کمیسیون امنیت داخلی مجلس: امریکا در سرکوب طالبان کم توجهی کرده است

- ۲۴ ثور ۱۳۹۶

رییس ادارۀ استخبارات ایالات متحدۀ امریکا با ارزیابی بدبینانه از اوضاع امنیتی افغانستان گفته است که احتمال می‌رود که امنیت کشور بدتر شود.
دانیل کوتس رییس اداره استخبارات ملی امریکا، در یک نشست استماعیه کمیتۀ استخبارات مجلس سنای این کشور ضمن ارزیابی تهدیدها به امنیت ملی ایالات متحدۀ امریکا به نماینده‌گان گفت که اوضاع سیاسی و امنیتی در افغانستان نیز احتمالاَ تا سال ۲۰۱۸، حتا با افزایش معتدل کمک‌های نظامی توسط ایالات متحدۀ امریکا MANDEGARو شرکای بین‌المللی خراب‌تر گردد.
همچنان، جنرال ونسن استیوارت رییس استخبارات نظامی این کشور گفته که هرگاه به این اوضاع توجه نشود، خطر آن وجود دارد که اتحاد نظامی به رهبری ایالات متحدۀ امریکا دست‌آوردهای شکنندۀ این منازعه طولانی را از دست بدهند.
آقای استیوارت افزوده که تا زمانی ایجاد برخی تغییرات در افغانستان، اوضاع به خراب‌تر شدن ادامه خواهد داد و ما همه دستاوردهایی را از دست خواهیم داد که در جریان چندین سال گذشته روی آن سرمایه گذاری کرده‌ایم.
به گفتۀ این مقام اسختباراتی امریکا، تلاش‌های جدید شامل اعزام مشاوران امریکایی و ناتو در سطح کندک و لوا برای کمک به فرماندهای نظامی افغانستان است تا فعالیت سربازان را با توپخانه، استخبارات و حمایت هوایی هم‌آهنگ گردانند.
هم‌زمان بااین، مسوولان در وزارت دفاع افغانستان افزایش تهدیدها را در سال پیش‌رو رد نمی‌کنند و می‌گویند که تلاش‌ نظامیان افغانستان برای تأمین امنیت و مهار بدامنی در تمام ولایات جریان دارد.
محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که دولت افغانستان مورد تهدید تروریستان که در برخی از کشورهای همسایه لانه دارند، قرار می‌گیرد.
آقای رامنش می‌گوید که نیروهای نظامی افغانستان برای تأمین امنیت تلاش‌ جدی می‌کنند، اما نسبت مشکلات و تهدیدهای امنیتی، ‌چالش‌ و نگرانی‌های فرا راه تأمین امنیت برخی از ولایات وجود دارد.
معاون سخنگوی وزارت دفاع می‌گوید که به اساس پیمان امنیتی‌یی که میان کابل – واشنگتن امضا شد، حمایت و تجهیز نظامیان کشور بهتر شده و در حال حاضر نظامیان کشور هلیکوپترهای خوبی اکمالاتی و جنگی در اختیار دارند.
آقای رادمنش، اما در مورد بدتر شدن اوضاع امنیتی در سال پیش‌رو، می‌گوید که احتمال دارد که یک سلسله تهدیدهای امنیتی در برخی ولایات افزایش یابد.
نگرانی از بدتر شدن اوضاع امنیتی از طرف مسوولان استخباراتی امریکا در حالی بیان می‌شود که حکومت امریکا در نظر دارد تا سربازان بیشتر برای جنگیدن در برابر گروهای تروریستی به افغانستان بفرستد.
دانیل کوتس رییس اداره استخبارات امریکا به نماینده‌گان آن کشور تصریح کرده که افغانستان تلاش خواهد کرد برای جلوگیری از وابستگی‌اش به حمایت خارجی، یا شورشیان را مهار کند و یا به توافق صلح با گروه تروریستی طالبان دست‌یابد.
به گفتۀ رییس دستگاه استخبارات ایالات متحد امریکا، احتمالاً طالبان به بُردهای‌شان ادامه می‌دهند، به ویژه در مناطق روستایی که تلاش‌ها برای تقویت اردوی محلی  کمتر از آنچه امید می‌رفت، توجه شده است.
