسیاری‌ها چنین کار را کرده ‌بودند، ۹سال پیش، اسم ماندگار را آگاهانه به‌خاطری انتخاب کردیم تا پیمانی باشد ماندگار؛ همۀ این سال‌ها برسر عهد خود ایستادیم و هیچ‌گاهی عقب ننشستیم. هر چند این تعهد ما از ابتدا معلوم بود، چون هرگز به کار روزمره‌گی، پوپولیستی، سطحی‌نگری و بده بستانی روی نیاوردیم و دل نبستیم.
آقای مسعود بیان کرد که هشت سال با ماندگار ماندیم و تا حد ‌توان با این اصول به پیش خواهیم رفت.
صاحب امتیاز روزنامۀ ماندگار تصریح کرد: “صدای عدالت‌خواهی را از منبر ماندگار سرکشیدیم و یک روز هم سکوت نکردیم. خاطرات آزادی‌خواهی جهادگران و مقاومت‌گران برحق را چهارده سال تمام از پایگاه‌های بنیاد شهید مسعود پُر صدا نگه‌داشتیم. چشم‌اندازی برای افغانستان را با الهام از اندیشه‌های قهرمان ملی، از تربیون آجندای ملی بدون وقفه پیگیری کردیم.”
آقای مسعود در ادامۀ سخنانش گفت: اگر قدمی برداشتیم و یا قلمی زدیم به‌خاطر یک داعیۀ بزرگ انسانی و رسالت تاریخی همراه با بصیرت و اهتمام تمام بوده است. اگر گامی کوچکی را در مسیر درست می‌برداریم، پیامد نیک دارد و قلباً خُرسند می‌باشیم.
آقای مسعود تصریح کرد: “یگانه دلیل ماندگاری، ماندگار این است که ما گام خود را در مسیر درست و روشن گذاشتیم. هرچند از طرف برخی افراد چراغ‌های سبز نشان داده شد، اما برای ما چراغ سبز و سبزی به سبز شدن مردم است.”
آقای مسعود در ادامه گفت: امیدوار هستیم که چنین محافل در تمام افغانستان گرفته شود و هر فرد از آزادی بیان، دموکراسی و عدالت‌خواهی دفاع کند.
او خطاب به جوانان گفت: “شما آینده سازان کشور هستید، اگر ما بتوانیم در تمام ولایات چنین محافل برگزاری کنیم، در حقیقت یک بیداری ملی را بنیان‌‌گذاری ‌کنیم در آن وقت هیچ تیکه‌داری قومی نمی‌تواند نان قوم را بخورد و تقابل قومی را ایجاد کند، اگر مشکلی هویتی و قومی به وجود بیشتر اقلیت‌های قومی که وجود دارد، باید از راه گفتمان حل شود.”
آقای مسعود تأکید کرد که روزنامۀ ماندگار مانند درختی که ۹۰ سال ریشه داشته باشد، از گره‌های تاریخی گفت، از استبداد و قوم‌گرایی گفت، از رنج و آلام مردم گفت، از حق و عدالت گفت، از دموکراسی و شهروند مداری گفت، از قرائت‌های اعتدالی دین گفت، مختصر اینکه از سیاست انسانی و اخلاقی، از پدیده‌های انسانی، از استقلال و آزادی‌خواهی و از هرآنچه که منافع مردم، رضای خدا و سلامتی کشور در آن بود گفت، بدون هیچ طمع و چشم‌داشتی. باری دیگر تجدید پیمان می‌کنیم که در این سفر تا آخرین نفس از حق گفتن، عدالت خواستن و ایستادن در مقابل استبداد، انحصار، ترور، تحجر، تعصب و تبعیض باز نخواهیم ایستاد و همراه با جمع شما این راه خیر و فلاح و رستگاری را ادامه خواهیم داد.
آقای مسعود ابراز امیدواری کرد که هفتۀ آینده که فرا خوان ملی‌یی راه‌اندازی می‌کنیم با همۀ دوستان در مورد نقشه آیندۀ کشور تصمیم مشترک بگیریم.
