۸ ثور گرامی داشته شد رییس حکومت وحدت ملی در مراسم گرامی‌داشت از ۸ ثور: مبارزۀ نیروهای امنیتی ادامۀ راه مجاهدان است

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۱۰ ثور ۱۳۹۶

از بیست‌وپنجمین سالِ پیروزی مجاهدان دیروز در ارگ با حضور ده‌ها تن از مقامات بلندپایۀ حکومت، اعضای پارلمان و مقامات حکومت پیشین گرامی‌داشت شد.
مسوولان حکومت وحدت ملی در این مراسم با اشاره به قربانی‌های مردم افغانستان در دوران جهاد و مقاومت، گفتند، از برکت مجاهدان، نظام کنونی در افغانستان حاکم است.
MANEGARبه گفتۀ آنان، از تجربۀ حکومت‌داری سال‌های گذشته، این درس را می‌توان آموخت که برای داشتن یک حکومت مردم‌ محور باید به قانون وفادار بود.
پیروزی حق در برابر باطل
محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی، جهاد مردم افغانستان در برابر اتحاد جماهیر شوری سابق را جهاد حق در برابر باطل عنوان کرد و گفت: به سان گذشته، امروز نیز نیروهای امنیتی و دفاعی ما داعیۀ حق را در برابر باطل به پیش می‌برند. همان‌گونه که در گذشته جهان اسلام مهر تأیید بر مبارزات ما گذاشتند، امروز نیز جهاد نیروهای امنیتی ما را حق می‌دانند و بر آن صحه می‌گذارند.
محمداشرف غنی در ادامه افزود: حالا آن شرایط تمام شده است که گروهی می‌خواستند با قتل و خون‌ریزی و ترور به حکومت برسند. آنانی که می‌خواهند با قتل و ترور به قدرت برسند، نه با اسلام آشنایی دارند و نه با مردم افغانستان.
از سویی هم، محمد سرور دانش معاون دوم رییس حکومت وحدت ملی در سخنرانی خود به نقد گذشته پرداخت و گفت: «حرکت‌های سیاسی نیازمند نقد و بررسی گذشته است، بررسی و نقد، شجاعت و صداقت نیاز دارد با شجاعت ناکامی‌ها، دلایل و اسباب آن شناسایی می‌شود و با صداقت تیغ تیز اتهام را به دشمنان و رقیبان نکرده و علت ناکامی و ضعف‌ها را شناخته می‌توانیم».
آقای دانش وابسته‌گی، تندروی و مخالفت با ارزش‌های فرهنگی را از علل ناکامی حزب دموکراتیک خلق عنوان کرده گفت که بعد از هشتم ثور، حوادثی اتفاق افتاد که قابل نقد است، اما نباید رویداد هفت و هشت ثور را یکی دانست.
معاون دوم محمداشرف غنی فقدان طرح دولت‌سازی و منطق جنگ را عامل ناکامی مجاهدان بیان کرد و گفت: «نبود دولت، موجب شد که کنترول از دست مجاهدان برود و منطق جنگ سبب اختلاف قومی و زبانی گردید».
سرور دانش، دولت کنونی را محصول مبارزات مردم افغانستان در چهاردهۀ گذشته بیان کرد و تأکید کرد که گروه‌های جهادی در کنفرانس بُن پایه‌گذار آن شدند و در طول یک و نیم دهه دست‌آوری‌هایی نیز داشته است.
در عین حال، عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نماینده‌گان، هشتم ثور را نقطۀ عطف در تاریخ تحولات سیاسی افغانستان و جهان عنوان کرد و گفت: پیروزی مجاهدان موجب تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در جهان شد.
آقای ابراهیمی افزود که پس از پیروزی مجاهدان، دشمنان افغانستان طرح تجاوز دیگری را از سمت دیگر ریختند که تا امروز مردم ما درگیر جنگ با این تجاوز می‌باشند.
از سویی هم، فضل هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنا نیز گفت که هشتم ثور به ساده‌گی به دست نیامده و مردم افغانستان برای این پیروزی، میلیون‌ها قربانی داده‌اند و این روز ارزش معنوی و دینی برای مردم افغانستان دارد.
آقای مسلم‌یار خاطر نشان کرد: ملت در پهلوی نیروهای امنیتی ایستاد است تا اهداف جهاد تحقق کامل یابند و هنوز جهاد ختم نشده و ملت در مبارزه با مزدوران بیگانه مصروف جنگ‌اند.