او گفته که اقدامات نیروهای امنیتی افغانستان به دلیل مجموعۀ از عملیات طالبان، تلفات جنگی، فرار از خدمت، اکمالات خراب و رهبری ضعیف، احتمالاً خراب تر خواهد شد.
نزدیک به ۱۶ سال می‌شود که نیروهای تحت رهبری ایالات متحدۀ امریکا در افغانستان می‌جنگند و این طولانی ترین جنگ امریکا را می سازد، با این هم اوضاع در این کشور به حالت نابسامان وجود دارد.
این در حالی است که افغانستان با ایالات متحدۀ امریکا پیمان امنیتی دو جانبه امضا کرده که در صورت افزایش تهدیدهای امنیتی، امریکا از حملات نظامی کار خواهد گرفت.
در این حال، فتح‌الله قیصاری عضو کمیسیون امنیت داخلی مجلس نماینده‌گان با اشاره به نگرانی از بدتر شدن اوضاع امنیتی در سال پیش‌رو، می‌گوید که نیروهای ناتو به رهبری امریکا در افغانستان در مورد سرکوب طالبان کم توجهی کرده‌اند.
آقای قیصاری می‌گوید که وخیم شدن اوضاع امنیتی در کشور بسته‌گی به تجهیزات نیروهای امنیتی دارد که از طرف کشورهای حامی تعهد کرده شده بود، چقدر در این امر تجهیز نظامیان افغانستان تلاش شده است؟
به گفتۀ او، اگر امریکایی‌ها تصمیم به سرکوبی طالبان داشته‌باشند، در جریان یک هفته طالبان را از قراه و قصبات افغانستان بیرون می‌کنند، اما این کار نظر به برخی از نگرش‌های که در اوضاع منطقه ایجاد شده انجام نمی‌شود.
به باور این عضو کمیسیون امنیت داخلی مجلس نماینده‌گان، طالبان توانایی تصرف افغانستان را به صورت کل ندارند، اما گروه طالبان در برخی اوقات از ناتوانی‌یی که در مدیریت نیروهای امنیتی وجود دارد، استفاده می‌کنند و برخی از ساحات را تصرف می‌کنند.
آقای قیصاری در مورد فرستادن ۵هزار نظامی تازه نفس امریکایی به افغانستان گفت که اگر این طرح عملی شود، امریکا برای حفظ منافع خود در منطقه، این را کار انجام می‌دهد.
سخنان به‌جا
حکومت افغانستان سخنان رییس ادارۀ استخبارات امریکا را مبنی بر اینکه پاکستان در سرکوب کردن گروه‌های تروریستی ناکام مانده، به‌جا می‌داند.
حکومت افغانستان در حمایت از این موضِع رییس ادارۀ استخبارات امریکا می‌گوید که به اداره جدید امریکا پیشنهاد کرده‌است تا پاکستان را مجبور به قطع حمایت از تروریستان سازد.
جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرایی گفته که مقام‌های افغانستان در دیدار با مقام‌های امریکایی تأکید کرده‌اند تا لانه‌های تروریستان در خاک پاکستان از بین برده شود و دیگر امکانات مالی و نظامی برای‌شان فراهم نشود.
به گفتۀ او، اگر پاکستان در امر مبارزه با تروریسم وادار به همکاری نشود، ماموریت مشترک نظامیان افغانستان و جامعه جهانی در زمینه مبارزه با تروریسم با دشواری به پیش خواهد رفت.
این در حالی است که دانیل کاتس رییس ادارۀ استخبارات ملی امریکا به کمیته استخبارات مجلس سنای کشورش گفته است که اسلام‌آباد در سرکوب شورشیان ناکام شده و این گروه‎ها در منطقۀ منافع امریکا را با خطر مواجه کرده و حملات‌شان را در افغانستان و هند ادامه می‎دهند.
امریکا حدود ۸۴۰۰  سرباز در افغانستان دارد. اکثریت آن ها شامل ۱۳هزار و ۳۰۰ پرسونل ماموریت ناتو برای آموزش و مشورت دادن به نظامیان افغانستان هستند که در برابر طالبان می جنگند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.