عفیف باختری؛ نقطۀ وصل دو دوره شعر معاصر افغانستان

- ۱۸ ثور ۱۳۹۶

برخی از ادیبان و هنرمندان کشور روز شنبه به پاس کارنامه‌ها و یادبود از اسدالله عفیف باختری، نویسنده‌، روزنامه‌‌نگار و شاعر معاصر کشور گردهم آمدند.
این برنامه که از سوی کارگاه «شعر دانشگاه کابل» برگزار شده بود با پخش نوارهای تصویری شعرخوانی‌های عفیف باختری، مراسم گل‌گذاری، شمع‌افروزی، شعرخوانی، سخنرانی و اجرای موسیقی‌هایی زنده که از شعرهای استاد باختری ساخته شده بودند، به همراه بود.
MANDEGARشعرهای عفیف باختری نقطۀ وصل دو دوره‌ شعر معاصر افغانستان پنداشته می‌شوند.
یامان حکمت تقی‌آبادی، نویسنده و استاد دانشگاه می‌گوید، شعر معاصر افغانستان  به دو دوره تقسیم می‌شود یکی  دورۀ پیش از عفیف باختری و دیگری دورۀ بعد از باختری.
او می‌گوید، عفیف باختری در بخش ارتباط موسیقی معتدل شعر معاصر فعال بود و کسانی که در این راستا نوآوری می‌کنند، شاعران جریان‌ساز هستند.
اسدالله عفیف باختری در سال ۱۳۴۱ خورشیدی در بلخ زاده شد و دورۀ‌ دانش‌آموزی را در همان ولایت و دورۀ دانش‌جویی را در دانشکدۀ کشاورزی دانشگاه کابل به پایان رسانید.
پس از آن در سمت‌های آموزگاری، کارمند اداری انجمن نویسنده‌گان بلخ،  مسؤول کل امور فرهنگی و اجتماعی حوزۀ شمال، مسؤول بخش فرهنگی و اجتماعی هلال احمر افغانی در بلخ، سردبیر نشریۀ «جهان نو» و مدیر مسؤول ماه‌نامۀ «الف تا یا» در بلخ کار کرد.
اسدالله عفیف باختری، پنج مجموعۀ شعری به نام‌های «سنگ ستاره»، «آوازهای خاکستری»، «من با زبان دریا»، «با یک پیاله چای چطوری عزیز من!» و «صد غزل» دارد.
عفیف باختری یک هفته پیش به عمر ۵۵ ساله‌گی در ولایت بلخ در گذشت که مرگ او ضایعۀ بزرگی برای جامعۀ ادبی کشور پنداشته می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.