غنی به جای عبدالله، به هدف دیدار با نوازشریف به پاریس رفت

گزارشگر:دوشنبه 9 قوس 1394 - ۰۸ قوس ۱۳۹۴

رییس‌جمهور غنی به هیأت پاکستانی علاقه نشان داده است که با نواز شریف در حاشیۀ نشست پاریس دیدار کند.
یک منبع آگاه به روزنامۀ ماندگار گفت: تعدادی از پاکستانی‌های پشتون که اخیراً به کابل آمده بودند، روی مناسبات پاکستان و افغانستان صحبت کردند.
در ترکیب این هیأت، محمود خان اچکزی رهبر حزب ملی عوامی، اسفندیار ولی خان رهبر حزب نشنل عوامی، آفتاب احمد خان شیرپاو رهبر حزب قومی mandegar-3وطن، سناتور افراسیاب ختک رهبر ایالتی حزب نشنل عوامی در پشاور، سکندر شیرپاو، انجنیر شکرالله خان، ایاز وزیر، سلیم خان، سناتور عثمان خان کاکر و شماری دیگر اشتراک داشتند.
هیأت پاکستانی با توجه به علاقه‌مندی رییس‌جمهور غنی برای تأمین رابطۀ بهتر با پاکستان، به او پیشنهاد کردند که به نشست محیط زیستی که به زودی در پاریس برگزار می‌شود، شرکت کند و در آن با نوازشریف دیدار داشته باشد.
منبع می‌گوید که هیأت پاکستانی به آقای غنی گفتند که در نشست پاریس شما باید با نواز شریف دیدار کنید و ما این فرصت را مساعد ساخته‌ایم.
منبع می‌گوید که رییس‌جمهور غنی به دیدار با نوازشریف علاقه نشان داده بود. منبع می‌افزاید: واقعیت این است که سران پشتون‌های پاکستانی، از طرف رییس‌جمهور غنی به کابل دعوت شده بودند و از آنان خواسته شد تا روی عادی‌سازی رابطۀ کابل – اسلام‌آباد کاری کنند.
بر بنیاد اظهارات این منبع، قرار بود داکتر عبدالله رییس اجرایی دولت وحدت ملی در نشست محیط زیستی که در پاریس برگزار می‌شود، شرکت کند؛ اما پس از پیشنهاد مهمانان پاکستانی به رییس‌جمهوری، او خودش راهی پاریس شد.
محمد اشرف غنی شام دیروز در راس یک هیات عالی رتبه دولتی برای سفر رسمی عازم کشورهای فرانسه شد.
کنفرانس بین‌الملی تغییر اقلیم، امروز در پاریس برگزار می‌شود. طبق اعلامیه ارگ، رییس جمهور در این کنفرانس سخنرانی می‌کند و با رییس‌جمهور آن کشور نیز دیدار خواهد کرد. در اعلامیۀ ارگ، از دیدار رییس‌جمهور با نواز شریف در حاشیۀ این کنفرانس سخن گفته نشده است.
هیأت پاکستانی در سفر به کابل، دیدارهایی هم با رییس اجرایی و برخی چهره‌های سیاسی داشتند.
پیش از این، ریاست جمهوری دربارۀ جزییات سفر این هیأت، به کابل سخن واضحی نگفته بود.
این منبع می‌گوید: در دیداری که هیأت پاکستانی با داکتر عبدالله رییس اجرایی داشتند، آن‎ها از آماده‌گی‌ها برای همکاری با دولت‌های پاکستان و افغانستان سخن گفته بودند.
منبع می‌گوید که این هیأت دعوت شده، قبل از سفر به کابل با نوازشریف دیدار داشتند.
پیش از این، رییس‌جمهور غنی درخواست مقام‌های پاکستانی برای یک سفر به پاکستان را رد کرده بود.
