اعضای شورای ولایتی تخار: کناره‌گیری والی تخار مردم را نگران ساخته است

- ۰۸ جوزا ۱۳۹۶

mandegar-3یاسین ضیا، والی تخار، به دلایل نامعلوم از سمت خویش کنار رفت.
ادارۀ ارگان‌های محل می‌گوید که استعفا‌نامۀ والی تخار را به رییس حکومت وحدت ملی فرستاده‌اند. اما، تاهنوز رد و یا تأیید نشده است.
منیره یوسف زاده سخنگوی ادارۀ ارگان‌های محل، روزنامۀ ماندگار می‌گوید که درخواست استعفأی آقای یاسین ضیا والی تخار را به ریاست حکومت وحدت ملی فرستاده‌اند، اما تاهنوز موضوع رد و یا تأیید آن معلوم نشده است.
بانو یوسف زاده گفت که انتظار دارند تا رییس حکومت وحدت ملی در مورد کناره‌گیری والی تخار تصمیم بگیرد.
این در حالی است که ادعاهایی وجود دارد که گویا، یاسین ضیا پس از کناره‌گیری از مقام ولایت تخار به عنوان وزیر ترانسپورت به مجلس نماینده‌گان معرفی خواهد شد.
اما، سید صلاح‌الدین برهانی، عضو شورای ولایتی تخار در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: در حالی‌که در ولایات همجوار تخار جنگ جریان دارد و برخی از ولسوالی‌های ولایت تخار در حالت بدامنی قرار دارند، در چنین اوضاعی کناره‌گیری والی تخار برای مردم نگرانی ایجاد کرده است.
آقای برهانی، علت کناره‌گیری والی تخار را ابهام آمیز دانسته می‌گوید که در تماس‌هایی که با آقای یاسن ضیا والی مستعفای تخار داشته، او برخی مشکلات را عوامل کناره‌گیری خود دانسته، اما نگفته که این مشکلات و چالش‌ها ناشی از چه بوده که او را به استعفأ واداشته است.
هم چنان، سنت‌الله تیمور، سخنگوی والی تخار نیز گفته که آقای ضیا از ماه‌ها پیش تصمیم به کناره‌گیری از این سمت داشت و در چند روز اخیر ادارۀ ارگان‌های محل این موضوع را با رییس حکومت وحدت ملی شریک ساخته است.
آقای تیموری افزوده که پس از آن که اشرف غنی، کناره‌گیری آقای ضیا را پذیرفت، آن‌ها دلیل کناره‌گیری والی را با رسانه‌ها شریک می‌سازند.
یاسین ضیاء در ماه میزان سال ۱۳۹۴ ، براساس پیشنهاد اداره مستقل ارگان‎های محل و حکم رییس حکومت وحدت ملی به‌عنوان والی ولایت تخار گماشته شد.
آقای ضیا چند ماه بعد از تقرری‌اش به‌عنوان والی، چندین مقام و مسوول محلی تخار را از سمت‌های‌شان برکنار کرد و شماری از آن‌ها را نیز به دادستانی معرفی کرد. او امام حیدر نیازی، رییس دفترش را نیز به اتهام سوء استفاده از صلاحیت‌های وظیفه‌یی برکنار و به دادستانی معرفی کرده است.
افزایش ناامنی ولسوالی‌های تخار نگرانی را برای مردم ایجاد کرده است. آقای برهانی با اشاره با افزایش ناامنی‌ها در ولایت تخار گفت: در ولایت تخار، ولسوالی‌های‌ درقد، ینگی قلعه، اشکمش و خواجۀ غار ناامن هستند، تنها ولسوالی خواجۀ غار اخیراً نسبتاَ امن شده است، اما سایر ولسوالی‌های ناامن این ولایت نیاز جدی به توجه دولت دارد.
به گفتۀ او، در ولسوالی‌های ‌ناامن اوضاع آموزش و پرورش خوب است، اما به اثر جنگ‌هایی که در این ولسوالی‌ها اتفاق افتاده شماری زیادی مردم از خانه‌های‌شان بیجا شده‌اند که با مشکلات زیاد دچار هستند.
او گفت که مردم ولایت تخار از کارکردهای والی تخار راضی هستند، اما کناره‌گیری والی تخار را بی‌وقت و نگران‌ کننده می‌خوانند..
محمد یاسین ضیا والی تخار از جمله‌ والیان بود که در یک نظر سنجی، جایزه حکومتداری برتر را به عنوان بهترین والی شمال و شمال شرق افغانستان از آن خود کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.