احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





تحلیل‌گران: دشمن نیاز به تقسیم‌بندی ندارد

گزارشگر:ناجیه نوری - ۲۰ قوس ۱۳۹۱

رییس‌جمهور کرزی با دسته‌بندی طالبان به سه گروه، در تلاش توجیه آزادسازی آن‌ها از بند و برائت ‌دادن خودش می‌باشد.
شماری از آگاهان سیاسی و استادان دانشگاه با بیان این مطلب تاکید می‌کنند، کسانی‌که خلاف منافع ملی و حکومت مشروع و قانونی افغانستان عمل می‌کنند، نیازی به تقسیم‌بندی ندارند؛ آن‌ها دشمنان ملی محسوب می‌شوند.
به باور آنان، هر کسی‌که در برابر مردم و منافع ملی افغانستان اقدام می‌کند، شورشی است و باید جلوِ او گرفته شود و تفاوت هم نمی‌کند که طالب ناراضی باشد و یا طالبی که از سوی استخبارات کشورهای دیگر حمایت می‌شود.
رییس‌جمهور کرزی در اظهارات روز شنبه خود، طالبان را به سه دسته تقسیم کرد: «طالبانی که برای سازمان‌های استخباراتی کشورهای همسایه کار می‌کنند، طالبانی که زیر کنترل سازمان‌های اطلاعاتی جهان هستند و طالبانی که رنج دیده هستند و در مقابل دولت ایستاده اند.»
اما جاوید کوهستانی آگاه مسایل نظامی، می‌گوید: «طالبان چهار دسته اند: طالبانی مانند ملا عمر و حقانی که از سوی استخبارات پاکستان رهبری می‌شوند؛ طالبانی که از سوی القاعده حمایت می‌شوند؛ طالبانی مانند ملا متوکل، سید اکبر آقا، عبدالسلام ضعیف و امثال آنان که از انگلیس‌ها دستور می‌گیرند و طالبانی که به گفتۀ رییس‌جمهور، آزرده‌خاطر و رنج‌دیده هستند.»
به باور کوهستانی، هدف کرزی از این گفته‌ها، فشار وارد کردن بر طالبان بود تا از این طریق بتواند آنان را تحریک کند که طالبان افغان با هیچ شبکه، گروه و استخبارات جهانی رابطه ندارند.
این آگاه سیاسی اضافه کرد، هدف دیگر کرزی فشار وارد کردن به پاکستان بود؛ پاکستانی که کرزی و تیم او در ده سال گذشته بسیار تلاش کردند تا برای حفظ قدرت‌شان با این کشور کنار بیایند؛ اما سخنان او بیانگر این بود که می‌خواست حکومت غیرنظامی پاکستان را وادار کند تا بالای آی‌اس‌آی فشار آورد که از حمایت طالبان دست بکشد و آنان را وادار به مذاکره نماید.
در همین حال، داکتر طاهر هاشمی استاد دانشگاه کابل می‌گوید، مسالۀ مهم برخورد با طالبان و دفع کردن خطرات آنان است؛ با گذشت ده سال هنوز یک تعریف مشخص از طالبان وجود ندارد.
به باور داکتر هاشمی، هر کسی که در برابر مردم و منافع ملی افغانستان اقدام می‌کند، شورشی و اغتشاش‌گر است و باید در برابر او ایستاده‌گی صورت گیرد و تفاوت هم نمی‌کند که در زمرۀ طالبان ناراضی باشد، یا طالبانی‌که از سوی استخبارات کشورهای دیگر حمایت می‌شوند.
به گفتۀ این استاد دانشگاه، کسانی‌که برخلاف منافع ملی و خلاف حکومت مشروع و قانونی کنونی عمل کنند، در جملۀ دشمنان ملی محسوب می‌شوند و به هر دسته‌یی‌که مربوط ‌شوند، باید جلو آنان گرفته شود.
او تاکید کرد، در کشورهای دیگر نیز چنین رخ‌دادهایی وجود داشته؛ اما آنان به جای تعریف از این تروریستان، راه مبارزه با آنان را جست‌وجو کرده اند.
او افزود، در ده سال گذشته ثابت شده که پاکستان از طالبان حمایت می‌کند و حتا رییس‌جمهور نیز گفته که در پشت قضیۀ ترور نافرجام اسدالله خالد پاکستان قرار دارد؛ اما با وجود آن‌هم به جای فشار وارد کردن به پاکستان، به مذاکره و مصالحه و به تقسیم‌بندی طالبان به دسته‌های مختلف تاکید داریم.
داکتر هاشمی، هدف کرزی از این دسته‌بندی را جبران‌ اشتباهات گذشته و یا هم قناعت‌دادن مردم تلقی کرده اظهار داشت: رییس‌جمهور می‌خواهد بگوید که طالبان چندین دسته اند و مبارزه و یا هم مذاکره با آنان مشکلاتی دارد.
همچنان، احمد سعیدی آگاه مسایل منطقه می‌گوید: «در حال حاضر ما لابراتواری که بتواند تشخیص بدهد که طالب بد و خوب کدام‌ها اند، نداریم؛ اما کسانی‌که علیه دولت افغانستان می‌جنگند و مشکل آفرینی می‌کنند، همه طالب هستند.»
او گفت که آقای کرزی با چنین اظهاراتی در تلاش برائت‌دادن خویش از آزادسازی طالبان از بند می‌باشد؛ در حالی که طالب، طالب است و هیچ تفاوتی میان آنان وجود ندارد.
او تاکید کرد، از آغاز کار شورای عالی صلح قتل و کشتار در افغانستان آغاز شده، بنابراین سیاست‌های غلط شورای صلح و سیاست‌های غلط حکومت، باعث شده تا افرادی مانند استاد ربانی و اسدالله خالد قربانی شوند.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.