ده هزار دارو فروشی غیر قانونی

گزارشگر:ابوبکر مجاهد /شنبه 10 دلو 1394 - ۰۹ دلو ۱۳۹۴

در افغانستان پانزده هزار داروفروشی فعالیت دارند که از این میان، شمار داروفروشی‌هایی‌که مجوز فعالیت گرفته‌اند به ۵ هزار می‌رسد و ده هزار داروفروشی دیگر، جواز فعالیت ندارند.
برخی از نماینده‌گان مجلس و مسوولان کمیتۀ صحی اتاق‌های تجارت و صنایع افغانستان با بیان این مطلب می‌گویند، شمار بیشتر جوانانی‌که به فروش‌ mandegar-3دارو در داروفروشی‌‌های کشور مشغول استند، با کیفیت دارو آشنایی ندارند و فقط با خواندن نسخۀ مریض آشنا استند.
آنان با ابراز نگرانی از فروش داروهای بی‌کیفیت در داروفروشی‌ها می‌گویند: مردم افغانستان نسبت به تشخیص بیماری در معاینه‌خانه‌ها و کیفیت دارو در داروخانه‌های کشور، بی‌باور استند و جهت تداوی یک سردردی عادی هم به بیرون از کشور می‌روند.
اما، مسوولان در وزارت صحت عامه می‌گویند: مرزهای باز و نبود امنیت در کشور، باعث شده ده‌ها تُن ادویۀ‌ بی‌کیفیت از بازارهای کشورهای همسایه به افغانستان وارد شود.
به گفته آنان، تا زمانی‌که سکتور تولید ادویه در داخل کشور تقویت نشود، این مشکل ادامه خواهد داشت.
داکتر وحیدالله مجروح رییس روابط بین‌المللی وزارت صحت عامه در مصاحبه با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: مرزهای باز و نبود امنیت در کشور، باعث شده ده‌ها تُن ادویۀ بی‌کیفیت از بازارهای کشورهای همسایه به افغانستان وارد شود.
آقای مجروح افزود: ادویه‌‌هایی که از کمپنی‌های رسمی وارد افغانستان می‌شوند، توسط کمیته‌های مسوول وزارت صحت عامه مورد بررسی قرار می‌گیرند و پس از تثبت تاریخ و کیفیت آن، به بازار عرضه می‌شوند.
به گفتۀ آقای مجروح، ریاست بررسی و طبیق قوانین صحی وزارت صحت عامه در مرکز و ولایات کشور تمام دارو فروشی‌ها را مورد بررسی قرار داده و تعداد زیاد داروخانه‌های متخلف در مرکز و ولایات، مسدود شده اند.
رییس روابط بین‌المللی وزارت صحت عامه تصریح کرد: تا زمانی‌که سکتور داروسازی در داخل کشور تقویت نشود، مسألۀ وارد کردن داروهای بی‌کیفیت همچنان وجود خواهد داشت.
این مقام وزارت صحت عامه اضافه کرد: وزارت صحت کشور در نظر دارد که یک واحد تطبیق قوانین و نظارت از فروش ادویه‌ها و تقویت سکتور داروسازی در داخل کشور و واحد دیگری را به خاطر فراهم کردن زمینۀ قرارداد ادویه‌های‌ با کیفیت از کمپنی‌های معتبر جهان به‌زودی ایجاد کند.
او می‌افزاید: وزارت صحت عامه، تفاهم نامه‌یی را با هند و پاکستان به امضا رسانیده که بر بنیاد آن، داروهایی که از این کشورها به افغانستان وارد می‌شود، باید مورد تأیید وزارت صحت آن کشورها باشد.
آقای مجروح با بیان این‌که در سال ۱۳۹۴، ۲۲۴۵ باب داروخانه‌ از طرف ریاست بررسی و تطبیق قوانین صحی وزارت صحت عامه مورد بررسی قرار گرفته است، افزود: در این بررسی‌ها ۳۳۴ باب داروخانه‌ مسدود شده، به‌تعداد ۱۲۲۰ باب داروخانه‌ توسط مسوولان از طرف شب کنترول شده که ۱۵۷ باب آن، مسدود شده است.
او افزود: «تعداد کارت‌های اجرا شده از طرف مسوولان فنی و مسلکی داروخانه‌ها، ۱۴۴۰ قطعه بوده، ۳۷۰ قلم ادویه‌ تاریخ گذشته حریق، ۶۰۵ قلم ادویه تاریخ گذشتۀ دیگر و ۷۷ قلم ادویه غیر مجاز جمع‌آوری شده است.
آقای مجروح ادامه داد، به تعداد ۵۲۶ داروخانه و دارو فروشی‌ متخلف جریمه نقدی، ۸۸ باب نهادهای داروسازی و سامانۀ آن بررسی شده است.
