سناتواران در واکنش به برگزاری امتحان شمولیت در ادارۀ شناس‌نامه: پرسش‌ها باید به دو زبان رسمی طرح می‌گردید/ نادری: متقاضیـان به هـردو زبـان بلـد بودنـد

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ چهار شنبه 27 ثور 1396 - ۲۶ ثور ۱۳۹۶

نادر نادری، رییس کمیسیون اصلاحات اداری و همایون محتاط، رییس ادارۀ شناس‌نامه‌های برقی که دیروز به مجلس سنا فراخوانده شده بودند، به این مجلس حاضر نشدند.
شماری از سناتوران در جلسۀ دیروز این مجلس در واکنش به حاضر نشدن این دو مقام حکومت، گفتند، حاضر نشدن آقای نادری و محتاط توهین و mandegar-3بی‌احترامی به مجلس سنا است و باید آنان به دادستانی معرفی شوند.
شماری از این سناتوران که به رسم اعتراض مجلس دیروز را ترک کردند، هم‌چنان گفتند تا زمانی که این دو مسوول حکومت به پرسش‌های‌شان پاسخ نگویند به مجلس سنا حاضر نخواهند شد.
کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی، چندی پیش از صدها تن برای شمولیت در ادارۀ شناس‌نامه‌های برقی امتحان گرفت؛ اما چگونه‌گی برگزاری این امتحان با اعتراض‌هایی در چند روز گذشته همراه بوده است.
این مسوولان حکومتی نیز به دلیل اخذ امتحان از داوطلبان استخدام در برنامۀ توزیع شناس‌نامه‌های برقی به زبان «فارسی» و چگونه‌گی آغاز روند توزیع شناس‌نامه‌های برقی به مجلس سنا فرا خوانده شده بودند.
سناتوران مدعی هستند که امتحان شمولیت در ادارۀ شناس‌نامه‌های برقی تنها به زبان فارسی برگزار گردیده و بسیاری از متقاضیانِ پشتو زبان به دلیل نابلدی با زبان فارسی، نتوانسته‌اند به پرسش‌ها پاسخ بدهند.
اما در آغاز جلسه، محمد علم ایزدیار، معاون نخست مجلس سنا گفت که وزارت دولت در امور پارلمانی طی مکتوبی به اعضای مجلس گفته است که نادر نادری، رییس کمیسیون اصلاحات اداری به دلیل دعوت رییس حکومت، به مجلس سنا حاضر شده نمی‌تواند.
به گفتۀ آقای ایزدیار، در مکتوب وزارت دولت در امور پارلمانی آمده است که آقای نادری همراه با دیگر مسوولانی که مجلس سنا خواستار استجواب آنان شده است، در یکی از نشست‌های آیندۀ این مجلس حضور خواهند یافت.
معاون نخست مجلس سنا اظهار داشت که مسوولان یاد شده باید در روز یک شنبۀ آینده در نشست مجلس حاضر شده و به سوالات سناتوران پاسخ بگویند. اما این مسأله قناعت سناتوران را فراهم نکرد و برخی آنان در اعتراض به عدم پاسخ‌گویی رییس کمیسیون اصلاحات اداری، نشست عمومی مجلس سنا را ترک کردند.
شماری از سناتوران مدعی بودند که آقای نادری در برگزاری امتحان از داوطلبانِ برنامۀ توزیع شناس‌نامه‌های برقی تنها به زبان فارسی، مقصر است و نیز در بسیاری از استخدام‌ها سلیقه‌یی برخورد کرده است.
محمد طیب عطا، یکی از اعضای معترض سنا بیان داشت: “این مسوولان در برگزاری امتحان داوطلبان استخدام در برنامۀ شناس‌نامه‌های برقی به یک زبان رسمی، کاری بدتر از القاعده، طالبان و داعش را انجام داده‌اند، زیرا هدف آنان دامن زدن به اختلافات زبانی در کشور بوده است”.
آقای عطا افزود که عدم پاسخ‌گویی آنان به مجلس سنا، در واقع بی‌احترامی و توهین به اعضای مجلس سنا است و آنان باید به دادستانی معرفی شوند.
اعضای معترض مجلس سنا خواستار لغو امتحان استخدام در برنامۀ توزیع شناس‌نامه‌های برقی نیز شدند و هُشدار دادند، تا زمانی که امتحان دوباره به دو زبان رسمی (فارسی و پشتو) برگزار نشود، آنان در نشست‌های مجلس سنا شرکت نخواهند کرد.
زلمی زابلی، عضو دیگر سنا بیان داشت که در امتحان شمولیت در ادارۀ شناس‌نامه‌های برقی حق‌تلفی شده و اگر به هردو زبان رسمی کشور امتحان گرفته نشود، بحران دیگر در کشور خلق می‌شود.
آقای زابلی افزود که اگر این امتحان لغو نشود، مردم مناطق پشتون‌نشین از گرفتن شناس‌نامه‌های برقی خودداری خواهند کرد.
همزمان با این، فیصل سمیع، نایب منشی مجلس که اظهار داشت: “تا زمانی که به این مشکل رسیده‌گی نشود، ما سناتوران به جلسات مجلس سنا حاضر نمی‌شویم.”
امتحان استخدام در برنامۀ توزیع شناس‌نامه‌های برقی دو هفته پیش در کابل برگزار شد و پرسش‌های مطرح شده در آن، تنها به زبان فارسی تهیه شده بودند.
سناتوران منتقد می‌گویند، حقوق داوطلبانی که به زبان فارسی آشنایی کامل ندارند، تلف شده و نیز بر بنیاد قانون اساسی کشور، امتحان باید به دو زبان رسمی (فارسی و پشتو) برگزار می‌شد.
این در حالی است که نادر نادری، رییس کمیسیون اصلاحات اداری به زبان پشتو در صفحۀ کاربری فیسبوک خود نوشته است: کسانی که امتحان داده‌اند در سوانح خود ذکر کرده بودند که به هر دو زبانِ فارسی و پشتو تسلط کامل دارند.
آقای نادری اظهار داشته که پرسش‌ها هم چهارجوابه بوده و هیچ نیازی به تشریح نبوده است. به گفتۀ او: “این اولین بار است که برای ۳۰۰ بست، بیش از ۷ هزار تن بدون واسطه و به گونۀ شفاف امتحان می‌دهند و برای فرزندان غریب حق برابر داده می‌شود؛ از همین رو دوستان به آن توجه نمی‌کنند.”

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.