به دنبال حملات انتحاری در مراسم جنازۀ سالم ایزدیار: از داخل با توطیه مواجه هستیم

گزارشگر:رفیع جسور/ یک شنبه 14 جوزا 1396 - ۱۳ جوزا ۱۳۹۶

مراسم جنازۀ سالم ایزدیار دیروز در کابل مورد هدف سه حمله‌کنندۀ انتحاری قرار گرفت.
سالم ایزدیار در راه‌پیمایی روز جمعه از سوی گارنیزیون کابل به شهادت رسید.
در مراسم خاک‌سپاری سالم ایزدیار به شمول داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت، امرالله صالح وزیر دولت در امور اصلاحات نهادهای امنیتی، صلاح‌الدین mandegar-3ربانی وزیر خارجه، برخی وزرای کابینه، شمار زیادی از سران جهادی، مسوولان احزاب سیاسی، نماینده‌گان مردم در پارلمان، و یک‌تعداد از معترضین و شهروندان کشور اشتراک نموده بودند.
این سه حمله انتحاری که با تفاوت چند ثانیه پشت هم، در صف اول نمازگزاران جنازه صورت گرفت، دست کم ۶ شهید و ۸۷ زخمی برجای گذاشت.
شاهدان عینی می‌گویند که پس از انفجار اول مردم فرار می‌کردند که انفجار دوم و سوم صورت گرفت. بعد از انفجار مقامات بلند دولتی و سیاسی یکی پس از دیگر ساحه را ترک کردند و مجروحین و شهدا توسط مردم و آمبولانس کابل به شفاخانه‌ها انتقال داده شده اند. بیشتر این زخمی‌ها به شفاخانه ایمرجنسی آورده شده اند.
این حمله واکنش‌های گستردۀ مردم و سیاسیون را به دنبال داشته است.
محمد اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی در یک پیام تلویزیونی، ضمن محکوم کردن حمله بر اشتراک کننده‌گان مراسم جنازۀ شهید ایزدیار، وعده سپرد که تروریستان را به جزای اعمال شان خواهند رساند.
او به اصلاحات در سکتور امنیتی اشاره کرد و گفت که با کسانی که در حوادث اخیر در وظایف‌شان کوتاهی کرده‌اند، برخورد قاطع صورت می‌گیرد.
او گفت: گرهی که با دست باز شود، نباید با دندان باز کنیم. رییس حکومت وحدت ملی خطاب به مردم گفت که نباید به دامی که دشمنان برای ما پهن کرده‌اند، بیفتیم.
داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در یک کنفرانس خبری گفت: سه انتحاری در میان نمازگزاران خود را جابه‌جا کرده بودند که به صورت پی‌هم خود را منفجر ساختند و نیروهای امنیتی باید در این زمینه پاسخ بدهند.
رییس اجرایی عاملان این رویداد را جنایتکار خواند و گفت که حمله و تیراندازی بالای تظاهرات کننده‌گان قطعاَ قابل بخشش نیست و حکومت ترتیبات تحقیقات در این زمینه را ریخته است.
آقای عبدالله تأکید کرد با آنانی که فرمان شلیک بر معترضان را صادر کرده‌اند برخورد قانونی صورت می‌گیرد. او گفت: دشمنان تلاش دارند مردم افغانستان با هم درگیر شوند. در پیوند به حادثه امروز نیز تحقیقات صورت می‌گیرد که چگونه سه انتحاری خود را در صف نمازگزاران می‌رسانند؟
به گفته رییس اجرایی: من در صف مردم هستم و وظیفه دولتی را یک مسوولیت می‌پندارم، نه یک امتیاز و برای مردم اطمینان می‌دهم که از حق شان در هر جایی دفاع خواهم کرد.
او گفت: افغانستان مورد تجاوز بسیار ظالمانه قرار گرفته است و معترضانی که خیمه تحصن برپا کرده‌اند باید خواست‌های‌شان را به گونه‌یی مطرح کنند که دشمنان نتوانند از آن به نفع خود سودجویی کنند.
داکتر عبدالله در پاسخ به این پرسش که چرا بعد از این‌همه انتحار و انفجار و ضعف حکومتی استعفا نمی‌دهد؟ گفت: اگر استعفا و برکناری من موثر واقع می‌شد، این کار را می‌کردم.
هم‌زمان با این عطا محمد نور والی بلخ و رییس اجرایی جزب جمعیت اسلامی افغانستان، با نشر خبرنامه‌یی گفته است: “کشتار بی‌رحمانۀ نمازگزاران جنازۀ شهید سالم ایزدیار، توطیۀ ناجوانمردانه و حمله مستقیم به یک جریان مشخص سیاسی است و گمانه‌ها را بر دست داشتن حلقاتی در درون نظام در سازماندهی این حملات بیشتر می‌سازد. وقتی قوماندان گارنیزیون میداند که تهدید امنیتی وجود دارد آیا این دولت با همه ساز و کار توانایی تأمین امنیت یک ساحۀ کوچک را ندارد؟”
والی بلخ افزوده است: “چندین شهید دیگر را تقدیم کردیم و یک بار دیگر دسته جمعی در ماتم نشستیم. متاسفم که هر روز مردم عزیزمان قربانى سیاست‌هاى کثیف مى‌شوند. حالا لازم است برای حفظ جان خود و مردم خود در مشوره با شورای رهبری جمعیت اسلامی و متحدان سیاسی خود، تصمیم جدی، حسابی و تاثیرگذار اتخاد کنیم”.
از سوی دیگر، امر صالح وزیر دولت در امور اصلاحات نهادهای امنیتی، به طلوع نیوز گفت: “وقت آن رسیده است که به نشانی خیالی اتهام نبندیم. اشرف غنی باید در ترکیب کابینۀ امنیتی خود بازنگری کند”.
کابل در روزهای پسین شاهد رویدادهای مرگبار انتحاری و انفجاری بوده است. در حملۀ روز چهارشنبه در چهارراهی زنبق دست‌کم صد تن جان باختند و بیش از چهارصد تن دیگر زخم برداشتند.
روز جمعه در نتیجۀ شلیک افراد وابسته به گل نبی احمدزی رییس گارنیزیون کابل به معترضان، هفت تن جان باختند و ۲۱ تن دیگر مجروح شدند.
دیروز نیز مردم بی‌دفاع در مراسم نماز جنازه آماج حملۀ انتحاری تروریستان قرار گرفتند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.