تسلیم شدن یا ایستاده‌گی
رییس حکومت وحدت ملی در قسمتی از سخنانش گفت که ما در معرکۀ نفس‌گیر امروز، تنها دو انتخاب داریم، یا تسلیم شدن به سرنوشتی که جنایت‌کاران خون‌آشام و حامیان آنان می‌خواهند برای ما و برای مردم این منطقه رقم بزنند، یا مقاومت و ایستاده‌گی برای به زانو در آوردن این گروه‌های مجرم و ناکام گردانیدن نقشه‌هایی که حامیان آنان در سر دارند.
محمداشرف غنی با اشاره به جنایتات گروه‌های تروریستی در افغانستان گفت: داعیۀ جنایت‌کاران و حامیان‌شان تجارت با خون، تجارت با دین، تجارت با زنده‌گی بیگناهان و در نهایت، به آتش کشیدن زنده‌گی تمام مردمان این منطقه است، تا به پندار آنان، بر روی آواری که از نابودی ملت‌ها باقی بماند، بنای امپراطوری موهوم و نفرین شدۀ خود را برپا کنند.
او با بیان این‌که داعیۀ ملت ما زنده‌گی شرافت‌مندانه، صلح عزت‌مندانه و امنیت سراسری است، تصریح کرد: این داعیه در نظر شرع، عرف، عقل، اخلاق و قانون، یک داعیۀ برحق است.
رییس حکومت وحدت ملی تلویحاً پاکستان را مخاطب قرار داده گفت: “ما در پی ویرانی و تباهی کسی نیستیم، سربازان ما به‌خاطر تجاوز و وحشی‌گری نمی‌جنگند، ملت ما آرزوی بربادی دیگران را در سر نمی‌پروراند، و فرهنگ و مدنیت اسلامی ما خاستگاه افراطیت و تروریسم و وحشی‌گری نیست. ما هیچ سرزمینی را عمق استراتژیک خود تعریف نکرده‌ایم، ما با هیچ گروه تروریستی عقد اخوت نبسته‌ایم، ما راه تجارت با خون و ویرانی را در پیش نگرفته‌ایم و ما به غیر از خیر و خوبی برای خود و همسایه‌گان خود و دیگر کشورها، آرزویی نداریم”.
در عین حال، رییس مجلس نماینده‌گان بر این باور است که درحال حاضر، افغانستان دارای دولت و ارتش منظم است که از حمایت جامعۀ جهانی نیز برخوردار می‌باشد و اگر حکومت با این وضعیت نتواند قدمی به پیش بردارد و دشمن را سرکوب نکند، جای دقت و تأمل خواهد بود.
به گفته او: «اتحاد درونی مردم افغانستان از سوی آنانی به مخاطره می‌افتد که حفظ قدرت و ثروت را در سر می‌پرورانند، صاحبان قدرت و ثروت برای حفظ اندوخته‌های‌شان با دشمنان نظام، راه مدارا را در پیش می‌گیرند و از وجود دشمن به نفع خود استفاده می‌کنند”.
آقای ابراهیمی از حکومت خواست، دشمن را به شکل بی‌رحمانه سرکوب کند تا شرایط مساعد زنده‌گی برای مردم مساعد گردد.
با این همه، فضل‌هادی مسلم‌یار بیان داشت که دشمنان “اجیر” از نام اسلام سوء استفاده کرده و افسران ما را در مساجد شهید می‌سازند، اما دولت باید با بررسی درست حوادثی مانند حادثه قول اردوی شاهین، نیروهای امنیتی را از حالت مأیوسی بیرون بکشد.
او تأکید ورزید که نیروهای مسلح افغانستان برای آزادی از کشور دفاع کرده و دسایس مختلف بیگانه‌گان را خنثا می‌کنند و این نیروها تنها با حمایت مردم می‌توانند جواب دندان‌شکن به دشمن دهند.
رییس مجلس سنا در مورد گزارش‌هایی که اخیراً مبنی بر حمایت روسیه از طالبان به نشر رسیده است، نیز اظهار داشت: “پیام ما به روسیه این است که بیشتر از این به زخم‌های مردم مجاهد افغانستان نمک نپاشد، یکبار شوروی سابق قدرت خود را در برابر مردم افغانستان آزمایش کرد، نه‌تنها ناکام شد، بلکه به اتحاد جماهیر شوروی نقطۀ پایان گذاشت”.
مقابله با سهل‌انگاری وظیفه‌یی
رییس حکومت وحدت ملی در ادامۀ سخنانش با اشاره به حادثۀ قول اردوی ۲۰۹ شاهین در بلخ بیان داشت: “با هر گونه کوتاهی و سهل‌انگاری در وظیفه، به ویژه در عرصه‌های دفاعی و امنیتی، با جدیت مقابله می‌کنیم. چنان که برخی از اقدامات لازم در این زمینه را در سطح رهبری نهادهای دفاعی و امنیتی شاهد بودید”.
