انستیتوت واستون دانشگاه برون امریکا: امریکا ۶٫۴ تریلیون دالر در جنگ خاورمیانه و آسیا هزینه کرده است

گزارشگر:منبع: سی اِن بی سی- Amanda Macias/ برگردان: ابوبکر صدیق - ۰۳ قوس ۱۳۹۸

مطالعات تازۀ انستیتوت واستون دانشگاه برون امریکا نشان می‎‌دهد که مالیه‌دهنده‌گان امریکایی ۶٫۴ تریلیون دالر پس از حملۀ ۱۱ سبتامبر در جنگ نظامی در خاورمیانه و آسیا هزینه کرده‌اند.
این آمار ۲ تریلیون دالری بیشتر نسبت به هزینه‌یی است که ادارۀ حکومت فدرال امریکا در جریان سال‌ ۲۰۱۹ مصرف کرده است. به اساس بررسی‌های ادارۀ مالی ایالات متحدۀ امریکا، دولت فدرال امریکا ۴٫۴ تریلیون دالر در جریان سال ۲۰۱۹ که در ۳۰ سبتامبر تکمیل می‌شود، هزینه mandegarکرده است.
خلاصۀ گزارش انستیتوت واستون نشان می‌دهد که ۶٫۴ تریلیون دالر تا سال ۲۰۲۰ در جنگ امریکا در خاورمیانه و آسیا هزینه شده است و ۱ تریلیون احتمالاً به جنگ‌ دهه‌‌های آینده تخصیص یافته است.
جنگ ۱۱ سبتامبر ۲۰۰۱ برای شکست تروریسم، مانند القاعده و نهادهای تروریستی که به امریکا تهدید بودند آغاز یافت. پس از ۲۰۰۱ جنگ افغانستان پر هزینه‌ترین بوده است و همچنان چنین عملیات‌ِ در ۸۰ کشور دیگر صورت گرفت و این یک مبارزۀ جهانی در برابر ترور – تروریسم بود.
یافته‌های انستیتوت بین‌المللی و امور عامۀ واستون دانشگاه برون ایالات متحدۀ امریکا نشان می‌دهد که بیش از ۸ صد و ۱هزار تن در نتیجۀ این جنگ‌های کشته شده‌اند که بیشتر از ۳ صد ۳۵ هزار آن افراد ملکی بوده اند و ۲۱ میلیون همچنان در نتیجۀ این جنگ‌های و خشونت‌ها بی‌جا شده‌اند.
این گزارش در زمانی منتشر شده که ادارۀ دونالد ترمپ روی خروج نیروهای امریکایی از سوریه کار می‌کردند. سال گذشته دونالد ترمپ چنین بحثی را در رابطه به خروج نیروهای امریکایی از افغانستان نیز رو دست داشت. اما به صورت ناگهانی تصمیم گرفت تا این نیروها باقی بمانند، در حالی پرشس‌های زیاد در مورد باقی‌ماندن آنان وجود داشت.
دونالد ترمپ گفت که در رابطۀ خروج از سوریه به دلیل شکست داعش فکر می‌کند و در رابطه به خروج از عراق و سوریه با مشاوران امنیت ملی و مسوولان نطامی مشورت کرد.
جنرال جوزف ووتل، فرماندۀ عمومی قوت‌های امریکایی در سوریه گفته بود که به رغم شکست داعش، نزدیک به ۹۰ درصد از گروه‌های تروریستی توسط نیروهای امریکایی عقب رانده شده‌اند.
او افزود بود که پس از خروج [نیروهای امریکایی] ۲ هزارن نیروی نظامی امریکا برای ثبات منطقه در سوریه باقی خواهند ماند.
به اساس مطالعات، ادارۀ «نیتا کراو فورت»( Neta Crawford ) 6.4 تریلیون دالر هزینۀ حکومت فدرال پس از شعله ور شدن جنگ امریکا در خاورمیانه و آسیا است که تنها وزارت دفاع مسوولیت پرداخت آن ندارد.
این نهاد با تصریح گفته است که پس از ۱۱ سبتامبر به رغم جنگ در افغانستان، سوریه، عراق و پاکستان، عملیات‌ در بیشتر از ۸۰ کشور جهان هزینه بردار بوده است؛ این به صورت واقعی جنگ جهانی در برابر ترور/ تروریسم بوده است.
مطالعات نشان می‌دهد که جنگ طولانی در برابر مواد مخدر بیشتر مسوولان را وا داشته است، به نحو ادعا ‌کنند که نتیجۀ خوب داشته است و توانمند سازی عالی صورت گرفته است.
به هر صورت؛ خروج ایالات متحدۀ امریکا به صورت کلی از «وار زون» یا ساحات جنگ در پایان فیبروری ۲۰۲۰ نشان دیگر از یک جنگ جهانی در برابر تروریسم است، به صورت نمونه در فلپین و افریقا؛ نهاد کراو فورد( Crawford) می‌نگارد که هزینۀ مجموعی پس از اتفاق ۱۱ سبتامبر همچنان از طرف ایالات متحدۀ امریکا به‌خاطر منافع‌اش در این جنگ‌های پرداخته می‌شود.
در ماه مارچ وزارت دفاع امریکا یا پنتاگون اعلام کرد که جنگ افغانستان، عراق و سوریه در سال ۲۰۱۸ ، ۷٫۶۳۲ بیلیون دالر هزینه برداشته است. از میان افغانستان ۳٫۷۱۴ بیلیون دالر و عراق سوریه ۳٫۹۰۷ بیلیون دالر هزینه داشته اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.