به گفته او، ۴۲ باب نهاد صدور ادویه، ۲۰ باب نهاد تولید ادویه مورد بررسی قرار گرفته است که به صورت مجموعی ۲۳۵۲ باب داروخانه، نهادهای داروسازی از طرف مسوولان وزارت صحت بررسی شده است».
رییس روابط بین‌المللی وزارت صحت تصریح کرد: در این بررسی ۵۲۰ قلم ادویه ضبط و جهت بررسی به مدیریت تطبیق قوانین صحی وزارت صحت عامه فرستاده شده و از متخلفان تأسیسات ادویه، دولک و ۳۳ هزار و ۱۴۹ افغانی جریمه شده اند.
او می‌گوید: وزارت صحت عامه به‌خاطر جلوگیری از تخلفات، تطبیق قانون و نظارت داشتن بر داروخانه‌های شهر و و لایات، نهادهای تطبیق و بررسی داروخانه‌ها را در کشور افزایش دهد و نهاد تولید و توظیف ادویه را در کشور ایجاد می‌کندکه با تطبیق این روند تغیرات مثبت در بررسی ادویه‌ها و کیفیت آن به‌وجود خواهد آمد.
در این حال، داکتر محمد صالح سلجوقی عضو کمیسیون صحت و تربیت بدنی مجلس نماینده‌گان می‌گوید: شمار بیشتر جوانانی‌که مصروف دارو فروشی در دارو خانه‌ها استند، با کیفیت دارو آشنایی ندارند و فقط با خواندن نسخه مریض آشنا استند.
آقای سلجوقی با نگرانی از این‌که نرخ نامۀ توزیع ادویه در هیچ یک از داروخانه‌های‎ شهر وجود ندارد، افزود: داروهای بی‌کیفیت که در کشورهای دیگر اجازه فروش را ندارند در افغانستان آشکار به فروش می‌رسند.
این عضو مجلس نماینده‌گان تأکید کرد: هیچ فرد در داخل داروخانه به عنوان دارو ساز دربارۀ کیفیت دارو به مریض چیزی نمی‌گوید، با تمام تلاش‌هایی که وزارت صحت داشته، هنوز هم این مشکلات در دارو خانه‌های شهر کابل وجود.
به باور آقای سلجوقی: مردم افغانستان با مشاهدۀ چنین یک حالت بالای پزشکان کشور باور ندارند و جهت تداوی یک سردردی هم که شده، به بیرون از کشور می‌روند.
آقای سلجوقی تصریح کرد: ما امیدوار استیم که اعتماد سازی در بین پزشکان شفاخانه‌ها و داروخانه‌ها صورت گیرد، تا مریضان بالای داکتران و دارو فروشان اعتماد کنند. او افزود: در استراتیژی وزارت صحت باید روی اعتماد سازی و نظارت بیشتر به تطبیق قوانین سکتور صحت در کشور توجه شود.
آقای سلجوقی خاطر نشان کرد: در افغانستان پلان استراتیژی توزیع ادویه ساخته شده است، وزارت صحت عامه مسوول نظارت از آن است، مجلس نماینده‌گان افغانستان در سال جاری چندین مرتبه نشست‌های استجوابی را با مسوولان وزارت صحت داشته اند و نگرانی مسوولان وزارت صحت این بود که وجود مرزهای باز کشور و مافیایی سکتور دواسازی به تولید و وارد کردن ادویه‌ بی‌کیفیت می‌پردازند.
هم‌چنان، داکترهاشم وهاج رییس کمیته صحی اتاق‌های تجارت و صنایع می‌گوید: بربنیاد آماری که ریاست تطبیق قوانین صحی وزارت صحت، ارایه کرده بیشتر از ۱۵ هزار داروخانه در کشور وجود دارد، این در حالی است که شمار دارو فروشانی که جواز فعالیت اخذ کرده اند، بیشتر ۵ هزار تن نیستند.
آقای وهاج با نگرانی از مسلکی نبودن و استفاده‌جویی افراد، افزود: تعداد دارو فروشی‌هایی‌که مجوز فعالیت دارند، به ۵ هزار می‌رسد؛ ده هزار داروفروشی مجوز فعالیت ندارند که این قابل نگرانی است.
به گفته او، یکی از نماینده‌گان مردم پکتیکا در مجلس اذعان داشت که در این ولایت سه تن دارو ساز است، اما بیشتر از ۴۶ داروخانه در این ولایت ایجاد شده است، معلوم می‌شود که یک تن که جواز فعالیت داروخانه را می‌گیرد، به پنچ نفر دیگر جواز خود را می‌دهد، علت دارو خانه‌های بدون داروساز و بدون جواز همین است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.