صدیق‌الله توحیدی رییس دیدبان رسانه‌های آزاد افغانستان یا نی و یکی از سخنرانان محفل گرامی‌داشت از آغاز نهمین سال نشرات روزنامۀ ماندگار گفت: تحمل فشارها، اختناق و سایر فراز و فرود‌های که مسوولان این روزنامه پشت سر گذاشتند، تأثیر مثبت روی مخاطبان این روزنامه گذاشته است.
به گفتۀ رییس دیدبان رسانه‌های آزادی افغانستان، گفت: “پرونده‌ سازی‌های بیشتری در مورد مسوولان این روزنامه بودید، گه‌گاهی مدیر مسوول این روزنامه به توقیف‌خانۀ ولایت کابل برده شد و گاهی هم در نظارت خانۀ وزارت داخله که به جرم گفتن و نوشتن زندانی شده بود.”
او گفت: “مدیر مسوول روزنامۀ ماندگار را به جرم عدالت‌خواهی، حق گفتن و گرفتن موقف روشن، در برابر کسانی که مانع تأمین آزادی، دموکراسی و عدالت می‌شدند، زندانی کردند.”
آقای توحیدی با بیان این‌که روزنامه‌ها و رسانه‌ها، مسوولیت بزرگی اجتماعی را به دوش دارند، گفت: حکومت هر کاری که افتخار خود می‌داند بداند؛ اما این تنها رسانه‌ها بودند که افکار مردم را در برابر تروریسم بین‎المللی و اندیشه تحجر و تعصب منسجم کردند.
در این حال، دکتر داوود مرادیان رییس مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان گفت در این محفل گفت: نظام‌های استبدادی از روزنامه‌ها هراس دارند.
رییس مرکز مطالعات استراتیژیک افغانستان بیان کرد که مقاومت‌های روزنامه ماندگار در برابر چراغ‌سبزهای که نشان داد شده بر می‌آید که طرفدار معامله نیست.
آقای مرادیان در ادامۀ سخنانش گفت که روزنامۀ ماندگار در کنار پرداختن به خبرها و تحلیل‌های روز به مسایل فلسفی و علمی نیز توجه ویژه داشته و این مورد، ماندگار را برازنده ساخته است.
هادی میران شاعر و نویسنده و یکی دیگر از سخنرانان این محفل گفت: روزنامۀ ماندگار سال‌های دشواری را پشت سر گذاشته است.
آقای میران گفت که هر چند جامعۀ افغانستان به فقدان تولید اندیشه و خیال‌پردازی دچار است، اما روزنامۀ ماندگار، در این زمینه پیشتاز بوده است و بخش انرژی خود در تولید مباحث فلسفی مصرف کرده و می‌کند.
آقای میران ابراز آرزومندی کرد که روزنامۀ ماندگار و سایر روزنامه‌های کشور پایدار باقی بمانند تا شهروندان بتوانند چراغ در این تاریک‌ستان داشته باشیم.
دکتر لطیف نظری استاد دانشگاه هم در این محفل گفت: “مهمترین گزینۀ روزنامۀ ماندگار شالوده‌شکنی از توتالیتریسم سیاسی در افغانستان بوده و همین دلیل روزنامۀ ماندگار را در تحولات سیاسی افغانستان ماندگار خواهد بود.”
دکتر نظری بیان کرد که روزنامۀ ماندگار گفتمانی را تولید کرد که در آن کثرت‌گرایی سیاسی، نقد روندهای توتالیتر یکی از شاحص‌های کلیدی روزنامه محسوب می‌شود.
به گفتۀ او، خط مشی این روزنامۀ علمی و ژورنالستیکی است، گزارش و تحلیل، مقاله و مصاحبه، زبان ساده و بیان فرهیخته در این روزنامه به نظر می‌رسد. این روزنامه به نظریه پردازی‌ها توجه خاص داشته است.
