واکنش جمعیت اسلامی به اعلامیه حنیف اتمر: کرزی را دعوت نکرده بودیم! از نشانی نهادهای ملی، صدای افتراق و گروه گرایی بلند نکنید

گزارشگر:چهارشنبه 14 میزان 1395 - ۱۳ میزان ۱۳۹۵

حادثه‌‌ای که به تاریخ نهم میزان در تالار لویه جرگه اتفاق افتاد، همچنان‌که در همان جلسه از سوی رئیس جمعیت اسلامی افغانستان و رئیس اجرایی این حزب تقبیح شد، از نظر ما نکوهیده است و در شأن جمعیت اسلامی افغانستان نبوده و نیست. جمعیت اسلامی در نیم‌قرن مبارزه‌اش برای تأمین mandegar-3ارزش‌های اسلامی و ملی در افغانستان، به تسامح و بردباری معروف بوده و گذشت، بخشش و نگاه فراقومی و مذهبی ما به همگان، به ویژه به کسانی‌که همیشه در برابر منافع مردم افغانستان و ارزش‌های دینی و ملی این سرزمین قرار داشتند، آشکار و معلوم است.
پس از این‌که اخیراً جناب حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان، در مصاحبه‌‌ای موقف شان را در مورد طالبان بیان کردند، موجی از اعتراض‌ها و نگرانی‌ها از این موضعگیری در میان جامعه شکل گرفت و انعکاس گسترده‌یی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نیز داشت.
به همین دلیل جمعیت اسلامی افغانستان با درک حساسیت‌های ایجاد شده در میان مردم، از رئیس جمهور پیشین دعوت به عمل نیاورد تا در همایش پنجمین سالگشت شهادت رهبر جهاد و مقاومت -که بیشتر از پنج هزار نفر در آن حضور به هم رساند- اشتراک کند. در آجندای تهیه‌شده از سوی کمیسیون برگزاری این همایش -که در رأس آن جناب سرور دانش معاون محترم ریاست جمهوری قرار داشتند- نیز نام ایشان نبود؛ اما جناب حامد کرزی خود لطف کردند و تشریف آوردند و تقاضای ایراد سخنرانی کردند که متأسفانه باعث شد چند تن از اشتراک کنندگان همایش، علیه ایشان شعار دهند.
خوش‌بختانه در همان دقایق اول، این مشکل مدیریت شد و همایش به صورت عادی و با حضور آقای کرزی به پایان رسید؛ اما در روزهای پس از این حادثه، واکنش‌های تفرقه افگنانه‌‌ای از سوی برخی حلقات معلوم الحال به راه انداخته شد که متأسفانه در مسیر وحدت ملی نبود.
دفتر مشاور امنیت ملی بعد از گذشت سه روز از این حادثه، در حالی‌که ولسوالی ناوه به دست دشمنان افغانستان سقوط کرده و مرکز ولایت کندز در آستانه- سقوط به دست دشمن قرار داشت، اعلامیه‌- شدیداللحنی نشر کرد که در آن حادثه ۹میزان به حلقات مشخصی‌که مورد حمایت استخبارات خارجی قرار دارند نسبت داده شد.
جمعیت اسلامی افغانستان که سالیان متمادی با همه دست‌نشاندگان خارجی و حلقات مورد حمایت سازمان‌های استخباراتی منطقه و فرامنطقه مبارزه کرده است و به یقین نشر کنندگان اعلامیه نیز این را به خوبی می‌دانند، از دفتر مشاور امنیت ملی می‌خواهد که اگر واقعاً پشت سر آن حادثه حلقات مرتبط به سازمان های استخباراتی حضور داشته و آن‌ها قصد اخلال‌گری همایش بزرگداشت از پنجمین سال‌گشت شهادت رهبر جهاد و مقاومت را داشتند، باید هرچه زودتر جزئیات آن قضیه را با جمعیت اسلامی افغانستان شریک سازد، در غیر آن اعلامیه این نهاد غیرضروری و در راستای منافع ملی نبوده و تأکید می‌کنیم که از نشانی نهادهای ملی، صدای افتراق و گروه گرایی بلند نکنند.
جمیعت اسلامی افغانستان در طول عمر سیاسی این حزب و در حساس‌ترین مواقع، همیشه با صبر، تحمل، رواداری و عقلانیت با مسایل برخورد کرده است.
شهادت مرموز رهبر جهاد ومقاومت و شهید صلح -که پنج سال قبل اتفاق افتاد- و شهادت ده‌ها شخصیت این حزب -که هنوز کوچکترین شفافیتی در زمینه بررسی پرونده ترور آن‌ها وجود ندارد- حوادث حساسی بود که رهبری و اعضای جمعیت اسلامی با درایت تمام، فرهنگ مبتنی بر عقلانیت و تسامح‌شان را در برخورد با آن حوادث نشان دادند. ما باور داریم که همدیگرپذیری، رعایت حق مساوی برای همه، تامین شفافیت،‌ و انگشت نگذاشتن روی حساسیت‌های زبانی، قومی و مذهبی، به نفع همه مردم افغانستان است.

اشتراک گذاري با دوستان :