خروج نیروهای آلمانی از کندز تکمیل شد

- ۲۸ میزان ۱۳۹۲

ارتش آلمان تمام نیروهای نظامی خود را پس از یک دهه از ولایت کندز خارج کرد. این حرکت گام مهمی در راستای خروج دیگر نیروهای ناتو از این کشور می‌باشد.
یک دهه پس از اعزام نیروهای آلمانی به ولایت کندز، ارتش این کشور روز شنبه (۲۷ میزان / ۱۹ اکتوبر) رسماً پایان ماموریت خود را در این ولایت اعلام کرد. دگروال هایکو دیل، پس از رسیدن به مقر نیروهای آلمانی در شهر مزار شریف گفت: «ما با موفقیت عملیات خروج را تکمیل کردیم».
خروج نیروهای نظامی آلمان از کندز توسط جنرال یورگ فولمر، فرمانده محلی آیساف در شمال افغانستان نیز تایید شد. فولمر گفت: «ما همه می‌توانیم به آنچه سربازان تا آخرین لحظه موفقانه به دست آوردند، افتخار کنیم».
ارتش آلمان روز ششم اکتوبر به طور رسمی قرارگاه نظامی خود در کندز را به نیروهای امنیتی افغانستان واگذار کرد. با این همه، عملیات لوژستکی مدتی به طول انجامید. نیروهای آلمانی سرانجام بامداد روز شنبه به کمپ مزار شریف رسیدند.
۱۱۹ قطعه تجهیزات نظامی به شمول نفربرهای زرهی و ۴۴۱ سرباز، مسیر ۳۰۰ کیلومتری کندز تا شهر مزارشریف را دو شب طی کردند.
مراسم تسلیمدهی کمپ کندز به نیروهای افغانستان اوایل ماه روان میلادی با حضور گیدو وستروله، وزیر خارجه و توماس دیمیزیر وزیر دفاع آلمان برگزار شد. وزیر دفاع آلمان در این مراسم گفت که کندز «نقطه عطفی نه تنها برای ارتش آلمان بلکه برای جامعه آلمان است».
نام کندز با حمله هوایی سال ۲۰۰۹ که به کشته شدن بیش از ۱۰۰ نفر انجامید، گره خورده است. حضور نظامی آلمان در کندز نخستین ماموریت جنگی این کشور پس از جنگ جهانی دوم بود.
نقش حمایتی هنوز انتظار می‌رود
با خروج از کندز، کمپ مزارشریف آخرین قرارگاه نظامی آلمانی ها در افغانستان شد. با این همه، عملیات در کندز با اعزام ۳۰۰ سرباز در شرایط اضطراری، همچنان امکان پذیر است. این در حالی است که وضعیت امنیتی در این ولایت در ماه های اخیر وخیم تر شده است.
اولین سربازان آلمان روز ۲۵ اکتوبر ۲۰۰۳ به کندز اعزام شدند. حضور نیروهای آلمانی در کندز و ولایت همجوار آن، بغلان برای سربازان آلمانی خطرناک و نسبت به هرجای دیگر پر تلفات بوده است.
در حال حاضر بیش از ۳۸۰۰ سرباز آلمانی در افغانستان حضور دارند. در شرایط ویژه عملیاتی این شمار تا ۵۳۵۰ نفر افزایش یافته بود. از این شمار، ۱۴۲۰ سرباز در ولایت کندز مستقر بودند.
پس از ایالات متحده و بریتانیا، آلمان بیشترین سرباز را در اختیار «نیروی بین المللی کمک به امنیت افغانستان» (آیساف) قرار داد. قرار است تمام ماموریت های نظامی این نیروها تا پایان سال ۲۰۱۴ در افغانستان پایان یابد و راه برای ماموریت آموزشی و مشورتی در این کشور هموار گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.