چه کسی رییس کمیسیون مستقل انتخابات می‌شود

- ۲۰ حمل ۱۳۹۲

کم‌تر از یک سالِ دیگر به انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای ولایتی مانده است؛ اما تاهنوز قانون انتخابات و هم‌چنان قانون صلاحیت‌های کمیسیون انتخابات، به تصویب نرسیده است.
تعیین رییس کمیسیون انتخابات نیز از بحث‌هایی‌ست که بیشتر در ارگ ریاست‌جمهوری مطرح است؛ زیرا تا هشت روز دیگر، دورۀ کاریِ فضل‌احمد معنوی به عنوان رییس این کمیسیون، پایان می‌یابد. به همین منظور، روز گذشته آقای کرزی نشستی با ۵۱ تن از نماینده‌گانِ احزاب و شماری از نهادهای مدنی داشت که در آن، روی انتخاب رییس کمیسیونِ انتخابات بحث صورت گرفت.
بر بنیاد یافته‌های روزنامۀ ماندگار، در این نشست از آقای نجفی رییس پیشـینِ دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات، کریم خرم رییس دفتر رییس‌جمهور و هم‌چنان داکتر مشاهد رییس ادارۀ اصلاحات اداری، به عنوان کسانی نام برده شده است که ممکن رییس کمیسیون مستقل انتخابات، یکی از این سه نفر باشد. چنان‌‌که کرزی رییس کمیسیون مستقل انتخابات را از میان این سه نفر که همه از افراد نزدیک به او هستند انتخاب نکند، قراین و تجربه نشان می‌دهد که هر کسی را که به‌حیث رییس این کمیسیون انتخاب کند، کمتر از این سه نفر نخواهد بود.
در همین حال، آقای کرزی می‌تواند مأموریتِ آقای معنوی را در کمیسیون مستقل انتخابات، تمدید کند و نیز می‌تواند شخصِ دیگری را در این مقام بگمارد.
در گذشته نیز انتخاب رییس کمیسیون انتخابات از مسایل جنجالی بوده است. هرچند وجود آقای معنوی در ریاست کمیسیون مستقل انتخابات، توانست بن‌بست به‌وجود آمده بر سرِ این کمیسیون را حل سازد و رضایت نسبیِ جریان‌های سیاسی در افغانستان را جلب نماید؛ اما اخیراً دیده می‎شود که حرکت‌ها و کارشکنی‌هایی نگران‌کننده (از مصرف بودجۀ کمیسیون از طریق وزارت مالیه گرفته تا تعیین افراد مشخص در کمیسیون) در مقابله با او در این کمیسیون سامان گرفته که برگزاریِ یک انتخاباتِ سالم را به‌شدت تهدید می‌کنـد.
آن‌چه که باعث تشویشِ آقای کرزی از بقای فضل‌احمد معنوی در سمتِ ریاست کمیسیون مستقل انتخابات می‌شود، سرکشی‌های او از برخی فرامین و خواسته‌های ایشان بوده است. در زمان برگزاری انتخاباتِ مجلس نماینده‌گان در سال ۱۳۹۰، معنوی به‌رغم فشار رییس‌جمهور برای کامیاب کردن یا نکردنِ برخی از نامزدان مجلس، مستقلانه عمل کرد و بعدتر هم با مقاومتِ خود در برابر فیصلۀ دادگاه ویژۀ انتخاباتی که صبغۀ قانونی نداشت نیز، آب پاکی به‌دست آقای کرزی ریخت. بنابراین، آقای کرزی نمی‌خواهد که زمان کاریِ او در این سمت تمدید شود.
با این وصف، این نگرانی وجود دارد که شخصی که از فرمان‌برداران آقای کرزی و تیمش باشد، در مسند ریاست کمیسیون مستقل انتخابات قرار بگیرد. و اگر این شخص، همان کسی باشد که در مهندسیِ تقلب در انتخابات خبره است و یا هم کسی باشد که در خدمتِ آقای کرزی و تیمش قرار دارد، می‌تواند اعتبار انتخابات و دموکراسی را جداً صدمه بزند.
هرچنـد در کل، گذشتۀ کمیسیون مستقل انتخابات به‌ویژه در انتخابات دوم ریاست‌جمهوری، گذشته‌یی درخشان نیست و عمل‌کردِ این کمیسیون در انتخابات گذشتۀ پارلمانی هم به حدِ کمال و خالی از جنجال نبوده است؛ اما لااقل تاکنون این امیدواری وجود داشت که این کمیسیون از حرف‌شنوی‌ها و فرمان‌پذیری‌ها بیرون ‌گردد و با گرفتن پند از گذشته و آوردن اصلاحات، چهرۀ بایسته‌یی به خود بگیرد و اعتماد مردم را جلب کند؛ اما تلاش‌های اخیر نشان‌دهندۀ این است که بار دیگر این نهاد به دامن آقای کرزی و تیمش سقوط می‌کنـد.
ولی اگر جریان‌های سیاسی داخلی، رسانه‌ها و جامعۀ جهانی بر آقای کرزی فشار بیاورند، می‌توان امیدوار بود که این کمیسیون در انتخابات پیشِ رو بازیچۀ جریان خاصی نشودـ چه آقای معنوی رییسِ این کمیسیون باشد و چه شخصی دیگر.
شایان یادآوری‌ست که گرچه تعیین رییس کمیسیون مستقل انتخابات، تا تصویب و توشیح قانونِ انتخابات و قانون صلاحیت‌های این کمیسیون، به تعویق افتاده است؛ اما حساسیتِ این موضوع را از هم‌اکنون باید مد نظر قرار داد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.