هراس‌های بیـهوده

گزارشگر:28 جدی 1392 - ۲۷ جدی ۱۳۹۲

mandegar-3بخش سوم و پایانی

شروع کنید

اگر واقعاً می‌خواهید برای مقابله با ترس‌هایی که مانع پیشرفت شما در زنده‌گی می‌شوند اقدامی کنید، باید اعتمادتان را نسبت به خودتان بیشتر کنید تا جایی که بتوانید به خود بگویید در هر وضعیتی می‌توانم از عهدۀ آن‌چه برایم اتفاق می‌افتد برآیم. در واقع باید ترس را کاملاً احساس کرد و به هر ترتیب دست به اقدام زد. آدم‌های موفق بارها و بارها ترسیده‌اند، اما این ترس هیچ‌گاه نتوانسته مانع از انجام کاری شود که قصد انجام آن را داشته‌اند. اگر ترس مانع از رسیدن شما به هدف‌تان شده، احتمالاً متوجه حقایق آن نشده‌اید و به جای این‌که ترس را به عنوان چراغ سبزی برای حرکت کردن به جلو تعبیر کنید، آن را به عنوان نشانه‌یی برای عقب‌نشینی تفسیر کرده‌اید. اما تنها کاری که باید انجام دهید، پیداکردن راهی است برای خروج از زندانی که برای خود ساخته‌اید تا بتوانید طرز فکرتان را تغییر دهید.

شما می‌توانید!
بسیاری از افراد هنگام قرار گرفتن در شرایط جدید احساس ترس می‌کنند؛ اما عدۀ زیادی هم در همین شرایط با وجود ترس، دست به اقدام می‌زنند و به جلو گام برمی‌دارند. بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم اصل موضوع، ربطی به ترس ندارد؛ بلکه به نحوۀ رویارویی ما با آن بسته‌گی دارد. ترس عده‌یی را از پا می‌اندازد و گروهی دیگر را مصمم می کند تا اقدامی کنند و کاری انجام دهند؛ یعنی آن‌ها را قدرت‌مندتر می‌کند و به آن‌ها قدرتی برای رسیدن به شادی و رضایت خاطر می‌دهد. در واقع برای مقابله با ترس باید قدرت‌مند عمل کرد و این کار را می‌توان از انتخاب واژه‌های انرژی‌بخش به جای واژه‌های ناامیدانه و ناشی از ناتوانی شروع کرد. مثلاً شاید تفاوت‌های لغوی جزیی به نظر برسند، ولی اطمینان داشته باشید که این‌طور نیست. مثلاً کلماتی مانند نمی‌توانم، ای کاش، چه‌قدر وحشت‌ناک است، خیلی بدشانسم و… چه بار معنایی‌یی را برای‌تان تداعی می‌کند؟ واژه‌هایی ناشی از عجز و درمانده‌گی شخصی.
اما واژه‌گان قدرت‌مند و انرژی‌بخش نه تنها درکِ شما را از خودتان تغییر می‌دهند، بلکه حضورتان را در جهان دگرگون می‌کنند. فراموش نکنید با افرادی که قدرت درونی زیادی دارند، در مقایسه با آن‌هایی که همیشه ضعیف ظاهر می‌شوند، به طرز متفاوتی برخورد می‌شود. بنابراین در انتخاب واژه‌های خود دقت بیشتری کنید. در واقع برای ترسو نبودن، باید قوی و شجاع بود.
با اعتماد به این‌که همه‌چیز به طور صحیح و کامل در دنیا در حال وقوع هستند، می‌توانیم از ترس‌های بیهوده‌یی که وجود ما را در بر گرفته‌اند، رهایی یابیم و آرامش بیشتری را تجربه کنیم. اگر به طور مداوم و آگاهانه نتوانیم توجه‌مان را به بخش معنوی وجودمان معطوف کنیم، نمی‌توانیم شادمانی، آرامش و خشنودی را که همۀ ما در جست‌وجوی آن هستیم، تجربه کنیم. با اعتماد به این‌که همه چیز به‌طور صحیح در حال رخ دادن هستند، کمتر دچار ترس و اضطراب می‌شویم و در واقع دلیلی ندارد که بترسیم. اما بزرگ‌ترین مشکلی که ممکن است پیش روی شما قرار گیرد، نداشتن صبر و تحمل است. توجه داشته باشید که عجله کردن به گونه‌یی مجازات خویشتن است و باعث ایجاد تنش، نارضایتی و هم‌چنین ترس می‌شود.
هرگاه ندای منفی درون‌تان باعث می‌شود احساس بی‌صبری کنید، از خود بپرسـید: «چرا عجله می‌کنم؟… من اطمینان دارم که بهترین‌ها در انتظارم هستند؛ پس دلیلی برای نگرانی و ترس وجود ندارد».
فراموش نکنید ناشکیبایی، قدرت را از شما سلب می‌کند و باعث تنش، نارضایتی و ترسِ بیشتر شما می‌شود. بنابراین بعد از آن‌که ترس را احساس کردید، آن را بپذیرید، سپس آن را از خود دور کنید و فراتر از آن‌چه تاکنون بوده‌اید، باشید. به خودتان قول بدهید، بیاموزید چه‌گونه انرژی قدرت‌مندِ خود را برای شروع هر کاری در زنده‌گی به کار گیرید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.