محمداشرف غنی به شهروندان مژدۀ «برنامه‌های لازم» در نهادهای امنیتی را سپرده و گفت: همۀ ما، هم من و هم‌دیگر مسوولان دولتی، وظیفه داریم تا کاستی‌های موجود در ادارات و نهادهای دولتی خود را شناسایی کنیم و اقدامات لازم را برای ادای بهتر وظایف نهادها و مسوولان امور روی دست بگیریم.
او با تأکید بر این‌که از چندین دهه به این‌سو، تلاش برای به اسارت کشاندن ملت افغانستان جریان دارد، اظهار داشت: “ما در جنگی تحمیلی قرار گرفتیم که ما را در برابر انتخاب تاریخی مهمی قرار داده است. در یک طرف این جنگ کسانی قرار دارند که ویران‌گری و کشتار را هم وسیله می‌دانند، هم هدف، هم تاکتیک و هم استراتژی، هم آن را به سیاست پیوند داده‌اند و هم به عقیده و در طرف دیگر، این نبرد، ملتی قرار گرفته است که می‌خواهد از زیر بار جنگ‌ها و آواره‌گی‌ها کمر راست کند، به رنج‌ها و محرومیت‌ها پایان دهد و به آرامش و آسایشی که حق آن است دست پیدا کند”.
محمداشرف غنی هم‌چنان بر این باور است که یکی از درس‌های مهم سال‌های اخیر برای مردم و سیاست‌مداران، این است که برای داشتن یک حکومت منظبت، مردم‌محور و بیرون شدن از بحران، باید به قانون وفادار باشیم.
اصلاحات؛ شاه‌کلید حل بحران‌ها
محمداشرف غنی هم‌چنان معتقد است که بحران یک پدیدۀ طبیعی نیست و باید پایان یابد. به گفتۀ او: برای پایان یافتن بحران در کشور، تنها به ایثار و فداکاری نیروهای امنیتی نیاز نیست، باید اصلاحات اساسی نیز به وجود بیاید.
رییس حکومت وحدت ملی اذعان داشت: “اصلاحات به فایدۀ نسل امروز و فردا است. قشر سیاسی ما باید این حقیقت را بپذیرند که امروز زمان امتیازخواهی شخصی نیست، بله زمانِ حفظ و نگه‌داری بزرگی و عظمت کشور و درنظر گرفتن حق نسل‌های امروز و فردای ما است. مردم اصلاحات می‌خواهند و برای این‌کار هم ظرفیت وجود دارد و هم اراده”.
رییس حکومت وحدت ملی با اشاره به این‌که فاسدان نباید تبرئه شوند، گفت: یک‌بار دیگر تأکید می‌کنم که برای حاکمیت قانون اراده وجود دارد. اداره‌های عدلی و قضایی افغانستان نسبت به سال‌های گذشته قدرت‌مند و مستقل بوده است. هیچ کسی کوشش نمی‌کند در اداره‌های عدلی و قضایی مداخلۀ سیاسی کند.
محمداشرف غنی در ادامۀ بیان داشت که انتخابات ریاست‌جمهور در تاریخ تعیین شده و بدون تأخیر برگزار خواهد گردید. به گفتۀ رییس حکومت وحدت ملی، امسال برگزاری انتخابات پارلمانی را پیش رو داریم. کمیسیون انتخابات در چوکات قانون استقلالیت خود را خواهد داشت و در کنار آن، حکومت در هر زمینه‌یی که نیاز به کمک باشد، این کمیسیون را کمک و هم‌کاری می‌کند.
او با اشاره به این‌که «زمزمه‌های ناخوش‌آیند اختلافات قومی، سمتی، زبانی، مذهبی و گروهی گوش جامعه و مردم ما را می‌آزارد»، اظهار داشت: «هر سخن ناسنجیده، هر موضع‌گیری احساسی، هر اقدام غیر مسوولانه و هر تصرف متضاد با منافع ملی، به دشمنان ملت ما فرصت می‌دهد تا ابتکار عمل را در دست گرفته و اهداف شوم خود را پیاده کنند”.
هم‌زمان بااین، دکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در این مراسم گفت: “مخالفت‌های سیاسی اهداف دشمن را تحقق می‌بخشد، سیاسیون نباید قدمی را بر دارند که سلامت نظام آسیب ببیند؛ من هم زمانی در اپوزیسیون حکومت قرار داشتم، اما هیچ‌گاهی سلامت نظام را زیر سوال نبردم، ما باید تمام شرایط کشور را در نظر گرفته و منافع بزرگ ملی را تمثیل کنیم تا اعتماد مردم به نظام بیشتر شود”.
