سازمان ملل: ۴۵ هزار تروریست در افغانستان حضور دارند/ وزارت دفاع: “شفق دو” برای از میان بردن تروریستان عملی می‌شود

گزارشگر:هارون مجیدی/ یک شنبه 16 عقرب 1395 - ۱۵ عقرب ۱۳۹۵

سازمان ملل در گزارشی گفته است که دولت افغانستان و چندین کشور دیگر برآورد کردند که حدود ۴۵ هزار شبه‌نظامی مخالف دولت در افغانستان وجود دارد که ۲۰ الی ۲۵ درصد آن‌ها را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند.
در گزارش سازمان ملل آمده است که شبه‌نظامیان وفادار به القاعده، در جریان حملات کنونی در افغانستان، نقش حمایتی فعال‌تری را برای طالبان ایفا mandegar-3کردند. درحالی که جایگاه داعش در کشور به‌طور چشم‌گیری ضعیف شده است.
بربنیاد این گزارش، جنگ‌جویان وفادار به گروه تروریستی القاعده، در جریان عملیات تهاجمی امسال گروه طالبان در افغانستان نقش حمایتی بیشتر داشته‌اند.
در این حال، مسوولان وزارت دفاع افغانستان با بیان این‌که شمار افراد فعال در گروه‌های تروریستی در حال نوسان است، می‌گویند که برای مبارزه و از میان برداشتن گروه‌های هراس‌افگن، برنامه‌های متعددی را روی دست دارند.
به گفتۀ سخنگوی وزارت دفاع، نیروهای امنیتی افغانستان برای از میان برداشتن گروه‌های تروریستی، برنامۀ “شفق دو” را در فصل سرما ریخته‌اند که در روزهای آینده عملی می‌شود.
در گزارش کارشناسان سازمان ملل آمده است که اکثریت جنگجویان خارجی –حدوداً از ۷۵۰۰ تا ۷۶۰۰- از پاکستان وارد افغانستان شده‌اند و اعضای گروه‌های اسلام‎‌گرای چینی، روسی، گروه‌های اسلام‌گرایی آسیای مرکزی به شمول تحریک اسلامی ازبکستان، گروه داعش و القاعده در افغانستان فعالیت دارند.
به گفتۀ آنان، این بازیگران شرور به‌طور متقابل، یک‌دیگر را تقویت کرده و چالش تروریستی چشم‌گیری نه‌تنها برای افغانستان، بلکه برای جامعۀ بین‌الملل محسوب می‌شوند.
به گفتۀ کارشناسان سازمام ملل: چندین کشور تأکید دارند که روابط میان طالبان و القاعده در زمان رهبری اختر منصور بر طالبان تقویت یافته و این بهبود روابط در جریان رهبری هیبت‌الله آخوندزاده نیز ادامه یافته است.
شبه نظامیان القاعده به‌عنوان مربیان ویژه برای گروه‌های طالبان، به‌ویژه در زمینۀ مواد منفجره و بمب عمل می‌کنند.
این کارشناسان که بر تحریم‌ها علیه طالبان نظارت دارند، در این گزارش خطاب به شورای امنیت گفته‌اند: داعش قلمرو و نیروهای زیادی از دست داده است. با این حال، آنان هم‌چنان یک چالش جدی محسوب می‌شود. داعش در زمان اوج نفوذش در افغانستان در سال ۲۰۱۵ میلادی ۹ منطقه در ولایت ننگرهار را در کنترل داشت، اما نفوذ کنونی‌اش به شدت کاهش یافته است. کاهش تعداد شبه نظامیان داعش نیز در نتیجۀ اقدامات نظامی ارتش افغانستان و حملات هوایی بین‌المللی به دست آمده است.
به گفتۀ آنان، توانایی داعش برای تصرف و حفظ قلمرو در پی درگیری با طالبان که بر سر نفوذ محلی و به‌ویژه منابع، ثروت و نیروی انسانی رقابت می‌کنند، تحت تأثیر قرار گرفته است. آن‌ها می‌گویند که شمار تروریست‌های داعش در شرق کشور از ۳۵۰۰ تن به ۱۶۰۰ تن کاهش یافته که ۷۰۰ تن از آن‌ها خارجی هستند.
در ادامۀ این گزارش آمده است: علی‌رغم تلاش‌های دولت کابل و جامعه بین‌الملل، گروه داعش کارزار تبلیغاتی فعال خود در داخل افغانستان را با استفاده از یک ایستگاه رادیویی متحرک حفظ کرده است.
این کارشناسان در پیوند به شبه نظامیان خارجی گفته‌اند: تقریباً ۷۵۰۰ تا ۷۶۰۰ شبه نظامی خارجی در نتیجۀ عملیات‌های نظامی در پاکستان از این کشور گریخته و در کنار طالبان افغانستان مبارزه می‌کنند.
علاوه بر طالبان، گزارش شده که گروه‌های دیگری از جمله، گروه‌هایی با گرایش‌های اسلام رادیکالی از چین، روسیه و آسیای مرکزی از جمله جنبش اسلامی ازبکستان نیز در افغانستان فعال‌اند و تروریست‌های داعش و القاعده و شاخه‌هایش نیز در کشور پایگاه‌های خود را دارند.
مقامات حکومت وحدت ملی و دیگر کشورها به این کارشناسان گفته‌اند: بخش اعظم درآمد طالبان از مواد مخدر، معادن، آدم‌ربایی با هدف اخاذی و کمک‌های خارجی به دست می‌آید.
دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: شمار افرادی که در گروه‌های تروریستی مصروف نبرد با دولت افغانستان هستند، در حال نوسان است و در فصل‌های جنگی بهار و تابستان بیشتر می‌باشند و در فصل سرما شمار آنان اندک می‌شود.
سخنگوی وزارت دفاع افغانستان با اشاره به برنامه‌های دولت برای مبارزه با گروه‌های هراس‌افگن و از میان بردن آنان، گفت: نیروهای امنیتی به‌صورت دوام‌دار، برنامه‌های ریخته شده و فوری را روی دست دارند و در تمام بخش‌هایی که امنیت ضعیف باشد این عملیات اجرا می‌گردد.
آقای وزیری با نام بردن از برنامه‌های نهادهای امنیتی برای از میان برداشتن گروه‌های هراس‌افگن در کشور، می‌گوید: “ما برنامه‌های هفته‌وار، ماه‌وار و فصل‌وار را ریخته‌ایم و به‌طور نمونه، عملیات شفق در فصل گرما پیاده شد و برای فصل سرما، برنامۀ شفق دو است که در روزهای نزدیک عملی می‌شود.”
گروه طالبان، شبکۀ حقانی، لشکر طیبه، داعش، لشکر جنگوی و القاعده، گروه‌هایی‌اند که به گفتۀ سخنگوی وزارت دفاع، دست به فعالیت‌های تروریستی در کشور می‌زنند و شبکۀ حقانی بیشترین عملیات‌های انتحاری را انجام می‌دهد.
گفتنی است که شهروندان چچین، ازبیکستان، تاجیکستان، ایغور، عرب و پنجابی با گروه‌های تروریستی در افغانستان، همکاری دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.