سفیر هند در کابل: می‌خـواهیم از طریق افغـانستان به کشـورهای آسیـایی میـانه راه یابیـم

گزارشگر:یک شنبه 31 ثور 1395 - ۳۰ ثور ۱۳۹۶

mandegar-3سفیر هند در افغانستان می‌گوید برخی کشورهای منطقه تلاش دارند تا مانع گسترش روابط سیاسی و اقتصادی کابل -دهلی شوند.
منپریت ووهرا، در گفت‌وگو بی‌بی‌سی تاکید کرد که افغانستان یکی از اهداف اقتصادی هند است و دهلی تلاش دارد از این طریق به کشورهای آسیایی میانه راه باز کند.
تنش دیرینه میان دهلی و اسلام آباد باعث شده که دو کشور همواره همدیگر را به دخالت در امور افغانستان متهم کنند.
سفیر هند درباره روابط هند و افغانستان بدون اینکه نامی از پاکستان ببرد، گفت که برخی کشورهای منطقه به شدت در تلاش‌اند تا مانع گسترش روابط دهلی -کابل شوند.
او گفت که روابط هند با تمام کشورها بر اساس منافع دو جانبه استوار است. این گونه نیست که یک جانب سود ببرد اما جانب دیگر چیزی بدست نیاورد.
به گفته سفیر هند برخی کشورهای منطقه دید این چنینی ندارد.
آنها به این باورند که باید روابط هند و افغانستان از هم بپاشد. این کشورها قصد دارند روابط کابل- دهلی را از بین ببرند و “باور ما به این است که این تلاش‌ها اصلا به جایی نخواهد رسید و هیچ تاثیری نخواهد گذاشت.”
هند، پاکستان را حامی گروه‌ طالبان می‌داند. طالبان بارها به نمایندگی‌های دیپلوماتیک هند در افغانستان و یک بار به مهمانسرای دکتران هندی در شهر نو کابل حمله کردند. مهندسان هندی که برای اجرا طرح‌های عمرانی به افغانستان آمده‌اند، همواره با تهدید طالبان روبرو بوده‌اند.
به گفته اقتصادانان، اقتصاد در حال رشد هند اکنون به منابع بزرگ انرژی نیاز دارد. کشورهای آسیایی میانه منابع سرشار از انرژی هستند.
سفیر هند در کابل می‌گوید که کشورش در حال زمینه‌سازی برای دسترسی به این منابع و بازاریابی برای کالاهایش است.
او گفت که افغانستان میان هند و کشورهای آسیایی مرکزی و خاورمیانه نقش یک پل را دارد. اگر هند بخواهد با کشورهای آسیایی مرکزی روابط تجاری و اقتصادی‌اش را گسترش دهد، باید از راه‌های افغانستان استفاده کند.
سفیر هند گفت که میان آسیایی مرکزی و جنوبی پروژه‌های بزرگی وجود دارد که نقش افغانستان در آن ارزشمند است.
او گفت که افغانستان زمینه‌های خوب اقتصادی دارد، به ویژه منابع سرشار معدنی که هند می‌تواند در بخش توسعه این صنایع و استفاده از آن کابل را کمک کند.
اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان بارها اعلام کرده که می‌خواهد افغانستان را به چهار راه آسیا تبدیل کند. عبور لوله گاز ترکمنستان از مسیر افغانستان به پاکستان و هند(تاپی) و خطوط انتقال برق کشورهای آسیایی میانه(کاسا یکهزار) بخشی از این تلاش‌های دولت افغانستان است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.