این استاد دانشگاه در ادامۀ سخنانش گفت: روزنامۀ ماندگار در عرصه دسترسی به اطلاعات تازه و بروز با منابع دقیق، باعث می‌شد تا راز ناگفته و پنهان را به مردم بگوید. بناً برازنده‌گی این روزنامه در سطح افکار عامه بر جسته ارزیابی می‌شود.
آقای نظری تأکید کرد: “از دید ما روزنامۀ ماندگار یک روزنامۀ منتقد، خالق گفتمان عدالت‌خواهی در میان سایر رسانه‌های کشور است.”
داود مکارم استاد دانشگاه و یکی دیگر از سخنرانان این محفل گفت: در افغانستان مجال اندیشیدن به برخی ارزش‌ها نبوده است.
آقای مکارم با بیان این‌که پادشاه سایه خدا بوده و قدرت انحصاری؛ اما ماندگار اندیشۀ انحصار ستیزی را در افغانستان نهادینه کرد.
به گفتۀ او: “یکی ارزش‌های دیگری که در مورد آن تولید اندیشه نشده است، تولید هویت جمعی مردم افانستان است. چرا امروز روی هویت شناس‌نامۀ خود نزاع داریم؟ یک ملتی که در ایجاد تمدن در منطقه نقش دارد، اجازه پیدا نمی‌کند که چه چیز را در شناس‌نامۀ خود به عنوان هویت بنویسد. اما روزنامۀ ماندگار آمد مقوله‌ها را روی این موضوع به بحث پرداخت.”
نظری پریانی مدیر مسوول روزنامۀ ماندگار که سخنان ارایه شده در محفل گرامی‌داشت از آغاز نهمین سال نشرات روزنامۀ را جمع‌بندی می‌کرد، با بیام این که افغانستان روزنامه‌های خوبی مانند؛ ماندگار، هشت صبح، آرمان ملی، ویسا، راه مدنیت، اطلاعات روز و …، که هر کدام بخش بزرگ از باز تاب رویدادهای اجتماعی را به‌دوش می‌کشند، رسیدن روزنامۀ ماندگار به اینجا مرهون دو نقطه است: ماندگار هیچ‌گاهی در جریان وظیفه‌اش پول از هیچ نهاد خارجی و داخلی در یافت نکرده است.
به گفتۀ او: “ما نه فند از نهاد داشتیم و نه هم وندی، در حالی برخی از رسانه‌ها کماکان می‌داشتند. اگر همکاری احمد ولی مسعود، صاحب امتیاز این روزنامه نمی‌بود، رسیدن این روزنامه در این نقطه ناممکن بود و به نیابت از همه همکارانم آنانی که در گذشته بودند و آنان درحال حاضر، همکار ما هستند سپاس‌گزاری می‌کنم”.
مدیر مسوول روزنامۀ ماندگار تصریح کرد که ادامۀ کار ماندگار مرهون همکاری شمار زیاد نویسنده‌گان، گزارش‌گران است که جای دارد از تمام‌شان سپاس گزاری کنم.
به گفتۀ آقای پریانی: “دلیل ماندگاری، ما ایستاده‌گی همکاران در برابر تهدیدهای حتا شلیک بر من، آمدن افراد ناشناس برای اختطاف من، محکوم به زندانی به سه ونیم سال زندانی شدن من به غیر قانونی و غایبانه.”
مدیر مسوول روزنامۀ ماندگار در ادامۀ سخنانش گفت: در دورۀ انتخابات آقای کرزی و عبدالله به دلیل انتقاد از تلقبی که در انتخابات صورت گرفته بود، محکمۀ غایبانه شدم.
او گفت برخی از نهادهای دولتی که روزنامۀ ماندگار خوش نداشتند به ضم خودشان، ما را مستحق ماده هفتم جرایم ضد امنیت داخلی که اعدام و یا حبس ابد است، دانستند.
روزنامۀ ماندگار در ۱۶ حمل سال ۱۳۸۷ به نشرات آغاز کرد و نخستین مدیر مسوول آن روح امین امینی برای مدت سه ماه بود، پس از آن و تا امروز مدیریت مسوولی روزنامۀ ماندگار را نظری پریانی به دوش دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.