رییس اجرایی در این مراسم گفت: ما از جانب حکومت مسوولیت خود را ادا خواهیم کرد، اما چیزی که به قشر سیاسی تعلق می‌گیرد، تقاضای ما این است که تلاش کنند تا گم شدۀ خود، یعنی وحدت ملی را باز یابیم و دست‌به‌دست هم داده بر تقویت منافع ملی کار کنیم و دشمنان نظام را ناکام سازیم.
دکتر عبدالله با اشاره به این‌که سیاست‌مداران نباید در شناخت و آگاهی از اهداف دشمن شک کنند تصرریح کرد: وحدت ملی باید بر مبنای مشارکت سیاسی که خواست همه مردم افغانستان است، حفظ شود.
رییس اجرایی استفاده از تروریسم را برای تحقق اهداف سیاسی یک روش ناکام خواند و تأکید کرد: این روش ناکام را هر کشوری که ترک کند، مورد استقبال افغانستان خواهد بود.
او از ضرورت ایجاد یک اجماع فراگیر جهانی در مبارزه با تروریسم در افغانستان سخن گفت و اظهار داشت: «به یاری خداوند بر مشکلات فایق می‌آیم، اما از جامعه بین‌المللی، کشورهای منطقه و فراتر از منطقه می‌خواهیم که در تشخیص دشمن اشتباه نکنند و به تروریسم فرصت ندهند”.
در حین حال، به گفتۀ رییس مجلس نماینده‌گان، اتحاد درونی مردم افغانستان از سوی آنانی به مخاطره می‌افتد که حفظ قدرت و ثروت را در سر می‌پرورانند. صاحبان قدرت و ثروت برای حفظ اندوخته‌های‌شان با دشمنان نظام، راه مدارا را در پیش می‌گیرند و از وجود دشمن به نفع خود استفاده می‌کنند.
گرامی‌داشت از ۸ ثور در پنجشیر
همه ساله از روز پیروزی مجاهدان در سراسر کشور گرامی‌داشت می‌شود و امسال نیز در محفل باشکوهی از این روز در ولایت پنجشیر با حضور اعضای بلند رتبۀ حکومتی، اعضای مجلس، مجاهدان و صدها شهروند پروان، کاپیسا، تخار، هرات، نورستان و شمال کابل گرامی‌داشت شد.
سخنرانان این نشست با اشاره به اهمیت گرامی داشت از روزهای تاریخی در کشور گفتند که نکوداشت از این روزها روحیۀ مبارزه در برابر بی‌عدالتی را در میان شهروندان زنده نگه‌می‌دارد.
داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در این محفل گفت: این پیروزی نتیجه قربانی‌ها و جانفشانی‌های ملت قهرمان افغانستان بود که افتخارش متعلق به همه‌ اقوام و مذاهب کشور است.
آقای عبدالله گفت که عوامل داخلی، تحولات جهانی، بی‌تفاوتی دنیا در قبال دشمن مشترک و خودخواهی‌های برخی‌ها باعث شد که توقع ملت افغانستان از جهاد برآورده نشود و مشکلات  ادامه پیدا کند.
رییس اجرایی حکومت با انتقاد از قضاوت ناعادلانه و مغرضانه منتقدان دربارۀ مجاهدان گفت که یکی از دلایل چالش‌های فعلی، عدم استفاده از نیروی موثر مجاهدان در سطوح مختلف دولت است.
عبدالله به خطر تروریسم بین‌المللی پرداخت و اظهار داشت: کشورهایی که فکر می‌کردند گروه‌های تروریستی به نفع‌شان کار می‌کنند، پیامد و نتیجه منفی‌اش را دیده‌اند، اما متاسفانه از آن درس عبرت نگرفتند.
آقای عبدالله با اشاره به پدیدۀ و کارکرد تروریسم و گروه‌های ترریستی گفت که احمد شاه مسعود قهرمان ملی کشور پیش‌بینی کرده بود که اگر دنیا افغانستان را در امر مبارزه با تروریسم کمک نکند؛ این پدیدۀ شوم روزی دامن‌گیر خودشان خواهد شد. طبق پیش بینی قهرمان ملی، امروز تروریسم در هر گوشه جهان دست به جنایت می‌زند.
بیست‌وپنج سال پیش از امروز و در هشت ثور ۱۳۷۱، مجاهدان افغانستان بعد از ۱۴ سال نبرد نفس‌گیر در برابر رژیم کمنیستی حاکم در کابل و نیروهای ارتش سرخ شوروی پیروز شدند و حکومت اسلامی را تشکیل دادند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.