دیدار رییس‌جمهور غنی با نوازشریف در پاریس به هدف عادی‌سازی روابط کابل – اسلام‌آباد صورت می‌گیرد.
اخیراً و بعد از ناامیدی دولت وحدت ملی از همکاری پاکستان در روند صلح، حنیف اتمر مشاور امنیت ملی و حشمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه، به هندوستان رفتند و خواهان همکاری‌های نظامی دهلی به کابل شدند.
آگاهان می‌گویند که سفر این دو مقام بلندپایه به هندوستان و نزدیکی دهلی با کابل برای پاکستان قابل تحمل نیست و اسلام‌آباد هرچند از خود واکنش رسمی نشان نمی‌دهد؛ اما در خصوص بحرانی‌ساختن وضعیت افغانستان بیش از گذشته مصمم می‌شود.
بنابراین، رییس‌جمهور تلاش دارد در دیدار با نواز شریف، روابط کابل با هندوستان و پاکستان را متوازن نگه دارد.
گفتنی است که پیش از این و در پیوند با اعلان مرگ ملاعمر و همکاری نکردن پاکستان در روند صلح، رییس جمهور غنی دعوت نواز شریف به پاکستان را رد کرده بود و دروازۀ دهلی را «دقل‌باب» کرد.
این درحالی است که آقای غنی در آغاز تشکیل حکومتش از هندوستان فاصله گرفت و به پاکستان بیش از انتظار نزدیک شد و این سیاست او مورد انتقاد قرار گرفت.
در همین حال، منابع دیگر گزارش داده اند که سیاستمداران خیبر پشتونخواه و کویته از رییس‌جمهور افغانستان تقاضا کردند که در کنفرانس قلب آسیا نیز اشتراک کند. حالا آقای غنی در نشست سه جانبۀ افغانستان، بریتانیا و پاکستان اشتراک خواهد کرد.
رییس جمهور غنی برای اشتراک در این اجلاس شرط گذاشته بود که اسلام آباد باید پالیسی خود را در قبال پروسه صلح افغانستان، امنیت و سایر مسایل واضح سازد.
کنفرانس قلب آسیا دو هفته بعد به تاریخ هفتم و هشتم ماه دسمبر در اسلام آباد برگزار می‌شود.
این پنجمین باری است که کنفرانس قلب آسیا برگزار می‌شود که در آن، وزرای خارجۀ ۲۶ کشور به شمول افغانستان، آذربایجان، چین، هند، ایران، قزاقستان، قرغزستان، پاکستان، روسیه، عربستان سعودی، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و امارات متحدۀ عربی اشتراک خواهند کرد.
گفتنی است که رییس‌جمهور به روز دوشنبه رهسپار ایتالیا خواهد شد و با رییس جمهور، صدراعظم و شمار دیگری از مقامات آن کشور در رابطه به گسترش روابط میان افغانستان و ایتالیا صحبت خواهد کرد. او روز سه شنبه عازم آلمان می شود و در آنجا ضمن دیدار با رییس جمهور و صدراعظم آن کشور در بیناد کوبر سخنرانی نموده و در محفل تجلیل از صدمین سالگرد تاسیس روابط سیاسی افغانستان و آلمان اشتراک خواهد کرد. آقای غنی شام روز پنجشبنه جهت دیدار رسمی از کشور شاهی سویدن عازم شهر استکهلم پایتخت آن کشور خواهد شد و به روز جمعه با شاهدخت ویکتوریا ولیعهد سویدن، صدراعظم و وزرای خارجه و دفاع آن کشور دیدار های جداگانه خواهد داشت و در انستیتوت سلطنتی تکنالوژی آن کشور به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت. همچنان در جریان سفر رییس جمهور غنی به کشور شاهی سویدن، موافقتنامه همکاری‌های انکشافی میان افغانستان و سویدن از سوی مقامات مربوطه دو کشور در حضور داشت رئیس جمهور غنی و صدراعظم سویدن به امضا خواهد رسید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.